اهمیت برنامه راهبردی و تحلیل آزمون‌ها از دیدگاه فاطمه سادلجی

گفتگو با فاطمه سادلجی در خصوص اهمیت برنامه راهبردی و تحلیل آزمون‌ها- شرکت نکردن در آزمون را دلیل انجام ندادن بودجه‌بندی آزمون نمی‌دانستم.

اهمیت برنامه راهبردی و تحلیل آزمون‌ها از دیدگاه فاطمه سادلجی

سلام من فاطمه سادلجی هستم، رتبه ۲۰ منطقه 3 رشته انسانی سال ۱۴۰۱

دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

برنامه راهبردی و تاثیر آن

تعداد درس‌های انسانی زیاد است و این موضوع برنامه ریزی برای درس خواندن را سخت می‌کند. دانش‌آموز به دنبال این است که بتواند همه درس‌ها را بخواند و مرور کند. پیوستگی در پایبندی به برنامه راهبردی این امکان را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند که بتواند درس‌ها را بخواند و در بازه‌های مناسب مرور کند. اگر طبق برنامه راهبردی پیش برود تا حدودی می‌داند که قرار نیست از درسی جا بماند. 

به نظر من مهمترین ویژگی برنامه راهبردی اختصاص دادن خوب درس‌ها در آزمون‌های مختلف است. یعنی تقسیم‌بندی اصولی شکل گرفته است. همچنین این ویژگی که در ابتدا حجم درس‌ها کم است و به مرور زمان بیشتر می‌شود بسیار خوب است. یعنی دانش‌آموز را به‌صورت تدریجی به سمت افزایش ساعت مطالعه هدایت می‌کند. 

همچنین از ویژگی‌های خوب برنامه راهبردی قلمچی این است که بازه‌های مرور خیلی خوبی برای درس‌ها اختصاص داده است و این امر به دانش‌آموزان کمک می‌کند که در زمان‌هایی درس‌ها را مرور کند و باعث تثبیت مطالب شود. 

اگر دانش‌آموزی به دنبال خواندن همه درس‌ها، رفع اشکال و مرور است برنامه راهبردی قلمچی فرصت خوبی را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد. البته باید توجه داشته باشیم که عامل اصلی خود دانش‌آموز است که باید طبق برنامه پیش برود و در کنار برنامه راهبردی به دنبال افزایش کیفیت و کمیت مطالعه باشد. 

در سال کنکور اگر نمی‌توانستم یکی از آزمون‌ها را شرکت کنم حتما بودجه‌بندی آزمون را می‌خواندم. یعنی شرکت نکردن در آزمون را دلیل انجام ندادن بودجه‌بندی آزمون نمی‌دانستم. بهتر است که دانش‌آموزان اگر به دلایل موجهی نتوانستند آزمونی را شرکت کنند اولا که بودجه‌بندی آزمون را بخوانند و دوما آزمون را در طول هفته بزنند و برای خودشان درصد بگیرند. 

تحلیل آزمون، مهم تر از خود آزمون

اهمیت آزمون دادن بدیهی است ولی موضوع دیگری که بسیار اهمیت دارد تحلیل آزمون است. برای پی بردن به اهمیت تحلیل آزمون بهتر است از خودمان بپرسیم که چرا آزمون می‌دهیم. یکی از جواب‌های ما این خواهد بود که آزمون می‌دهیم تا بفهمیم در کجاها اشکال داریم یا در آزمون‌ها تجربه‌هایی نظیر بی‌دقتی را کسب کنیم و در پی از بین بردن آن‌ها باشیم. با توجه به این اهداف، ما با تحلیل آزمون می‌توانیم به آن‌ها برسیم، یعنی تا آزمون را تحلیل نکنیم نمی‌توانیم بفهمیم که در کجاها اشکال داریم یا نمی‌توانیم به بی‌دقتی‌های خود پی ببریم. 

حالا برای یک تحلیل آزمون مناسب باید نکاتی را رعایت کنیم. بهتر است تحلیل آزمون را در دو نوبت انجام دهیم. یعنی درس‌ها را دو قسمت کنیم و آن‌ها را تحلیل کنیم. اگر آزمونی داشتیم که شرایط خوبی نداشت باید وقت بیشتری را برای تحلیل آزمون قرار دهیم تا دلایل اینکه نتوانستیم آزمون خوبی داشته باشیم را بهتر بفهمیم. پس در این‌حالت می‌توان این موضوع را ۳ قسمت کرد تا توجه بیشتری داشته باشیم. در تحلیل آزمون بهتر است سوال‌های درست را هم نگاه کلی بیندازیم، زیرا ممکن است سوالی که درست پاسخ داده‌ایم در هنگام آزمون به پاسخ آن مطمئن نباشیم، پس با این‌کار شک ما برطرف می‌شود. تمام نکاتی که از تحلیل آزمون به دست می‌آورید را یادداشت کنید و بهتر است یک قسمتی از یادداشت ها را به تحلیل آزمون اختصاص دهید. نکات به دست آمده را در بازه‌های مرور بخوانید چون این نکات بسیار مهم هستند. علاوه بر یادداشت نکات آموزشی می‌توانید یک بخشی از تحلیل آزمون را به تجربه‌هایی که از آن آزمون به دست آوردید اختصاص دهید و تجربه‌های خود را از آن آزمون بنویسید و سعی کنید در آزمون‌های بعدی به آن‌ها توجه کنید تا بتوانید آزمون‌های بهتری داشته باشید. 


دانش آموزان عزیز، برای رزرو پشتیبان ویژه و مشاور کنکور ، از طریق صفحه کانون برترها با ما در ارتباط باشید. (کلیک کنید)

و همچنین میتوانید با شماره 0218451 تماس بگیرید.

Menu