فاطمه فریار: همیشه سعی می‌کردم حداقل درس‌های مهم را تحلیل کنم

مصاحبه با فاطمه فریار، پشتیبان ویژه کانون، در خصوص اهمیت پایبندی به برنامه راهبردی و تحلیل آزمون‌ها

فاطمه فریار: همیشه سعی می‌کردم حداقل درس‌های مهم را تحلیل کنم

سلام من فاطمه فریار هستم 

رتبه 45 منطقه3 کنکور انسانی 1401  

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی

در دوران تابستان که تقریبا آزمون های کانون از اواسط تیر ماه شروع شد همگام با برنامه راهبردی مطالعه را شروع کردم.همیشه سعی میکردم برنامه راهبردی که برای هر آزمون دو هفته زمان بود، را تا روز چهارشنبه تمام کنم. در واقع تمام دروس را می خواندم و حداقل 20 تست برای هر کدام حل میکردم و در آخر روز چهارشنبه یا پنجشنبه آزمون غیرحضوری را حل میکردم و با تحلیل آزمون قسمت هایی را که ضعف داشتم با حل تست یا مراجعه به درسنامه برطرف میکردم تا برای آزمون جمعه آماده باشم.

پیشروی با برنامه راهبردی در طول تابستان باعث شد پایه دهم و یازدهم را به خوبی مطالعه کنم و با شروع سال دوازدهم زمان بیشتری برای دوازدهم بگذارم و فقط با مرور اندک درسنامه و حل تست بیشتر برای دروس دهم و یازدهم درصد های خوبی در آزمون های قلم چی کسب کنم که در نهایت باعث میشد روحیه ام تقویت شود و با انگیزه ی بیشتری راهم را ادامه دهم.

برنامه راهبردی بسیار مناسب کسانی است که در برنامه ریزی ضعف دارند و نمی توانند برنامه کلی و دراز مدتی بنویسند. این برنامه کمک می کند که در طول زمان تمام دروس مطالعه و به کرّات مرور شوند و دانش آموز با خیال راحت بتواند با پایبندی به این برنامه در سال کنکور پیشروی کند. من خودم همیشه بعد از آزمون جمعه برنامه راهبردی هر درس را برای آزمون بعدی می نوشتم و همچنین به صورت جزئی برای هر روز برنامه می نوشتم.

برنامه راهبردی با تقسیم دروس به اجباری و انتخابی باعث شده که هر دانش آموز با توجه به توانایی و استعداد خودش بتواند ابتدا دروس اجباری را که در اولویت اول قرار دارند مطالعه کند و بعد از آن دروس انتخابی بخواند و نیز افرادی که پشت کنکور هستند در کنار دروس یازدهم و دهم، دروس دوازدهم را نیز مطالعه کنند. 

در اول هر نیمسال، کانون آزمون تعیین سطح دارد که با دادن این آزمون می فهمیدم که در حالت کلی در چه سطحی قرار دارم و برای این که به هدفم برسم چقدر باید مطالعه کنم.

گاهی وقت ها ممکن است برای دانش آموزان پیش بیاید که نتوانند با برنامه راهبردی پیش بروند من خودم در تابستان و دی در سال کنکور کرونا گرفتم و در دو آزمون به دلیل بیماری نتوانستم حضور پیدا کنم و تقریبا یک هفته درس نخواندم. با این حال نا امید نشدم و پس از بهبودی در کنار اینکه برای آزمون پیش رو می خواندم قسمت هایی که نتوانسته بودم بخوانم را با برنامه ریزی اصولی ودقیق مطالعه کردم.

 به نظرم تحلیل آزمون از خود آزمون مهم تر هست. با اینکه معمولا ترازم بالای 7000 بود و درصدهایم بالا بودند ولی همیشه سعی می کردم حداقل درس های مهمی مثل ریاضی، علوم و فنون، فلسفه و منطق ، روانشاسی و عربی را تحلیل کنم. ابتدا به ترتیب سوالات را می خواندم و بعد پاسخنامه و در آخر نکته مهم و جدید سوال را در یک دفتر می نوشتم تا قبل از هر آزمون مرور کنم. در دروس حفظی مثل تاریخ ، جغرافیا و جامعه شناسی بیشتر سوالاتی را که نادرست یا نزده بودم را بررسی می کردم. 

معمولا ابیات و مثال ها در آرایه ها و قسمت قرابت معنایی تکراری هستند و درنتیجه با تحلیل آزمون ها و نوشتن و مرور آنها توانستم درصدم را در علوم وفنون افزایش دهم و همچنین برخی نکات در ریاضی و فلسفه و منطق نیز تکراری و مهم هستند که باید به خوبی آموخته شوند.

تحلیل آزمون باید بگونه ای باشد که اگر سوال مشابه سوال آن آزمون در جای دیگری تکرار شد دانش آموز بتواند جواب دهد و یک اشتباه را دوباره تکرار نکند.با نگاهی به سوالات کنکور هر سال مباحث مهم و پر تکرار به وضوح معلوم میشوند و من خودم با شناسایی و کار کردن بر روی این مباحث توانستم سطحم را در طول زمان افزایش دهم. 


دانش آموزان عزیز، برای رزرو پشتیبان ویژه و مشاور کنکور ، از طریق صفحه کانون برترها با ما در ارتباط باشید. (کلیک کنید)

و همچنین میتوانید با شماره 0218451 تماس بگیرید.

Menu