آریا آل‌یس رتبه‌ی36ریاضی:جمع‌بندی را با برنامه کانون شروع کردم

من به جمع‌بندی زودهنگام اعتقادی نداشتم و زمانی که بودجه‌بندی آزمون‌های کانون به پایان رسید، جمع‌بندی را شروع کردم

آریا آل‌یس رتبه‌ی36ریاضی:جمع‌بندی را با برنامه کانون شروع کردم



گفت و گو با قهرمان پیوستگی آریا آل‌یس از بجنورد

101 آزمون، از دوم تا علوم کامپیوتر دانشگاه شریف

 

آریا آل‌یس در یک نگاه:

شهر: بجنورد (استان خراسان شمالی)

مدرسه‌ی دبستان: پویش، آریا و دکتر حسابی

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول: استعدادهای درخشان شهید بهشتی

مدرسه‌ی متوسطه‌ی دوم: استعدادهای درخشان شهید بهشتی

سال‌های حضور در کانون: از دوم دبستان تا کلاس هفتم و دهم و دوازدهم ریاضی به مدت 8 سال (101 آزمون)

میانگین تراز دوازدهم ریاضی: 7229

رتبه: 36 منطقه 2

تحصیلات و شغل پدر: دکترای پزشکی عمومی، پزشک عمومی

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس پرستاری، خانه دار


دوران جمع‌بندی را از چه زمانی شروع کردی؟

من به جمع‌بندی زودهنگام اعتقادی نداشتم و زمانی که بودجه‌بندی آزمون‌های کانون به پایان رسید، جمع‌بندی را شروع کردم. برای خودم برنامه‌ریزی کرده بودم و در روزهایی که شرایطش فراهم بود، شبیه‌ساز کنکورهای سال‌های قبل را از خودم آزمون می‌گرفتم. 


در دوران جمع‌بندی چه میزان از زمانت را صرف مطالعه برای امتحانات نهایی کردی؟

وقتی درس‌ها را برای کنکور جمع‌بندی می‌کردم، عملاً نکته‌ی مجزایی باقی نمی‌ماند که بخواهم برای امتحانات مطالعه کنم. فقط درس‌هایی مثل سلامت و بهداشت بود که لازم بود یک شب یا حتی کم‌تر برای مرور و مطالعه‌ی آن‌ها وقت صرف کنم. وقتی در طول سال تحصیلی به نقطه‌ای رسیدیم که درس‌های سه سال را جمع‌بندی می کنیم، پس درواقع در نقطه ای قرار داریم که می‌توانیم از پس امتحانات هم برآییم. 


روشت برای جمع‌بندی چگونه بود؟

حدود 26 آزمون کنکور و مشابه کنکور برای خودم آماده کرده بودم. حدود 40 روز یا کم‌تر زمان داشتم تا این آزمون‌ها را از خودم بگیرم. برای خودم برنامه‌ریزی کردم. حدوداً روزی یک آزمون از خودم می‌گرفتم و بعضی روزها به خودم استراحت می‌دادم. در آزمون‌های جمع‌بندی کانون هم شرکت کردم. صبح‌ها طبق زمان‌بندی کنکور آزمون می‌دادم و بعد از آن استراحت می‌کردم. بعد از ظهر درصدها را محاسبه می‌کردم و با روز قبل مقایسه می‌کردم تا پیشرفتم را بسنجم. بعد هم مرحله‌ی تحلیل را پیش می‌بردم. مباحث دشوار را لیست می‌کردم و برای روزهای بعد برنامه‌ریزی می‌کردم تا آن بخش‌ها را مطالعه و مرور کنم.


در درسی چالش داشتی که بخواهی در دوران جمع‌بندی آن را رفع کنی؟

جدا از آزمون‌های مشابه کنکور، بخش‌های حفظی مفهومی فیزیک و شیمی را باید در دوران جمع‌بندی مرور می‌کردم. سعی کردم روی حفظیات زمان بگذارم. مبحثی نبود که بخواهم در دوران جمع‌بندی روی یادگیری آن زمان صرف کنم. تمام مباحثی که نیاز به فهمیدن و یادگیری داشت تا قبل از دوران جمع‌بندی پیدا کرده بودم و برایشان زمان گذاشته بودم. 


در دوران جمع‌بندی آزمونی دادی که نتیجه‌اش برای تو رضایت‌بخش نباشد؟

طبیعتاً من هم آزمون‌هایی دادم که از درصدهایم رضایت کافی نداشتم. حتی در روزهای نزدیک به کنکور هم همچین حالتی پیش آمد. پیش خودم فکر می‌کردم که در بین تعداد زیاد آزمون‌هایی که از خودم گرفتم، تعداد آزمون‌هایی که از نتایج‌شان رضایت نداشتم، خیلی زیاد نبود. سعی می‌کردم دلیلش را پیدا کنم و ایرادات را رفع کنم. البته ممکن است حتی در روز کنکور هم این شرایط پیش بیاید و بسیار مهم است که بتوانیم روحیه‌ی خودمان را مدیریت کنیم. 


هفته‌ی آخر منتهی به کنکور چه برنامه‌ای داشتی؟

آزمون‌هایم تمام شده بود و نکات حفظی را مرور می‌کردم. درواقع تورق سریع داشتم. روزهای آخر انرژی کافی نداشتم و مبحثی هم برای مطالعه باقی نمانده بود. کمی هم به خودم استراحت دادم. شب قبل از کنکور هم برایم مهم بود که زودتر بخوابم تا برای صبح روز بعد پرانرژی باشم. به همین خاطر در طول روز بیرون رفتم و قدم زدم تا خسته شوم. روز کنکور هم چالش خاصی نداشتم. البته دانش‌آموزانی بودند که صندلی آن‌ها جلوی کولر یا پنجره بود. اما به نظرم این موضوعات نمی‌تواند تأثیر خاصی در نتیجه‌ی نهایی بگذارد. چون به هر حال آن قدر به حل تست‌ها مشغول می‌شویم که شرایط را متوجه نمی‌شویم. برای خود من که جلسه‌ی کنکور با تمرکز بالا روی تست‌ها سپری شد. من خودم را برای همه شرایطی آماده کرده بودم و تمرین کرده بودم که هیچ مشکلی اثرگذار نباشد.


پیوستگی به آزمون‌ها چه اثری در مدیریت جلسه‌ی کنکورت داشت؟

هر آزمونی که می‌دهیم یک دید کلی نسبت به شرایط درسی ما به ما می‌دهد. متوجه می‌شویم که در مباحثی که خوانده‌ایم کجای کار هستیم و در چه نقطه ای ایستاده‌ایم. زیاد آزمون‌دادن باعث می‌شود با آزمون و خطا هم که شده، نحوه‌ی حل تست‌ها و مدیریت زمان را به مرور یاد بگیریم. حتی با آزمون‌دادن نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای دو هفته را یاد گرفتم. من سال‌ها دانش‌آموز کانون بودم و در طول این سال‌ها یاد گرفته بودم که چطور برای یک سال برنامه‌ریزی کنم و چگونه باید در زمان‌های جمع‌بندی، برنامه‌ریزی صحیحی برای مرور و جمع‌بندی درس‌ها داشته باشم. مدیریت جلسه‌ی آزمون هم موضوعی نیست که در خانه بتوانیم آن را یاد بگیریم و نیاز است که تجربه‌ی حضور در جلسات آزمون را داشته باشیم. 


در دوران جمع‌بندی روزانه چه زمانی را صرف درس‌خواندن و آزمون‌دادن می‌کردی؟

من تقریباً مطالعه‌ی تشریحی نداشتم. حتی برای درس‌های فیزیک و ریاضی، مطالعه‌ی درس‌نامه هم نداشتم. 80 درصد زمانم صرف حل تست و آزمون‌دادن می‌شد. با تست‌ها، هم مطالب درسی را یاد می‌گرفتم، هم ایراداتم را رفع می‌کردم و هم مطالب را مرور می‌کردم. به همین خاطر برای من کار سختی نبود که با 7 تا 8 ساعت زمان گذاشتن در روز، برنامه‌ام را به طور کامل اجرا کنم. در واقع زمان زیادی را صرف تشریحی‌خوانی نمی‌کردم. تحلیل‌های من هم خیلی طولانی نبود و من اهل نوشتن نبودم. من با کمیت بالای تست‌هایم توانستم در درس‌ها به تسلط برسم. برای هر درسی تعداد زیاد و متنوعی تست کار کردم که در حین انجام این کار، هم مطالب را یاد گرفتم، هم رفع اشکال کردم و هم مطالب را مرور کردم. 


روشت برای تحلیل تست‌ها چگونه بود؟

ابتدا که آزمون‌هایم را تصحیح می‌کردم و غلط‌ها و نزده‌هایم را مشخص می‌کردم و درصدهایم را حساب می‌کردم. من در دوران جمع‌بندی زمانی نداشتم که صرف بررسی پاسخ‌های درست کنم. مابقی تست‌ها را بررسی می‌کردم. ممکن بود مبحثی را بلد نباشم یا جزئیات آن را ندانم یا فراموش کرده باشم. ممکن بود حتی جزو مباحث حذفی من باشد. همه‌ی حالت‌ها را دسته‌بندی می‌کردم و به نتیجه می‌رسیدم. اگر حس می‌کردم امکان دارد با مرور مبحث، به نتیجه برسم، این کار را می‌کردم. در تحلیل، یادگیری تست‌هایی برایم مهم بود که مرور مبحث آن‌ها بازده داشته باشد. زمانم را صرف کارهای بدون بازده نکردم.


در کنکور چه درصدهایی کسب کردی؟

زبان و ادبیات فارسی 66، معارف 90، عربی 90، زبان 75

ریاضی 67، فیزیک 82، شیمی 56


پدر و مادرت هر دو در رشته‌ی تجربی تحصیل کرده اند.

من هم ابتدا رشته‌ی تجربی را انتخاب کرده بودم، ولی به رشته‌ی ریاضی علاقه داشتم. به توصیه‌ی پدر و مادرم و با توجه به این‌که شناخت خوبی از خودم پیدا کرده بودم، تغییر رشته دادم تا علاقه‌ام را دنبال کنم. 


شیمی در جلسه‌ی کنکور برایت چالش برانگیز نبود؟

من انتظار داشتم حداقل یک درس دشوار داشته باشیم و چون از ریاضی و فیزیک رضایت داشتم، بنابراین درس شیمی من را غافلگیر نکرد. از نتیجه‌ام راضی هستم چون تست‌ها دشوار بود و بعد از کنکور که با دوستانم صحبت می‌کردیم متوجه شدم که با توجه به سطح تست‌ها، نتیجه‌ی نسبتاً خوبی گرفته‌ام. بعضی تست‌ها بسیار ساده و بعضی تست‌ها برایم دشوار بود و این موضوع کاملاً طبیعی و قایل قبول بود.


کدام درس ریاضی برایت چالشی‌تر بود؟

بین مباحث متنوع ریاضی، کتاب‌های حسابان کمی دشوارتر هستند. در باقی درس‌ها مثل هندسه و گسسته و آمار می‌توان درصدهای خوبی کسب کرد. تست‌های حسابان وقت‌گیرتر هستند. منطقی این است که زمان برخی تست‌های حسابان را به سایر تست‌ها داد و در نهایت اگر زمانی ذخیره کرده بودیم، دوباره به سراغ تست‌های حسابان برویم. 


عادت خاصی داشتی که با استمرار در انجام آن نتیجه گرفتی؟

تنها کاری که هر روز، تحت هر شرایط و با هر میزان مطالعه‌ای، آن را با استمرار انجام می‌دادم، برنامه‌ریزی بود. من حتی اگر در روز می‌خواستم دو ساعت درس بخوانم، برای آن برنامه‌ریزی می‌کردم. چندین نوع برنامه‌ریزی سالانه و فصلی و ماهیانه و دو هفته‌ای و حتی روزانه داشتم. همیشه یک دید کلی نسبت به روزهای پیش رو برای خودم داشتم. تمام تلاشم هم این بود که برنامه‌ام را با توجه به زمانی که در اختیار دارم به اتمام برسانم و به نقطه‌ای که به عنوان هدف برای خودم مشخص کرده‌ام، برسم.

Menu