کیمیا کبرایی ؛برتر یازدهم تجربی ،برنامه ریزی رکن اصلی پیشرفت

برنامه ریزی مهم‌ترین رکن برای پیشرفت است علاقمندی و انگیزه داشتن بهترین عامل ادامه راه است برای موفقیت باید علاقمند باشید و برای رسیدن به آن علاقه و هدف می‌بایست تلاش کرد و ادامه داد .

کیمیا کبرایی ؛برتر یازدهم تجربی ،برنامه ریزی رکن اصلی پیشرفت

نام و نام خانوادگی : کیمیا کبرایی

پایه : یازدهم تجربی

نام شهر و استان: آران و بیدگل ، استان اصفهان 

شغل مادر : آزاد

شغل پدر : کارمند

سال های حضور در کانون : 3 سال (از نهم تا یازدهم) 

میانگین تراز:  6530

تعداد کل آزمون ها : 124   آزمون 

مصاحبه‌گر: هوشنگ پناهی


از مقطع  ابتدایی و متوسطه 1 خود و روش‌های درس خواندن خود بگویید ؟

 در مدرسه ابتدایی از مقطع پنجم روش تست زدن را آموزش دادند تا برای تیزهوشان آماده باشیم و تاثیرگذار بود و تست زدن عامل بسیار مهمی بود که دانش خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و عامل بسیار تعیین کننده‌ای بود شاید حتی از خود دانش هم مهم‌تر بود.


از چه سالی جدی تر درس خواندید و چه سالی برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی کردید  ؟

 برای قبولی درتیزهوشان از همان سال پنجم و ششم به صورت جدی شروع کردم. شاید برای من در آن سن کمی سخت بود که مباحث سختی که آن موقع آزمون می‌گرفتند بخوانم و آزمون شرکت کنم  ولی اگر یک هدفی انتخاب کنید و برای آن هدف تلاش کنید قطعا نتیجه می‌گیرید.  پنج شنبه ها کلاس تست داشتیم و تست کار می‌کردیم و در طول هفته آزمون های هوش کار می‌کردیم. آزمون‌های ششم به هفتم خیلی با آزمون نهم به دهم متفاوت است و من این تجربه آزمون را در سال ششم داشتم . تصمیم برای کنکور باعث شد  از سال دهم جدی‌تر درس خواندم. از عید دهم شروع کردم تراز خود را افزایش بدهم آزمون های تابستان را شرکت می‌کردم و پیشرفت تراز خود را دیدم و از تراز 5500 به تراز 6500 و یک بار به 7000 رسیدم و دیدن این پیشرفت خیلی برام شیرین بود.


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

 بچه که بودم تبلیغات کانون را می‌دیدم و دوست داشتم یک روزی من هم کانونی باشم ولی اولین بار از طریق مدرسه با آزمون‌های کانون آشنا شدم و به دلیل معدل بالا من را برای شرکت در  آزمون‌ها از طریق مدرسه به کانون معرفی کردند .


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

با شرکت در آزمون های کانون، دقت خود را بالا بردم. یک سری مشکلات و بی دقتی هایی داشتم سعی کردم آنها را رفع کنم، دقت خود را بالا بردم، تست‌های زمان‌دار را توانستم یاد بگیرم. علامت‌گذاری تست‌ها را شناختم، انواع سوال‌ها را شناختم، زمان‌بندی و مدیریت زمان را آموختم  و هدف گذاری را یاد گرفتم. هدف‌گذاری از نظر من شخصی است و رقابت شخصی است و برای خودم هدف‌گذاری می‌کنم و تلاش می‌کنم از آزمون قبلی بهتر عمل کنم و بسیار مفید هست و دستاوردی برای من به حساب می‌آید. 


چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟

  برای اینکه بتوانم با برنامه درس بخوانم و پیوسته درس خواندن را در کانون یاد گرفتم و توانستم هماهنگ با بودجه بندی درس بخوانم و پیشرفت کنم. آزمون‌های کانون بعد از دیدن کارنامه به من انگیزه بیشتری می‌داد تا وضعیت خود را بهتر کنم. وقتی ترازم بالا می رفت انگیزه و انرژی می‌گرفتم ،کانون جامعه آماری بالایی دارد و فضای بسیارخوبی هست تا با دیگران خودم را مقایسه کنم . پشتیبانی خوب کانون و کتاب های خوبی که برای ارتقاء علمی برای  دانش آموزان در نظر گرفته این برتری را باعث شده و من کانون را انتخاب کردم.

   

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

  پشتیبان تحصیلی من در منزل پدر و مادر من هستند. پدر و مادرم در این زمینه کمک بسیاری برای من دارند. 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟ بله شرکت می‌کنم. به آزمون مشابه پارسال به دلیل نزدیک بودن زمان به آزمون اصلی و به عنوان یک آزمون جمع‌بندی نگاه می‌کنم و عملکرد خود را در این دو هفته ارزیابی می‌کنم و نکاتی که در مشابه پارسال است در آزمون اصلی بسیار کمک کننده است و تشابه تقریبی سوالات به آزمون اصلی بسیار کمک کننده است و با تیپ سوالات آشنا می‌شوم .

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

  کارنامه اشتباهات و هدف‌گذاری استفاده می‌کنم. 

بی‌دقتی زیادی داشتم و باعث افت تراز می‌شد، کارنامه اشتباهات به من نشان داد که اشتباهاتم در کدام مباحث است و آنها را رفع کنم.

کارنامه هدف‌گذاری بحث رقابت با خود هست و نشان می‌دهد آیا توانستیم نسبت به آزمون قبلی بهتر باشیم؟ عملکرد خود ما را نشان می‌دهد آیا  به هدف خود رسیده ایم؟  چند از ده هدف گذاری را نشان می‌دهد و بسیار مفید است. 


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟ 

  اگر بخواهیم نتیجه بگیریم باید طبق برنامه راهبردی پیش برویم. مانند نقشه راه است و بدون نقشه هم نمی‌توان به مقصد رسید. اول بودجه آزمون بعدی را چک می‌کنم و مباحث که نیاز به دوره است را برای هفته دوم می‌گذارم و مباحثی که نیاز به خواندن و تست زدن دارند را در هفته اول می‌گذارم و مطالب را در روزهای هفته تقسیم می‌کنم  و با این روش خودم را به بودجه بندی آزمون ها می‌رسانم  و مباحث را به صورت روزنامه خوانی، روز قبل آزمون مرور می‌کنم .

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ 

درس زیست و شیمی نقطه قوت من است. اگر بخواهم برای بار اول بخوانم اول کتاب درسی را یک دور کامل می‌خوانم تا مفهوم کلی مطلب را دریافت ‌کنم و تست آموزشی می‌زنم اول تست نکته دار که نکته‌ها را یادداشت می‌کنم تا بعدا برای مرور استفاده کنم. بعد تست تثبیتی یعنی تعداد تست بالا برای تثبیت آن مبحث در ذهنم کار می‌کنم . دفتر دوره مبحثی را که خواندم دوباره چند روز یک‌بار دوره در نظر گرفته‌ام، در این دوره‌ها تعداد تست پایین مثلاً 20 تست می‌زنم. به نظر من مهم‌ترین مورد علاقه ما به آن درس هست که نقطه قوت می‌شود. در درس ریاضی مشکل داشتم یک‌بار منفی هم خورد برای این مشکل از کتاب آبی استفاده کردم و بسیار کارساز و کمک کننده بود و با این کتاب افزایش تراز خود را دیدم.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟ 

روزهای مدرسه 4 تا 6 ساعت و روزهایی که مدرسه نمی‌روم بین 8 تا 10 ساعت درس می‌خوانم.

درس‌هایی مثل زیست و شیمی که نقطه قوتم است سعی می‌کنم زمان بیشتری را به تست زدن بپردازم 70 درصد تست و 30 درصد مباحث را مطالعه می‌کنم. 

در درس‌های ریاضی و فیزیک بیشتر سعی می‌کنم درس‌نامه را بخوانم و از کتاب‌های آبی کانون بیشتر استفاده می‌کنم و 60 درصد به خواندن و مطالعه و 40 درصد زمان را برای تست اختصاص می‌دهم .

 

 در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

یک زمان روی نمره فیزیک و ریاضی حساس شده بودم  و روی بدترین نمره ها می‌رفتم ولی سعی کردم این نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنم و مهار شد .  برای هر درس و سوال ، بستگی به نوع مشکل و ایراد دارد و مبحث و تست دسته بندی می‌کنم و مطالب مربوطه را مرور می‌کنم و بی‌دقتی خود را بررسی می‌کنم و رفع می‌کنم و معمولا در طول هفته مجدد سوال‌های آزمون را حل می‌کنم و در شرایط دور از فضای آزمون هم خودم را می‌سنجم و ایرادهای خود را در دفتر خاصی یادداشت می‌کنم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

 بله کارنامه من را مشاهده می‌کنند. هیچ وقت سرزنش نمی‌کنند و همیشه امید و انگیزه می‌دهند و یادآوری می‌کنند :«سرنوشت خود من هست باید برای سرنوشت خودم وقت بگذارم و تلاش کنم هر چقدر الان تلاش کنم به همان اندازه نتیجه اش را خواهم دید» .

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

 بله دفتر برنامه ریزی دارم و تکمیل می‌کنم و تکمیل این دفتر آیینه کارهای من هست و کمک می‌کند هر روز باید چند ساعت  درس بخوانم چه درس هایی را بیشتر بخوانم، برای هر مبحث چقدر وقت بگذارم تا به نقطه قوت تبدیل کنم. جمع بندی روزانه و هفتگی برای من هست و نقاط ضعف و قوت را برای من نشان می دهد.

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های آبی را استفاده می‌کنم ، درس ریاضی خیلی ضعف داشتم در آزمون‌های کانون  زیست 80% و شیمی بالای 70% می‌زدم. درصد ریاضی بسیار پایین بود حتی یکبار منفی هم خورد برای این که افزایش تراز داشته باشم از کتاب آبی استفاده کردم واقعاً کارسازبود. از تیپ‌هایی که در سوالات استفاده شده بود در آزمون  خیلی به من کمک کرد و در افزایش تراز من بسیار موثر بود و میانگین تراز من از 6500 بالاتر شد، کتاب آبی فیزیک را هم استفاده می‌کنم .  همچنین کتاب های سه سطحی خیلی خیلی برای من کمک کرد در تابستان و عید بسیار از کتاب های سه سطحی استفاده کردم .

  

مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

علاقه من به درس خواندن بسیار زیاد است و چند ساعت بدون سر و صدا و مزاحمت از درس خواندن لذت می‌برم و علاقه زیادی به تفریح و بیرون رفتن ندارم. لذت بردن از یادگیری و درس خواندن عاملی هست که به من کمک بسیاری می‌کند که درسم را بهتر بخوانم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

 مسلما بدون تفریح و  استراحت نمی‌توان به طور مداوم و پیوسته مسیر را ادامه داد و در زندگی و درس  نیاز هست که برنامه ی تفریح و استراحت هم به مقدار نیاز باشد . برای مثال در دوران عید روز اول و روز 13 را کامل استراحت کردم و در طول هفته و بعضی روزها که درس‌های سبکی در برنامه ام است ترجیح می‌دهم استراحت کنم. روز آزمون بعد از تحلیل آزمون، روز استراحت من است و به کارهایی که در طول هفته نمی‌رسم انجام می‌دهم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟

بله با دوستان صمیمی خود ارتباط داریم.  کلاس های مشترکی با هم می‌رویم و در کنار هم به یکدیگر کمک می‌کنیم تا خودمان را بالا بکشیم و رشد کنیم  اگر بین دوستان رقابت منفی  ایجاد بشود در واقع خودمان آسیب می‌بینیم.

بین دوستان مشکلات درسی را حل می‌کنیم، کتاب و جزوه به همدیگر می‌دهیم تا در نهایت پیشرفت کنیم .

 

 توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

 اول این که برنامه ریزی مهم‌ترین رکن برای پیشرفت است

علاقمندی و انگیزه داشتن بهترین  عامل ادامه راه است برای موفقیت  باید علاقمند باشید و برای رسیدن به آن علاقه و هدف می بایست تلاش کرد و ادامه داد .


زمان های فراغت از درس خواندن را چگونه می‌گذرانید؟

در زمان‌های فراغت از درس ، وقت خود را با خانواده می‌گذرانم که بهترین دوستان من هستند تا انرژی مضاعفی برای ادامه راه بگیرم .

  

برای نیم سال دوم چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

 برنامه‌ام این هست که پیوسته باشم و اصلاً توقف نکنم.  از برنامه آزمون ها جا نمانم. نیم‌سال دوم جدی‌تر است و به کنکور نزدیک می‌شویم سعی و تلاش من این هست  روی برنامه مطالعاتی خود تداوم و پیوستگی داشته باشم و این پیوستگی ادامه پیدا کند .


  در پایان اگر مطلبی هست که می‌خواهید اضافه کنید بفرمایید ؟ 

تجربه من در مسیر قبولی تیزهوشان بیشتر سوالات چالشی بود تا سوالات علمی به نظر من دانش آموز باید خلاقیت داشته باشد تا بتواند آن سوال را حل کند. الان که استعداد تحلیلی که خیلی مهم شده است برای نتیجه بهتر باید روش تست زنی ،  هدف و خلاقیت این سه با هم باشند حتما قبول می‌شوند.

از دبیر زیست و شیمی بسیار سپاس‌گزارم که باعث پیشرفت من شدند و معلم سال ششم ابتدایی که مرا در مسیری قرار دادند که بتوانم در همچنین مدرسه‌ای ثبت نام کنم و بودن ایشان من را در مسیری قرار داد تا آزمون ها را شرکت کنم و مدرسه خوب قبول بشوم .

 

Menu