گفت‌وگو با الیاس جعفریان؛دانش آموز برتر دوازدهم تجربی تراز 6956

پیوستگی در آزمون‌ها باعث می‌شود نظم در کارها داشته باشیم و از آزمون دادن نترسیم نترسیدن از آزمون باعث می‌شود که از آزمون‌های بزرگتر مثل کنکور هم ترس کمتری داشته باشیم.

گفت‌وگو با الیاس جعفریان؛دانش آموز برتر دوازدهم تجربی تراز 6956


گفت‌وگو با الیاس جعفریان؛دانش آموز برتر دوازدهم تجربی تراز 6956


مصاحبه گر : محمدرضا بدرام


شما از داوطلبانی هستید که کمترین غیبت را دارا می باشید و سعی دارید پیوستگی خود را در آزمون ها حفظ نمایید؟علت عدم غیبت شما و پیوستگی شما در آزمون ها چیست؟

پیوستگی در آزمون ها باعث می شود نظم در کارها داشته باشیم و از آزمون دادن نترسیم، نترسیدن از آزمون باعث می شود که از آزمون های بزرگتر مثل کنکور هم ترس کمتری داشته باشیم.


آیا پیوستگی در آزمون ها در پیشرفت شما در آزمون ها وبرنامه های مدرسه موثر بوده؟

بله حتما موثر بوده و گرنه این کار را ادامه نمی دادم مثلا من آزمون دادن را از سال دهم شروع کردم و ترازم حدودا 6700-6400 بود اما از سال یازدهم ترازم 7600-7500شد، این افزایش تراز بخاطر پیوستگی در آزمون ها بود.


در آزمون های هدفگذاری شرکت می کنید؟ امتیازات و فایده آن چیست؟

سعی می کنم که شرکت کنم و ترازم مشابه با آزمون اصلی می باشد ، در طول دو هفته یک آزمون اصلی انجام می دهیم و یک آزمون دیگر با همان بودجه در پنج شنبه باعث می شود توانایی آزمون دادن بیشتر شود و با تیپ سوالات مختلف آشنا شویم.


آزمون های مشابه پارسال را شرکت می نمایید؟

این آزمون ها هم مثل آزمون هدفگذاری می باشد و باعث می شود که ما خودمان را با رغیب های سال قبل و امسال مقایسه نمائیم در هفته های پایانی ما خود را با دو گروه مقایسه می نماییم در واقع در دو فضای رقابتی حاضر می شویم و خود را مقایسه می کنیم.


به دستاوردهای حضورتان در آزمون ها و پیوستگی می توانید بیشتر اشاره نمایید یعنی شرکت در آزمون ها چه تغییری می تواند در اعتماد به نفس و اراده شما ایجاد نماید؟

در درس زیست پیوستگی در آزمون ها بیشتر در یازدهم اتفاق افتاد در پایه دهم زیاد توجه نمی کردم و زیاد تست نمی زدم اما در یازدهم باعث شد پیوستگی در آزمون ها هر آزمون به هر بودجه بندی  قلم چی توجه کنم و هر بخشی از کتاب را مجبور باشم بخاطر آزمون که دو هفته بعد در پیش دارم را بخوانم و تست بزنم، در درس ریاضی چون ریاضی از پایه قوی بود زیاد پیشرفت خاصی نداشتم و در درس شیمی روش مطالعه را تغییر دادم چون در پایه دهم درصدهای بالایی نداشتم و این تغییر روش باعث افزایش درصد و تراز من گردید به نظرم این مسئله به پیوستگی در آزمون ها نیز برمی گردد در درس فیزیک نیز مثل درس ریاضی تسلط خوبی داشتم و در این دو درس مشکل خاصی نداشتم.


آیا مطابق با برنامه راهبردی درس می خوانید؟

بله ، من کل یازدهم را در تابستان به اتمام رساندم و جریان حرکتم در طول سال با افزایش تسط مربوط به بودجه قلم چی است با توجه به بودجه قلم چی تعداد تست ها را بالا می برم.

هماهنگی برنامه مدرسه و آزمون ها چگونه است؟

اکثرا عقب می افتم اما هماهنگی در آزمون های بعدی صورت می گیرد در درس ریاضی هماهنگ است و حتی بعضی اوقات جلو نیز می افتد چون من پیش خوانی داشتم.


کدام دروس به عنوان نقاط قوت شما محسوب می شود؟ توضیح دهید آیا این تسلط در درصد بالا یا تراز بالا نمود پیدا می کند؟

به نظر خودم درس ریاضی تسلط خوبی دارم و نسبت به این درس اعتماد بنفس بالایی دارم و اگر طراح حتی سوالات سختی بدهد با این خیال سر آزمون حاضر می شوم که سوالات ریاضی را 100 درصد بزنم اما در سوالات زیست شناسی اگر مقداری سوالات سخت مطرح گردد این اعتماد بنفس کافی را ندارم در درس شیمی در سال یازدهم تسلط بالایی داشتم و در درس فیزیک هم مثل ریاضی تسلطم بالا می باشد.


روش مطالعه شما در درس ریاضی که موجب افزایش تسلط شما گردیده است چگونه است؟

من ریاضی ام از پایه قوی بود زیرا از پایه هفتم ، هشتم و نهم به درس ریاضی اهمیت ویژه ای می دادم و این امر باعث تسلط من در این درس شده است و بنظر من اگر کسی بخواهد ریاضی قوی داشته باشد باید تست زیادی را بزند تا با سوالات مختلف آشنا گردد.


مهم ترین چیزی که از کانون و از آزمون های کانون فرا گرفته اید چیست؟

پیوستگی در آزمون باعث می شود که در جو رقابت قرار داشته باشید من خودم شخصیت ام این گونه است که رقابت را خیلی دوست دارم و هرکسی که در رقابت باشد و رقابت را دوست داشته باشد می تواند پیشرفت نماید این حس پیوستگی در آزمون ها باعث می شود که شما خیلی پیشرفت داشته باشید.


از تکنیک ها و روش های مدیریت زمان آیا استفاده می کنید؟

من معمولا وقت کم نمی آورم، آزمون هایی که مقداری سخت تر باشد از تکنیک ضربدر منها استفاده می کنم.


در چه درس هایی تغییر روش مثبت داشته اید؟

در زیست شناسی و شیمی، در زیست شناسی قبلا بیشتر به جای تست زیاد روی مفهوم و کتاب درسی کار می کردم اما اکنون مقدار تست را افزایش دادم و به نظرم اگر کسی بخواهد در درس زیست شناسی پیشرفت نماید باید تست زنی را افزایش دهد ، در شیمی نیز من زیاد به مسائل توجه نمی کردم تا این که در یازدهم منابع مختلفی در زمینه مسائل گرفتم و روی مسائل بیشتر وقت گذاشتم که باعث افزایش تسلطم شده است.


در مورد تحلیل آزمون ها توضیح دهید مطمعنا شما در تحلیل آزمون ها توجه ویژه ای دارید؟

تحلیل آزمون من در روز جمعه بعد آزمون ساعت 4 که پاسخ نامه در سایت قرار می گیرد تا ساعت 18 تحلیل می کنم ، تحلیل سوالات را با 2 رنگ مشخص می کنم ، سوالات درست را با رنگ آبی و سوالات غلط و نزده را با قرمز علامت دار می کنم ، در درس فیزیک و ریاضی روش ها و مراحل سوالات درست را در ذهن خود مرور می کنم اگر به مشکل برخوردم پاسخ نامه را نگاه می کنم که این کار کم پیش می آید اما سوالات اشتباه و نزده را در دفتری به نام اشتباهات می نویسم که سوالاتش خیلی جذاب باشد یا اگر ایده خیلی جذابی نداشته باشد و خیلی محاسباتش طولانی باشد سعی می کنم اول خودم حل کنم با زمان بیشتر بعد پاسخ نامه را نگاه می کنم ، در درس زیست شناسی موضوع کاملا متفاوت می باشد سوالات غلط و نزده و حتی سوالات که درست زده ایم اما با شک بوده نکاتش را در کتاب حاشیه نویسی می کنم.


از منابع کانون کدام منبع را استفاده می کنید و این منابع چه ویژگی دارد؟

منابعی که استفاده می کنم کتاب سه سطحی می باشد چون سوالات جذاب تری دارد مخصوصا در بخش دشوارتر که در منابع سخت بازار هم پیدا نمی شود یکی از دلایلی که باعث شد این منبع را انتخاب نمایم سوالات سخت می باشد زیرا سوالات سخت باعث می شود که اعتماد بنفس برای آزمون دادن بالا رود، سه سطحی ها را مخصوصا در درس شیمی و فیزیک پیشنهاد می کنم و منابع خوبی می باشند.


در طول سال هایی که پیوستگی را حفط کردید مواردی بود که احساس نمایید خسته شدید؟چه کاری را برای خستگی های احتمالی انجام می دادید؟

این خستگی ممکن است برای هر دانش آموزی در سال تحصیلی پیش بیاید من معمولا جمعه های بعد آزمون را کلا استراحت می کنم و فقط یک تحلیل آزمون دارم( از نظر جسمی) از نظر روحی هم هر سه ماه یک بار یک مسافرت یکی دو روزه می روم ، ورزش مورد علاقه ام را انجام می دهم.


چالش خاصی هست که امسال با آن مواجه باشید؟

مدرسه رفتن می باشد این که خیلی از رقیب های خفن ما ممکن است مدرسه نروند و من شک دارم که آیا مدرسه بروم یا خیر یکی از چالش هایی می باشد که من امسال دارم.


شروع اولیه آشنایی شما با کانون از کجا بود؟

برادر بزرگترم چون کنکوری بود و در کانون شرکت می کرد و من از همان زمان در جو کنکور و رقابت ناخود آگاه قرار گرفتم و من نیز به توصیه خانواده از سال دهم در کانون شرکت می کردم.


به نقش آموزشی خانواده به خصوص پدر و مادر بیشتر اشاره بفرمایید به ویژه در سال های اخیر؟

پدر و مادر واقعا بزرگترین حامی هایی هستند که هر انسانی می تواند داشته باشد چه از لحاظ مالی چه روحی به آدم خیلی کمک می کنند مخصوصا در امروزه که خیلی فضای رقابتی یک فضای سنگینی است و دانش آموزان خیلی ناامید می شوند خیلی می توانند به دانش آموزان کمک بکند و به من نیز پدر مادرم خیلی در این مسیر کمک می کنند.


آیا پدر و مادر نتایج آزمون های شما را می بینند؟

نتایج را نمی بینند اما بعد آزمون می پرسند که چکار کرده ام و درصدها و ترازم را از من می پرسند و اگر پایین زده باشم برایشان توضیح می دهم.


اگر یک افت احتمالی در تراز داشته باشید واکنش خانواده چیست؟

توصیه می کنند که دلیل این افت را پیدا کنم و آن را حل نمایم.


از سایت کانون و مجله آزمون آیا استفاده می کنید؟

از سایت کانون استفاده می کنم و روزهایی که استراحت بیشتری دارم سعی می کنم که مصاحبه با رتبه برتر ها را نگاه کنم.


از مهم ترین ویژگی های مثبت خودتان که باعث شده شما یکی از ترازهای برتر استان و کشور باشید اشاره نمایید؟

این که جو رقابتی را خیلی دوست دارم و در این بحث جو رقابتی یک لبه پرتگاه است که اگر ناامید شوید می افتید و اگر از این جو رقابتی استفاده نمایید و تلاش بیشتری داشته باشید از رقیب ها خیلی می توانید جلو بیافتید.


نمودار پیشرفت الیاس جعفریان


Menu