گفت‌وگو با امیرمهدی یعقوبی؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

در دوران مدرسه من از کتاب‌های کانون به عنوان کتاب‌های پایه استفاده نمی‌کنم و بیشتر به عنوان منبع دوم که خیلی مفید هستند مثل کتاب‌های سه سطحی استفاده می‌کنم ولی کتاب‌های دیگری مثل کتاب آبی شیمی و سه س

گفت‌وگو با  امیرمهدی یعقوبی؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: امیرمهدی یعقوبی

مقطع و رشته: یازدهم تجربی

نام شهر واستان: فردوس، خراسان جنوبی

میانگین تراز:  6232

سال‌های حضور در کانون: 4 سال (ششم، نهم، دهم، یازدهم)

شغل و تحصیلات مادر: کارمند شهرداری، لیسانس حقوق

شغل وتحصیلات پدر: مدیر مدرسه، فوق لیسانس رشته ادبیات


مصاحبه‌گر: عاطفه شفیعی 


در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کنید؟

در دوران مدرسه من از کتاب‌های کانون به عنوان کتاب‌های پایه استفاده نمی‌کنم و بیشتر به عنوان منبع دوم که خیلی مفید هستند مثل کتاب‌های سه سطحی استفاده می‌کنم ولی کتاب‌های دیگری مثل کتاب آبی شیمی‌ و سه سطحی فارسی را استفاده می‌کنم.

 

روش شما برای جمع بندی دروس نیم سال اول چیست؟

برای جمع بندی نیم سال اول، اولین اولویتم دروسی هست که هنوز نخواندم که باید روی آنها مسلط شوم و بعد مرور‌هایی که بستگی به نوع درس را داره انجام میدم مثلاً درس زیست بهترین مرورم خود کتاب هست که نکاتی را که در طول سال داخل اون نوشتم را علاوه بر متن کتاب مرور کنم و می‌توانم از بهترین منبع‌های مرور، کتاب‌های سه سطحی را نام ببرم که به صورت فصلی هست و تست‌های خیلی جامع و سبک‌های سوال بخصوص کنکوری را دارد.

 

 چه تصمیماتی برای ادامه مسیر خود دارید؟

بهترین حرفی را که می‌توانم بگم جمله‌ای است که یکبار شنیده بودم و گفته بود (بهترین کار برای ساختن آینده انجام دادن همین کار‌های مانده است که باعث رشد می‌شود و باقی حاشیه است) اما در کل قصد دارم پایه یازدهم را خیلی قوی در همین پایه جمع کنم که در تابستان آینده بیشتر تمرکزمم روی دوازدهم باشد تا در سال تحصیلی دوازدهم فقط تست‌های جمع‌بندی را کار کنم.


اگر به بودجه‌بندی برنامه آزمون نمی‌رسیدید، چگونه جبران می‌کردید؟

عقیده من این هست که برای هر آزمونی وقت هست که بشود به بودجه‌بندی‌اش رسید و اگر نرسیدیم اغلب اوقات کم کاری خودمان بوده که قطعاً یکی از مصداق‌های این حرف در مرحله‌ی اول خودم هستم اما اگر هم نرسیدیم قطعاً طی آزمون بعدی یا حتی دو سه آزمون بعدی قابل جبران است و باید بدانیم که هدف اصلی ما کنکور است و اصل این است که که خودمان را برای کنکور آماده کنیم.

 

کدام درس‌ها جزو نقاط قوت شما هستند؟

فیزیک و زیست هستند.

 

آیا دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنید؟

بله، چون فعالیت‌های روزانه خودم را می‌نویسم و می‌توانستم آخر هر هفته تحلیلی بر کار‌های خودم داشته باشم و بدانم اشکالم در این آزمون یا در این هفته مثلاً برای فلان درس چی بوده است به عنوان مثال تست کم‌تری زدم یا وقت کمتری گذاشتم و یا هر دلیل دیگری.

 

آزمون‌ها را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اول مشخص می‌کنم کدام‌ها را غلط زدم و کدام تست را جواب نداده‌ام.

دومین کار این است که خودم یک‌بار دیگر سوال‌ها را پاسخ‌ می‌دهم تا ببینم می‌توانم درست جواب بدهم یا خیر اگر درست بود خوب انگیزه‌ای بر من می‌شد اگر نمی‌توانستم جواب کامل را یاد می‌گرفتم و اگر نکته‌ای داشت،  آن را در داخل کتابم می‌نوشتم و حتی هم می‌شد سوالات شک‌دار را داخل آزمون که درست زده بودم یا مثلا سوالی را شانسی زده بودم یا سوالی را با اینکه درست زده بودم اما در یکی از گزینه‌ها کامل درک نکردم به هر حال آن‌ها را هم کامل تحلیل می‌کردم.

 

مهم‌ترین انگیزه شما برای شرکت در آزمون‌ها چیست؟

خیلی پیش آمده بود که برای آزمونی اصلاً آماده نبودم اما غیبت نکردم چون برای آزمون بعدی استرس می‌گرفتم و نمی‌خواستم از برنامه آزمون عقب‌ بمانم.

 

مهم‌ترین دستاورد پیوستگی خود را چه می‌دانید؟

آرامش بیشتر حین امتحان که با تعداد بالای آزمون بدست آوردم و تجربه بیشتر چگونگی آزمون دادن.

 

میانگین تستی شما در طول هفته چگونه است؟

برای آزمون‌هایی که خوب می‌دادم حدود 400 تست در هفته که این میزان برای همه درس‌ها است که خب تقریباً درسی در طول هفته می‌شود 60 تست که 5 درس اصلی داریم.

 

استراحت و تفریح چه جایگاهی در برنامه‌ریزی شما دارند؟

قطعاً از ویژگی‌های مثبت است که باید در کار هر فرد باشد حالا می‌خواهد یک روز در هفته باشه یا هر مقدار دیگر که بستگی به فرد دارد و این در کار من هم است که بیشتر برای روز‌های وسط هفته در برنامه‌ام دارم که حالا بستگی به شرایط دارد که درآخر هفته‌ها که وقت برای درس خواندن زیاد استفاده بیشتری ببرم.

  

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

بیشتر کارنامه آزمون‌ها و کارنامه پروژه‌ای برای تحلیل آزمون‌ استفاده می‌کنم.

 

برنامه راهبردی را چگونه شخصی سازی می‌کنید؟

برنامه راهبردی دقیقاً راهبر راه من هست و من برای هر آزمون با توجه به میزان تعیین شده، میزان تست یا درسنامه را از کتاب‌هایی که دارم را استخراج می‌کنم و برنامه‌ریزی می‌کنم تا آن‌ها را در طی دو هفته چطور انجام بدم.


مرور (بازیابی=تلاش برای به یاد آوردن آموخته‌هاو بازخوانی =دوباره خوانی دروس چه جایگاهی در برنامه‌ریزی شما دارد؟

برای من مرور یکی از عوامل مهم بالا بردن تراز در آزمون‌ها و عامل تثبیت قوی‌تر نکات در ذهن است  که هم باعث بازیابی مطالبی که فراموش شده می‌شود.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شده‌اید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟

افت تراز چیزی  که هر کسی با آن مواجه می‌شود اغلب دلیل این را در کم‌کاری خودم دیدم اما قطعاً خواستم قوی‌تر باشم تا به آن تراز اصلی خودم دوباره برسم و بیشتر تلاش می‌کنم.

 

خانواده چه کمکی به شما کرد؟

خانواده همیشه پشتوانه من تو راهم بودن و شرایط و امکانات را برای من فراهم کردند و امید دارم روزی زحماتشون را جبران کنم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟(اگر بله)چه کار کردید؟

بله، آن درس ریاضی بود که اوایل کلاً فکر می‌کردم درس سختی است ولی هر بار بعد از تحلیل می‌دیدیم که واقعا می‌توانم سر آزمون هم بزنم و دلیل در استرس و عدم تمرکزم داشت که نمی‌توانستم سوالات را حل کنم اما با تست زنی بیشتر و درک نوع حل سوالات خیلی بیشتر رشد کردم تا جایی که به درصد 75 هم رسیدم و تازگی‌ها فکر می‌کنم شاید ریاضی هم از نقاط قوتم باشد که البته کلاً ریاضی‌ام خوب است اما سر آزمون به عمل نمی‌‌آمد که فهمیدم در نوع نگرش من به آن درس در آزمون بستگی داشت و باید تمرکزم را بالا ببرم و بیشتر تست بزنم.


به طور میانگین تعداد اشتباهات شما چند تا بوده است؟

میانگین 10 تا 13 اشتباه دارم که البته کم و زیاد هم داشت.

 

برای کاهش تعداد اشتباهات از چه روشی استفاده می‌کنید؟

سوالات شک‌‌دار را اغلب نمی‌زنم چون اگر تعداد سوالات شک‌دار از یک حدی بیشتر شود زدن آن سوالات هم ریسک است و همین‌طور ریشه بسیاری از غلط‌های من در عجله و بی‌دقتی است که از وقتی متوجه این موضوع شدم بیشتر حواسم را جمع کردم.

 

در سایت کانون بیشتر از کدام بخش استفاده می‌کنید؟

بیشتر از قسمت‌های کارنامه آزمون و مصاحبه نفرات برتر و قسمت کلید سوالات استفاده می‌کنم.

Menu