اهمیت برنامه راهبردی وتحلیل آزمون‌ها ازدیدگاه سیده سمیرا معروف

مصاحبه با سیده سمیرا معروف، پشتیبان ویژه کانون، در خصوص اهمیت برنامه راهبردی و تحلیل آزمون‌ها

اهمیت برنامه راهبردی وتحلیل آزمون‌ها ازدیدگاه سیده سمیرا معروف

سلام من سیده سمیرا معروف هستم

رتبه 168 منطقه 2 کنکور انسانی سال 1399 

دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی تهران

برنامه راهبردی آزمون های کانون به من در برنامه ریزی بهتر برای خواندن دروس کمک بسیاری میکرد و برایم مانند یک نقشه راه بود از این جهت که می فهمیدم کجای مسیر قرار دارم و باید کجا باشم.

سال کنکور نهایت تلاشم بر این بود که در هیج کدام از آزمون های کانون غیبت نداشته باشم و نداشتم و حتی در سخت ترین شرایط  حتی مریضی می رفتم و در آزمون ها شرکت میکردم. 

مهم ترین دلیلم برای این کار حفظ پیوستگی برنامه درسی ام با برنامه راهبردی کانون بود. بزرگترین دستاورد این حفظ پیوستگی با برنامه آزمون برایم این بود که خیالم راحت میشد که عقب نیستم و درس هارا به موقع میخوانم و جلو می برم و به موقع هم تمام میکنم و این خیلی در مدیریت استرس به من کمک میکرد. 

معمولا همه کنکوری ها استرس این را دارند که تا کنکور درس ها را تمام نکنند یا با آن کیفیتی که مدنظر دارند درس هارا تمام نکنند ولی بدانند که اگر به آزمون های آزمایشی ای که میدهند و برنامه آن متعهد و پایبند باشند نه تنها به موقع دروس را تمام خواهند کرد. بلکه چندین بار هم مرور میکنند. 

یک پیشنهاد دوستانه:

  • -مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی آزمون این است که  نقشه راه شماست. طبق آن پیش بروید و عمل کنید تا هم پیوستگی درسی تان با برنامه درسی مدرسه حفظ شود. هم در آزمون ها نتیجه مطلوبی کسب کنید. و هم به گنج نهایی که نتیجه مطلوب آزمون سراسری شماست دست پیدا کنید.


من عادت داشتم که بعد از ظهر جمعه هر آزمون آن را تحلیل میکردم. گاهی اوقات هم تحلیل آزمونم را به دو روز تقسیم میکردم. دروس عمومی را روز جمعه و دروس تخصصی را روز شنبه تحلیل میکردم.

شیوه تحلیل آزمون من اینگونه بود که ابتدا با استفاده از پاسخنامه کلیدی آزمون، آزمونم را صحیح و غلط میکردم و تعداد تست های صحیح و غلط و نزده را جلوی آن درس مینوشتم. در گام بعد به علت یابی تست های غلط و نزده میپرداختم به این صورت که جلوی هر تستِ غلط یا نزده ام مینوشتم که به چه دلیل آن را از دست داده ام. مثلا: ( بی دقتی/ فراموش کردن نکته سوال/ ندانستن نکته و....)  بعد از آن به ترتیب دروس نام هر مبحثی که از آن ها تست غلط و نزده داشتم در برگه ای مینوشتم تا بدانم برای آزمون های بعد باید روی چه بخش هایی بیشتر وقت بگذارم، ( مثلا مینوشتم عربی: مبحث ضبط حرکات و تعریب.، علوم و فنون ادبی: مبحث پایه های آوایی) 

در مرحله بعد شروع میکردم و یکی یکی جواب هارا با پاسخنامه تشریحی چک میکردم. نکات تست های غلط و نزده را اگر برایم جدید بودند در کتاب درسی ام مینوشتم یا  اگر نکته ای تکراری که در کتاب ذکر شده بوده را اشتباه زده بودم آن را هایلایت میکردم. ودر گام آخر یک دور سوالات صحیح را هم چک میکردم و از پاسخنامه تشریحی آن هارا میخواندم تا خیالم راحت شود که راه حلی که من با آن به پاسخ صحیح رسیده ام مد نظر طراح سوال هم بوده است.

این شیوه کامل تحلیل آزمون به من کمک میکرد تا در آزمون های بعدی غلط های گذشته ام را تکرار نکنم، افزایش تراز داشته باشم و تعداد بیشتری از تست هارا صحیح پاسخ دهم. همچنین مطالب بیشتری را مرور کنم.

چند پیشنهاد دوستانه:

  • -دانش آموزان زیادی را دیده و داشته ام که در تحلیل آزمون هایشان کاهلی و بی حوصلگی میکنند. بدانید آزمونی که آن را تحلیل نکنید با آزمونی که در آن شرکت نکرده اید هیچ تفاوتی ندارد و موجب پیشرفت شما نمیشود. پس از این امر غافل نشوید. شاید در ابتدای راه تحلیل آزمون برایتان خسته کننده باشد ولی وقتی به آن عادت کنید خودتان دوست دارید که بروید آزمون بدهید تا آن را تحلیل و بررسی کنید و به آموخته هایتان اضافه کنید.
  • -بعضی از دانش آموزان شکایت میکنند که چرا در آزمون ها افزایش تراز ندارند یا ترازشان رو به افول است. مطمئن باشید یکی از مهم ترین دلایل آن این است که یا آزمون هایتان را تحلیل نمیکنید یا درست تحلیل نمیکنید. اگر آزمون هایتان را درست تحلیل کنید و هر بار واکاوی کنید که در چه مباحثی ایراد دارید تا آن هارا برطرف کنید مطمئن باشید بعد از چند دوره آزمون شاهد افزایش تراز خود خواهید بود.
  •  
  • فراموش نکنید که ما در آزمون آزمایشی شرکت میکنیم تا ببینیم چه چیزهایی را بلد نیستیم! و هربار بیشتر تلاش کنیم که یاد بگیریم و بر معلومات خود بیافزاییم. و بهترین راه برای اینکه بدانیم چه چیزهایی را بلد نیستیم یا هنوز خوب برایمان جا نیوفتاده است، تحلیل دقیق آزمون هاست.

امیدوارم که این مطلب برای کنکوری های عزیز مفید واقع شود موفق و پیروز باشید.


دانش آموزان عزیز، برای رزرو پشتیبان ویژه و مشاور کنکور ، از طریق صفحه کانون برترها با ما در ارتباط باشید. (کلیک کنید)

و همچنین میتوانید با شماره 0218451 تماس بگیرید.

Menu