گفت وگو با زینب زاهدی؛رتبه 19000 کنکور401،تا رتبه813 کنکور 402

معدل کتبی نهایی 99/16 و تراز سوابق تحصیلی‌ام 8213 بود.

گفت وگو با زینب زاهدی؛رتبه 19000 کنکور401،تا رتبه813 کنکور 402


نام و نام خانوادگی : زینب زاهدی

پایه: دوازدهم انسانی

رتبه سال 1402 : 813 منطقه 3

رشته و دانشگاه قبولی :  آموزش ابتدائی ، فرهنگیان بندرعباس

نام شهر و استان : میناب ، هرمزگان

میانگین تراز : 5560

سال‌های حضور در کانون: 4 سال

مصاحبه‌گر : صغرا بشیرزاده 

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

به توصیه برادرم در آزمون‌های کانون ثبت نام کردم.بله برادر بزرگترم عضو کانون بود و نتیجه خوبی کسب کرد .

 

نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

معدل کتبی نهایی 99/16 و تراز سوابق تحصیلی‌ام  8213 بود.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

همه آزمون‌های اصلی این 4 سال حدود 95 آزمون اکثر آزمون‌های هدیه را شرکت کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

کسب رتبه خوب و قابل قبول و پیشرفت در مراحل تحصیلم بود.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

خیلی زیاد چون طبق برنامه راهبردی پیش می‌رفتم و اکثر منابع من انتشارات کانون بود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پله پله منجر به پیشرفتم شد و باعث شد تسلط بیشتری روی مطالب داشته باشم.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله الف) برای اینکه خود را محک بزنیم. ب)  نقاط قوت و ضعفم در مباحث مشخص می‌شد.

 

آیا در آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

بله.این آزمون فرصت شبیه سازی با آزمون اصلی را فراهم می‌کرد و کلاً به آمادگی برای آزمون اصلی کمک می‌کرد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله. مطابق برنامه راهبردی درس می‌خواندم وآن را بر اساس علایق و توانایی‌های شخصی‌ام شخصی سازی می‌کردم و اولویت هر درس را تعیین می‌کردم .

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله می‌شناسم با کمک پشتیبان و تحقیق درباره آن این روش را آموختم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

بازیابی می‌کردم و نقاط ضعف را بهبود می‌بخشیدم و تلاش می‌کردم نقاط قوت خود را تثبیت کنم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در درس روان شناسی اقتصاد به مرور زمان تسلطم را به مطالب و نقاط ضعفم بیشتر کرد.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

ابتدا تمامی‌سئوالات را به طور کامل تحلیل می‌کردم و سپس سوالات غلط و بدون پاسخ را از خود آزمون می‌گرفتم و بعد نکات مهم را یادداشت می‌کردم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی‌گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله دچار افت تراز می‌شدم و تصمیم می‌گرفتم آرام آرام خود را بالا ببرم.خانواده نیز بستر مناسبی برای مطالعه آماده می‌کردند .

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

برادر بزرگترم. در مرحله مرحله از تحصیل در شرایط مختلف مرا راهنمایی کرده است.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

درس جامعه شناسی و روان شناسی و تاریخ و اقتصاد در آزمون‌ها بیشترین درصد‌ها برای این دسته از دروس بود و در مدرسه معمولا نمره بالا و کامل می‌گرفتم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

ابتدا در درس روانشناسی ضعیف بودم و درک درستی از آن نداشتم اما با تغییر روش  مطالعه نتیجه مطلوبی گرفتم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

ابتدا 6 ساعت مطالعه می‌کردم و 3 ساعت تست می‌زدم و تحلیل می‌کردم.

اما در ماه‌های پایانی منتهی به کنکور 9 ساعت صرف مطالعه می‌کردم و 6 ساعت تست می‌زدم و تعداد بیشتری از تست ها را کار می‌کردم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران جمع بندی. زیرا تمامی‌مطالبی که در طول سال تحلیل کرده بودم را مرور و جمع بندی کردم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش آموزشی. چون با انواع سئوالات سخت و آسان مطالب را به ما آموزش می‌داد.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

 بله در جلسه کنکور توانستم سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

 به طور میانگین در هر آزمون 20-15 اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

ابتدا بررسی اشتباهات و سپس  بررسی سؤال‌های ساده نزده  را داشتم.

 

آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

بله.شرکت می‌کردم،مدرسه نقش اصلی و مهم در موفقیت من داشت زیرا دروس را یاد می‌گرفتم و رفع اشکال می‌کردم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا به سراغ تاریخ و جامعه شناسی می‌روم.ایرادات هر درس را با مرور دوباره کتاب و ویژگی‌های آموزشی مربوطه و کتاب‌های کمک درسی برطرف می‌کردم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله.می‌دیدند و در صورت افت  راهکارهایی جهت پیشرفت ارائه می‌کردند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله دارم،ن دفتر اکارهایم را اولویت بندی می‌کرد و من به نوبت به همه آن‌ها رسیدگی می‌کردم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب آبی،سه سطحی، برای هر درس

ویژگی : پاسخنامه تشریحی آن ها باعث فهم بیشتر سوالات می‌شد.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

جامعه شناسی. روش مطالعه‌ام به این صورت بود.

1)مطالب کتاب درسی را به طور کامل می‌خواندم2)برای خود تفسیر می‌کردم3)به کمک کتاب سه سطحی کانون از خود آزمون می‌گرفتم.


امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.

بله تا حدودی توانستم به خود مسلط شوم و زمان را مدیریت کنم و جز درس ریاضی سوال‌های ساده دروس مختلف را پیدا کردم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

همیشه از روش استراتژی بازگشت استفاده می‌کردم ،در جلسه کنکور به من در پاسخ به سوال‌های شک دار و سوالاتی که زمان رابرایشان از دست داده بودم کمک بسیاری کرد.

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس روانشناسی و علوم و فنون در کنکور تیرماه، تا حدودی  توانستم خود را مدیریت کنم اما استرس زیادی را به من تحمیل کرده بود .

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

همیشه به رتیه فکر می‌کردم و خانواده ام انتظار داشتند که رتبه خیلی خوب و قابل قبولی کسب کنم،نگرانی خود را به واسطه رتبه خود کاهش می‌دادم

 

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

برای شروع سریع تر و بهتر تردید نمی‌کردم . زیرا می‌توانستم زمان بیشتری را برای درس خواندن اختصاص دهم.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

2 ساعت در طول روز و اکثر اوقات در خصوص برنامه‌های درسی بود . برنامه‌هایی که مانع درس خواندن و موجب هدر دادن وقت می‌شد را حذف می‌کردم .

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

آمادگی بیشتر و تسلط بهتر در کتاب‌های پایه.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

در کنار دروس دوازدهم دروس پایه را نیز مطالعه می‌کردم تا حدود زیادی تعادل را بین کتاب‌های هر سه پایه ایجاد کردم.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

استفاده کم از فضای مجازی ،زمان مناسب برای خواب و بیداری ، اولویت بندی دروس و کارهای شخصی.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

پایبندی به برنامه،ای که دارم وسعی در انجام کامل آن مهم‌ترین ویژگی من است.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، برای زمان کوتاهی دوستانم را می‌دیدم یا فیلم نگاه می‌کنم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

بله ،مادرم به من یاد داد.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟

بله می‌خواندند،کتاب های داستان مناسب با سنم را می‌خواندند.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله،درس جامعه شناسی، زیرا به خاطر تدریس عالی و مدیریت خوبی که داشتند باعث پیشرفتم شدند.


فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

خیر فکر نمی‌کردم. لحظه اعلام نتایج خودم احساس می‌کردم اشتباه می‌بینم و از برادرم خواستم که کامل برایم بررسی کند زیرا خودم استرس زیادی داشتم .

Menu