آیدا علی بخشی : برنامه راهبردی ، دانش آموز را منظم می‌کند

آیدا علی بخشی پشتیبان ویژه کانون برتر‌ها : برنامه راهبردی ، دانش آموز را منظم می‌کند.

آیدا علی بخشی : برنامه راهبردی ، دانش آموز را منظم می‌کند

سلام

 من آیدا علی بخشی هستم. رتبه ۲۹ منطقه ۲ کنکور انسانی سال ۱۴۰۰ 

و دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران.

اوایل که برای مطالعه دروس برنامه ریزی کرده بودم، احساس سردرگمی می کردم. ماه اول، یعنی تیر ماه، برنامه راهبردی آزمون شامل یک آزمون تعیین سطح بود که تمامی دروس پایه های دهم و یازدهم در این آزمون وجود داشتند. به این علت که قبل تر، همه دروس این پایه ها را به خوبی مطالعه نکرده بودم، نمی توانستم به طور کامل برای آزمون تعیین سطح آماده شوم اما به هر صورت، بعضی دروس را انتخاب و در آزمون شرکت کردم. برای ماه های بعد، کار راحت تر شده بود زیرا از هر پایه و درس، قسمت هایی مشخص در آزمون هدف بودند و من می‌توانستم با اجرای برنامه ای که مطابق با برنامه ی راهبردی است، به هدف های آزمون برسم. در واقع برنامه، بدون مطابقت با برنامه راهبردی برای من معنی نداشت زیرا بدون آن، احساس سردرگمی می کردم و نمی دانستم که دقیقا باید چه چیز را مطالعه کنم. این پیوستگی در دنبال کردن برنامه ی آزمون ها باعث شد تا هم نظم بیشتری داشته باشم و هم اینکه بتوانم پیشرفت خود را آزمون به آزمون پیگیری کنم.

برنامه راهبردی آزمون این امکان را به ما می‌دهد که نظم بیشتری داشته باشیم. اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن اینکه قرار است دقیقا چه چیزی را مطالعه کنیم و برای چه چیزی آماده شویم، صرفا هر دو هفته یک بار، آزمون دهیم، مشخصا نه برنامه منظمی خواهیم داشت و نه می توانیم اقدامات موثری در طول دو هفته انجام دهیم. نتیجه دلخواهمان را هم در آزمون طبیعتا دریافت نخواهیم کرد. بنابرین یک ویژگی برنامه راهبردی ایجاد نظم در زندگی تحصیلی دانش آموز است.

ویژگی دیگر این برنامه این است که فرصت جبران دارد. در واقع برنامه به شکلی جلو نمی رود که صرفا مطالعه محور باشد. بلکه اگر دانش آموزی، در قسمتی از آزمون نتواند با برنامه همراهی کند، برنامه آزمون فضایی را به منظور جبران در نظر میگیرد‌ که نام این فضا ها ایستگاه های جبران است.

برنامه ی آزمون همچنین یک برنامه بلند مدت برای دانش آموز است که با نگاه کردن به آن، از بابت داشتن نظم و انضباط بلند مدت احساس آرامش می کند. در واقع دانش آموز می‌بیند که مثلا در بهمن ماه، قرار است از چه منابعی آزمون دهد و همین باعث می شود با آرامش و خونسردی، و با اطلاع از برنامه بلند مدت خود، به مسیر خود ادامه دهد.

بنابرین تکیه کردن به چنین برنامه ای با این ویژگی ها، سبب نظم و انضباط بیشتر و همچنین داشتن آرامش در طول مسیر به علت اطلاع از برنامه بلند مدت می شود. اما ممکن است به هر علتی گاهی نتوانیم در یک آزمون شرکت کنیم. قاعدتا بعد از چنین شرایطی ممکن است احساس عقب افتادن از برنامه آزمون داشته باشیم‌. اما این مشکل نیز قابل حل است‌. من در سال کنکور، تا حد امکان تلاش میکردم که به شکل پیوسته در تمام آزمون ها شرکت کنم، اما اگر گاهی امکان شرکت نداشتم، از برنامه تاریخ قبلی عبور میکردم و برنامه آزمون بعد را در اولویت قرار میدادم. سپس در طول هفته، به جبران دروسی که در آزمون قبلی نتوانستم آن ها را مطالعه کنم می پرداختم. در آخر در فرصت بازه های جبران آزمون نیز، با کیفیت بهتری این خلا را پر می کردم.

نکته ی مهمی که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که موفقیت ما با چنین برنامه ای، تضمین نمی شود. بلکه باید هر چه در توان داریم برای رسیدن به هدف انجام دهیم. کار اصلی ما پس از همراهی با برنامه راهبردی، تحلیل با دقت آزمون ها است. در واقع اگر با برنامه راهبردی همراهی داشته باشیم اما آزمون خود را تحلیل نکنیم، انگار هیچ قدمی برنداشته ایم. در سال کنکور بعد از دریافت نتیجه هر آزمون، سعی میکردم اشتباهات خود در آزمون را به دقت بررسی کنم. این اقدام فرصت تکرار نکردن اشتباهاتم در آزمون های بعد را به من میداد. همین باعث می‌شد بتوانم پیشرفت بیشتری داشته باشم. اما هر تحلیلی، قاعدتا، تحلیل درستی نیست. باید سعی کنیم، پس از اولویت بندی صحیح بین بررسی سوالات درست، اشتباه و پاسخ نداده، هر یک از این سوالات را به روشی صحیح تحلیل کنیم. اولویت را به تحلیل سوال های اشتباه، سپس پاسخ نداده و در نهایت درست بدهیم. سوالات اشتباه و پاسخ نداده ره چندبار حل کنیم، کتاب درسی خود را مطالعه کنیم و سپس در صورت نیاز در کتاب خود، از نکات سوال، حاشیه نویسی انجام دهیم.



دانش آموزان عزیز، برای رزرو پشتیبان ویژه و مشاور کنکور ، از طریق صفحه کانون برترها با ما در ارتباط باشید. (کلیک کنید)

و همچنین میتوانید با شماره 0218451 تماس بگیرید.



 

Menu