برترهای ریاضی: چگونه و از چه زمانی برای نوروز برنامه‌ریزی کردم

ایام نوروز یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی موجود برای جمع‌بندی محسوب می‌شود و دانش‌آموزان باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

برترهای ریاضی: چگونه و از چه زمانی برای نوروز برنامه‌ریزی کردم


برترهای ریاضی: چگونه و از چه زمانی برای نوروز برنامه‌ریزی کردم

محدثه احمدی، رتبه‌ی ۵۷ ریاضی منطقه۳، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه شریف

ایام نوروز یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی موجود برای جمع‌بندی محسوب می‌شود و دانش‌آموزان باید توجه ویژه‌ به این موضوع داشته ‌باشند.

بعد از آخرین آزمون اسفند، برنامه‌ریزی برای آزمون ۷ فروردین را شروع‌ کردم. در این بازه زمانی سعی کردم تا حد امکان به جمع‌بندی مباحث پایه بپردازم. در هربخش که تسلط کافی در من دیده می‌شد، سعی می‌کردم با زدن تست زمان‌دار، باعث تقویت این بخش‌ها شوم و درهر قسمتی از پایه که احساس ضعف بیشتری می‌کردم، با خواندن درسنامه و زدن تست، باعث ارتقای درصدهای آن شوم. در این دوران اولویت در ابتدا با دروسی بود که احساس ضعف بیشتری می‌کردم و سپس به مطالعه باقی دروس می‌پرداختم. استفاده از آزمون‌های جمع‌بندی این دوران، یکی از مفیدترین مواردی بود که در آن بازهانجام دادم و باعث افزایش تسلط من در درس‌ها شد.

در ایام نوروز گاهی ممکن است به دلیل رفت ‌وآمد‌های احتمالی، از کیفیت مطالعه کاسته شود. ولی در این دوران با همکاری خانواده این موارد به صفر رسید و من تا حد امکان به مطالعه مشغول بودم و در جهت ارتقای ساعت مطالعه خودم هم تلاش کردم. به طوری که افزایش ۳ ساعته زمان مطالعه من در این دوران دیده می شد.

علاوه بر افزایش ساعت مطالعه، افزایش چشمگیر تعداد تست‌ها هم از موارد بسیار خوبی بود که در برنامه مطالعاتی من به چشم می‌خورد. با قطعیت میتوان گفت که بازدهی ساعت مطالعه در گرو تعداد تست‌ها و تحلیل درست آن ها هست. در این دوران، به دلیل شرایط موجود، متاسفانه ساعت خواب من کمی نامنظم شد که دانش‌اموزان باید به این نکته توجه داشته باشند و تا حد امکان در جهت نظم در ساعت خواب خودشان تلاش کنند.

در آخر هم باید بگویم که عید سال کنکور حس و حال دیگری برای دانش‌آموزان کنکوری دارد و شرایط برای استراحت و تفریح آن‌ چنانی وجود ندارد. چیزی که خیلی مهم هست این است که باید از دوران عید نهایت استفاده رو ببرید و از رقبا جلو بزنید. تلاش خودتان را بیشتر کنید و مدام مراقب راه و مسیر خودتان باشید.

 

متین قنبرزاده، رتبه‌ی 408 منطقه‌ی 1، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

برنامه نوروز خود را از هفته آخر اسفند شروع کردم. من به دوره طلایی نوروز به چشم یک شروع دوباره نگاه می‌کردم و تمام خستگی خود از زمان فرسایشی گذشته فراموش کردم و با روحیه‌ای بهتر آماده شروع دوره نوروز شدم.

اولویت اول من در نوروز ابتدا دوره کردن پایه دهم و یازدهم و سپس دوره نیم سال اول دوازدهم بود. در تابستان و هم در طول سال تحصیلی مطابق با برنامه راهبردی دو پایه را مرور کرده بودم و به همین دلیل کارم در نوروز خیلی راحت‌تر و سریع‌تر بود. برای ساعت مطالعه‌ام در پارت‌های کوتاه تست‌های زیادی حل می‌کردم و هرشب یک مبحث را انتخاب می‌کردم و آزمون می‌دادم.

به دلیل این که به کنکور نزدیک شده بودیم دیگه بیشتر تمرکز روی تست‌های کنکور و بعد تست‌های شناسنامه‌دار آزمون‌های آزمایشی بود و وقت روی تست‌های تالیفی نمی‌گذاشتم. بهترین راه برای جمع‌بندی درس‌ها زدن تست‌های آن مبحث است زیرا دیدگاه کاملی از تیپ سوالات کنکور به شما می‌دهد.

به دلیل تعطیلی مدرسه و کلاس‌ها ساعت مطالعه من افزایش پیدا کرده بود، از ساعت 7:30 صبح شروع به خواندن می‌کردم تا عصر و نسبت به زمان‌های دیگر ساعت مطالعه بیشتری داشتم. خوشبختانه یا متاسفانه به خاطر ویروس کرونا دید و بازدید عید هم نداشتیم و توانستم به خوبی مطالعه کنم. تنها اشتباهم این بود که هفته دوم عید مانند اوایل نوروز جدیت نداشتم و ساعت مطالعه‌ام کاهش پیدا کرد. بعد از پایه دهم و یازدهم برنامه داشتم تا نیم سال اول دوازدهم را دوره کنم اما کاهش یافتن ساعت مطالعاتی‌ام باعث شد تا به هدفم نرسم و نتیجه مطلوب را در آزمون کانون نگیرم.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خستگی خود را فراموش کنید و این دوره مهم را پشت سر بگذارد کیفیت و کمیت مطالعه‌تان در نوروز در نتیجه‌گیری کنکور تعیین کننده است.

 

 

فاطمه قدرتی، رتبه‌ی 128 ریاضی منطقه‌ی 2، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر

تعطیلات نوروز، یک دوره عالی برای جمع بندی و مرور مطالب است. با توجه به آزمون‌های جمع بندی کانون برای پایه و دوازدهم، برنامه‌ام را به دو قسمت تقسیم کردم. دو هفته اول را برای جمع بندی پایه زمان گذاشتم و زمان بعد از آزمون 7 فروردین را برای جمع بندی نیم سال اول دوازدهم گذاشتم. 

چون این دوران از اهمیت بالایی برخوردار بود، سعی کردم بی‌نظمی‌های قبل را در برنامه‌ام اصلاح کنم و ساعت مطالعه‌ام را به روزانه دوازده ساعت برسانم. همچنین برای این که بتوانم سنگینی برنامه را متعادل کنم یک روز در اواسط هفته، به عنوان مثال روز سه شنبه را، 9 ساعت برنامه ریزی می کردم و سه تا چهار ساعت را به روز جمعه منتقل کردم تا بتوانم به درستی و بدون اتلاف برنامه را اجرا کنم.

برای برنامه ریزی بهتر در نوروز، مباحثی که در آن ها اشکال داشتم را یادداشت کردم و پس از آخرین آزمون اسفند ماه، هنگام برنامه ریزی برای جمع بندی دروس پایه، تمرکزم را بر روی مطالبی که اشکال داشتم، گذاشتم.

در برنامه ریزی برای جمع بندی دروس پایه، دروسی که مطالب مرتبط به هم داشتند، مثل ریاضی را به صورت مبحثی خواندم و دروس دیگر که به این شکل نبودند، مثل فیزیک ، پایه به پایه خواندم؛ یعنی ابتدا پایه دهم و سپس پایه یازدهم را خواندم. همچنین برنامه‌ام همه مباحث را پوشش می‌داد ولی در مباحثی که در آن اشکال داشتم تمرکز بیشتری گذاشتم.

برای آزمون جمع بندی نیم‌سال اول دوازدهم نیز مانند برنامه ریزی جمع بندی دروس پایه، برنامه ام همه مطالب را پوشش می داد و مباحثی که در آن ایراد داشتم را بیشتر مطالعه کردم. اما فکر می کنم یکی از کارهای مفیدی که می توانستم انجام بدهم، این بود که آزمون جمع بندی نیم‌سال اول که در دی ماه برگزار شده بود را دوباره تحلیل می کردم تا می توانستم عملکردم را بهتر کنم.

برای جمع بندی پایه و نیم‌سال اول دوازدهم، یکی از کتاب‌هایی که بسیار برایم مفید بود، کتاب نوروز کانون بود. زیرا نیاز داشتم به جای تست‌های عادی که تعدادشان کم هم نبود، تست‌های جمع بندی را کار کنم تا بتوانم از مطالب بیشتری تست زده باشم. 

پیشنهادم به کسانی که از نظر مفهوم اشکالی ندارند و صرفا نیاز به تست بیشتر دارند این است که حتما از کتاب‌های جمع بندی در این دوران استفاده کنند و کسانی که مفاهیم زیادی را اشکال دارند، با یک برنامه ریزی مناسب، در کنار حل تست به مطالعه دقیق دروس نیز بپردازند.

 

معصومه صنعت کار، رتبه‌ی 407 ریاضی منطقه 1، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت 

به نظرم دوره نوروز آخرین زمان برای مطالعه مطالب جدید است. من برنامه‌ریزی برای این زمان را از اواخر اسفند ماه آغاز کردم و با توجه به این که دروس پایه را درطول سال به خوبی و به طور کامل مطالعه نکرده بودم بیشتر برنامه‌ام را به دروس پایه اختصاص دادم و با بررسی کارنامه آزمون‌های بهمن و اسفندم سعی کردم به درس‌هایی  که در آن ها درصد خوبی کسب نکرده بودم زمان بیشتری را اختصاص دهم. همچنین در کنار مطالعه مطالب جدید مطالب گذشته را نیز مرور کردم و برای مرور، تست‌ها را به صورت زمان دار می‌زدم و آخر هر هفته نیز تست‌هایی را از مطالبی که آن هفته مطالعه کرده بودم به صورت آزمونی می‌زدم و با بررسی درصد آن ها متوجه مطالبی  که نیاز به مرور یا مطالعه بیشتر داشت، می‌شدم. 

ساعت مطالعه‌ام در روزهای ابتدایی این زمان خیلی زیاد نبود اما به مرور افزایش داشت. آزمون‌های دوران نوروز ابزاری مهم برای سنجش خودتان است حتی اگر کامل مطالعه نکرده‌اید در آن ها غیبت نکنید چون به شما کمک می‌کند که متوجه شوید چگونه تا آن زمان پیش رفته‌اید.

یکی از منابعی که در دوران نوروز استفاده کردم کتاب‌های نوروز کانون بود. من بعد مطالعه هر مبحث و زدن تست از منابع دیگر، تست‌های همان مبحث را از کتاب نوروز کار می‌کردم و با بررسی آن ها متوجه می‌شدم که کدام قسمت‌ها نیاز به مرور دوباره و تست بیشتر دارد.

برای موفقیت در این زمان سعی کنید علاوه بر افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست‌هایتان زمان‌هایی را نیز به استراحت اختصاص دهید تا خیلی خسته نشوید زیرا بعد دوران نوروز وارد زمان جمع بندی می‌شوید.


مجله‌های آزمون 19 اسفند 1401                    

Menu