نام و نام خانوادگی: لیلا گرگانی
پایه : یازدهم انسانی ورودی دوازدهم
نام شهر و استان: بابل بندپی شرقی - مازندران
میانگین تراز: ۶۴۰۰
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال ۱۴۰۲ و در ۱۹ آزمون شرکت کردم
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار و بی سواد
شغل و تحصیلات پدر: شغل آزاد و تا پایه نهم تحصیل کردند
مصاحبهگر : هوشنگ پناهی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
از طریق دوست صمیمی خود با کانون آشنا شدم و کسی در خانواده ام عضو کانون نبوده اند اما دوستانم از کانون خیلی راضی بودند و باعث شد به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
یک سال و از سال ۱۴۰۲
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
در ۱۹ آزمون اصلی شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
توانستم یا گیری های خود را به طور منظم یاد آوری کنم و متوجه بشوم که در چه مبحثی ضعف دارم و آن را اصلاح کنم.
چه عاملی باعث شد که آزمون ها منظم و بدون غیبت شرکت کنید ؟
داشتن برنامه منظم و اهمیت دادن به آزمون تستی برای تسلط بر مطالب گذشته .
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر غیبت نداشتم . دلیل آن هم این بود که طبق برنامه ای که پیش می رفتم تصمیم گرفتم حتی اگر زمانی احساس کردم که حتی برای آزمون آماده نیستم آنچه را که از گذشته بلد هستم به کار بگیرم و حتما لزومی ندارد که نتیجه عالی بگیرم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمون ها ، سبب شد که بتوانم مطالب را به طور منظم در ذهن خود ثبت کنم و مهارت خود را در تست زنی بیشتر کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله شرکت می کنم .انگیزه ام این بود که با شیوه طرح سوال و نوع سوالات گذشته آشنا بشوم و فایده اش هم این بود که برخی از سوالات آزمون پارسال دقیقا در آزمون امسال تکرار می شد و همینطور شکل و شمایل سوالات زیاد تفاوتی نداشت که سبب شد که هنگام مواجه با سوالات استرس نگیرم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اشتباهات و کارنامه آزمون ها . از کارنامه اشتباهات برای پی بردن به اشتباهاتی که در آزمون انجام دادم و تصحیح آنها برای آزمون های بعدی استفاده می کنم و از کارنامه آزمون ها برای مشاهده درصد ها و تراز هایم استفاده می کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
خیر از برنامه راهبردی استفاده نمی کنم اکثر مواقع با برنامه مدرسه ام تفاوت داشت و من تمرکزم را بیشتر روی برنامه های مدرسه گذاشتم .
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
من ابتدا قبل از اینکه مطالعه کنم در مورد موضوع فکر می کنم تا ببینم از مطالب گذشته یادم هست یا نه و اکثرا دوباره خوانی می کنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در درس جامعه شناسی و ریاضی بیشتر از روش بازیابی استفاده می کنم . چون به این درسها علاقه دارم و زودتر مسائل را یاد می گیرم اگر زمانی نتوانم کتاب را به طور کلی مطالعه کنم از روش بازیابی استفاده می کنم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
فقط سؤالات غلط و بدون پاسخ را تحلیل می کنم و سوالاتی را که با شک زدم هم دوباره بررسی می کنم .
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله در زمان امتحانات شبه نهایی نتوانستم زیاد تست کار کنم و ترازم افت کرد اما نگران نشدم و بعد از آن دوباره تلاش کردم که ترازم را افزایش بدهم و خانواده هم به من استرس وارد نکردند و کمک کردند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدرم پشتیبان تحصیلی من در منزل هستند و همیشه به من انگیزه می دهند و سبب میشوند بیشتر از گذشته تلاش کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید ؟
درس جامعه شناسی و عربی .
برای جامعه شناسی ابتدا باید مطالب را حفظ کنم و هر هفته دوباره آنها را مرور می کنم و در درس عربی هم ابتدا لغات را میخوانم و بعد از آن قواعد را مطالعه می کنم نمره جامعه هیچ وقت کمتر از ۱۹ نشد و درصد آن هم اکثرا اوقات ۱۰۰ بود و عربی نمره ۱۷ به بالا گرفتم تا الان و درصد آن هم بالای ۷۰ درصد می شد .
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله در درس ریاضی خیلی مشکل داشتم و با شرکت در کلاس خصوصی و تغییر روش مطالعه آن توانستم آن را به نقطه قوت خود تبدیل کنم .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
در روز های تعطیل ،در هر روز معمولا ۳ تا ۴ ساعت تست می زدم و ۴ تا ۶ ساعت هم مطالعه می کردم .
اما این مقدار در روز های مدرسه کمتر می شد و در زمان امتحانات ترم اول بیشتر تشریحی می خواندم و بعد از آزمون تست آن درس را هم می زدم ولی برای امتحانات نهایی کلا تشریحی خواندم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران طلایی نوروز بیشتر تاثیر گذار بود چون توانستم بیشتر مطالب را مرور کنم .
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله در ابتدا نمیتوانستم تشخیص دهم با گذشت زمان مهارت پیدا کردم .
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
13 تا 16 سوال را معمولا به طور میانگین اشتباه می زنم .
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
به بررسی اشتباهات بیشتر اولویت می دادم .
نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟
مدرسه مهم ترین عامل موفقیتم بود و کلا اگر مدرسه نروم نمی توانم دروس را مطالعه کنم و امتحانات معلمان سبب می شد مباحث را مرور کنم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
درس فنون و فلسفه برای فنون سعی می کنم مطالب را به خوبی یاد بگیرم و بعد تست بزنم و اگر باز هم مشکلی داشته باشم فیلم آموزشی نگاه می کنم و برای فلسفه تست زیادی حل می کنم .
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله خواهرم می بیند و اگر افت داشته باشم روحیه می دهند و تشویقم میکنند تا دوباره جبران کنم .
کدام یک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
از روش استراتژی بازگشت در بعد از امتحانات ترم از آن استفاده کردم .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
معمولا از گوشی برای گرفتن نمونه سوالات و فیلم های آموزشی استقاده میکنم و اگر استفاده دیگری داشته باشم بعد از مطالعه استفاده می کنم.
آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمونهای برنامهای شرکت میکردند؟ اگر این طور هست در چه سالی؟ چه نتیجهای گرفتند؟
خیر کانونی نبوده اند .
آیا به اهداف خود در سال گذشته رسیدید توضیح دهید ؟
بله سال گذشته توانستم با یک برنامه ریزی دقیق به بیشتر اهدافم برسم .
برنامه شما برای نی تابستان چگونه هست ؟ توضیح دهید ؟
برای تابستان کتاب های پایه دهم را ابتدا مطالعه می کنم و تست می زنم چون زمان زیادی از مطالعه آنها گذشته و برخی از آنها فراموش شدند و بعد از آنها کتاب های یازدهم و کمی هم پیش خوانی دوازدهم انجام می دهم .
برنامه شما برای مهرماه به بعد (درطول سال) چگونه هست ؟ توضیح دهید؟
برنامه امسال را ادامه میدهم و مطالعه بیشتری نسبت به گذشته خواهم داشت .