گفت‌وگو با سبحان لطفی، رتبه‌ی 10 ریاضی کشور سال 1401

آزمون‌های کانون فرصت خوبی برای شناختن نقاط قوت و ضعف است.

گفت‌وگو با سبحان لطفی، رتبه‌ی 10 ریاضی کشور سال 1401


خودتان را معرفی کنید.

سبحان لطفی هستم. رتبه‌ی 10 کنکور سراسری رشته‌ی ریاضی از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی نیشابور.

چند سال عضو کانون بودید؟ 

2 سال. از مهرماه پایه یازدهم تا روز کنکور.

شغل پدر و مادرتان چیست؟ 

پدرم عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و مادرم مهندس IT می‌باشند.

شما با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ 

با پیشنهاد دوستان که قبلاً کانونی بودند به هر حال مدرسه هم جو درسی خوبی داشت و باعث شد من هم به کانون بیایم.

بعضی از دانش‌آموزانی که به کانون می‌آیند می‌گویند که اوایل شرکت در آزمون‌ها برای ما جدی نبود و بعد از مدتی به‌صورت جدی در آزمون‌ها شرکت کردیم. شما چه زمانی آزمون‌ها را جدی گرفتید؟ 

از قبل در مورد این موضوع فکر کرده بودم و تصمیم گرفتم از روز اولی که می‌آیم جدی تلاش کنم. سال دهم که در آزمون‌ها شرکت نمی‌کردم برنامه‌ریزی برای درس خواندن نداشتم. بعد ثبت نام به ندرت یادم می‌آید در آزمونی شرکت نکرده باشم. سعی کردم  از سال یازدهم در آزمون‌ها غیبت نکنم.

گفت‌وگو با سبحان لطفی، رتبه‌ی 10 ریاضی کشور سال 1401

استراتژی اصلی شما در مطالعه سال دوازدهم چه بود؟ 

استراتژی اصلی‌ام بیشتر بررسی خودم بود. نقاط قوت و ضعفم  را بر اساس آزمون‌ها تعیین می‌کردم و درس‌هایی که ضعف داشتم بیشتر و هوشمندانه‌تر کار می‌کردم.

در سال دوازدهم درس‌ها را مفهومی می‌خواندید؟ 

کلاً خیلی نگاه مفهومی به درس‌ها داشتم و در اکثر درس‌ها دنبال یاد گرفتن بودم و بیشتر به دنبال مفهوم بودم. این موضوع خیلی به من کمک کرد.

بعضی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند کسانی که در کنکور رتبه‌های یک‌رقمی یا دورقمی می‌آورند در هیچ درسی مشکلی ندارند و همه درس‌ها را کامل و خوب بلدند. برای شما این موضوع چگونه بود؟

نه! قطعاً این‌گونه نبود. شاید درسی که نقطه‌ی ضعف من هست برای بعضی‌ها نقطه‌ی قوت باشد. من خودم به هر حال در بعضی درس‌ها نقطه‌ی ضعف داشتم که برای آن وقت گذاشتم.

شما در روز کنکور خودتنظیمی را چه‌طور انجام دادید؛ یعنی اوضاع و احوال خودتان را چگونه هدایت کردید؟ 

من کلاً از یک ماه قبل از کنکور خیلی به این مسئله فکر می‌کردم و سعی کردم حس آرامش داشته باشم. سر جلسه‌ی کنکور خیلی آرامش داشتم و سعی کردم که این آرامش در طول آزمون هم حفظ شود. البته در سؤال‌های فیزیک کمی آرامشم کم شد.

به‌طور کلی از مدیریت خودتان در جلسه‌ی کنکور چه ارزیابی‌ای دارید؟ 

خیلی راضی بودم. آرامشی که داشتم خیلی کمکم کرد.

شما روش‌های مدیریت زمان را قبل از کنکور تمرین کرده بودید؟ 

تابستان دوازدهم شروع به فکر کردن در مورد ترتیب دفترچه‌ها و مدیریت آزمون و اجرای روش‌های مختلف کردم. طی دو تا سه آزمون روش ایده‌آلم به دست آمد و خیلی در آن تغییری ایجاد نشد. بعد از آن تا کنکور با همان روش پیش رفتم.

پیوستگی‌تان به آزمون‌ها چطور بود  آیا به‌طور پیوسته همه آزمون‌ها را شرکت کردید؟

همان‌طور که گفتم از یازدهم تصمیم به آزمون دادن گرفتم و آزمون‌ها را خیلی جدی گرفتم. از همان سال یازدهم برای همه‌ی آزمون‌ها آمادگی داشتم. به ندرت یادم می‌آید به مباحث آزمونی نرسیده باشم.

آیا آزمونی بود که علی‌رغم پیش‌بینی‌ و هد‌ف‌گذاری‌تان افت داشته باشید. ؟ 

بله. قطعاً بود. جالب اینکه آزمون‌هایی بودند که آمادگی بالایی برای آن‌ها داشتم.

واکنش خودتان و اولیای شما در قبال کارنامه‌تان چگونه بود؟ 

اولیا هیچ‌وقت هیچ‌نظری نمی‌دادند که فشاری به من وارد کنند و نهایتاً می‌پرسیدند که خودت راضی بودی یا نه. اما خودم وقتی که نتیجه‌ی مطلوب را نمی‌گرفتم  تا یکی‌دو روز نارحت بودم. چون فاصله‌ی دو هفته‌ای بودن آزمون‌ها زمان مناسبی برای جبران کردن بود، انگیزه می‌گرفتم و شروع به خواندن دوباره می‌کردم.

در مدتی که در کانون بودید چیزهایی را یاد گرفتید که احساس کنید می‌ توانید در آینده به دردتان بخورد؟ 

سیستم کلی ارزیابی و اصلاح در زمان دو هفته‌ای.

از کتاب‌های سه‌سطحی را استفاده کردید؟ 

بله، از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کردم. 

نظرتان راجع به این کتاب چه بود؟ 

من بیشتر از دشوارتر و بعضی وقت‌ها از سؤالات نسبتاً دشوار استفاده می‌کردم.

شما قبل از خوندن درس‌ها تست‌های آن مبحث را کار می‌کردید یا بعد از خوندن آن درس؟ 

معمولاً سه‌سطحی‌ها را برای یادگیری استفاده نمی‌کردم. قبل از آزمون برای تثبیت در حد یکی و دو روز خیلی سریع کتاب‌های سه‌سطحی را بررسی می‌کردم.

از کدام‌یک از کتاب‌های آبی استفاده‌ی بیشتری کردید؟ 

از کتاب آبی فیزیک که خوب بود.

در روش بازیابی ابتدا یک مقداری که درس می‌خوانید بعد سعی می‌کنیم با حل تمرین و سؤال حل کردن درس را بیشتر اصطلاحاً به عمق مغزمان ببریم. شما در مطالعه‌ی خود بیشتر بازیابی را اجرا می کردید یا همین روش معمولی چند بار درس بخوان، درس بخوان، درس بخوان؟ 

نه قطعا. با شناخت خوبی که از خودم داشتم سعی می‌کردم روش بازیابی را اجرا می‌کردم.

به‌طور کلی در درس‌خواندنتان چند درصد درس می‌خواندید و چند درصد تست کار می‌کردید یا آزمون می‌دادید؟ 

به هر حال در رشته‌ی ریاضی تقریباً همه درس‌ها محاسباتی است و برای من درصد بالایی شاید 70 تا 80 درصد تمرین بود.

به‌طور میانگین چند ساعت در روز مطالعه داشتید؟ 

سال دوازدهم میانگین مطاله‌ی 8 ساعت هدفم بود.

در طول سال دوازدهم آیا درسی بود که احساس کنید روشتان اشتباه است و روشتان را تغییر دهید و   بهتر است با روش دیگری درس بخونید؟ 

درس‌هایی بود که احساس ضعف داشتم، ولی معمولاً خیلی تغییر روش نداشتم زیرا از تجربه‌ی دانش‌آموزان موفق استفاده می‌کردم.

به سایت کانون مراجعه می‌کردید؟ 

برای دیدن نتایج به سایت کانون می‌آمدم. بعضی مواقع هم مقالات سایت را می‌خواندم.

بیشتر کارنامه‌ی اصلی را استفاده می‌کردید یا سراغ جعبه‌ابزار کارنامه‌ هم می‌رفتید؟ 

معمولاً کارنامه‌ی اصلی را می دیدم. دو ماه یک‌بار و در زمان اتمام پروژه‌ها سایر کارنامه‌ها را بررسی می‌کردم.

اگر بخواهید یک نظر کلی در مورد آزمون‌های کانون بدهید چه می‌گویید؟ 

آزمون‌های کانون فرصت خوبی برای شناختن نقاط قوت و ضعف است.

در آزمون‌های آنلاین هدف‌گذاری هم شرکت می‌کردید یا صرفاً فقط آزمون اصلی را شرکت می‌کردید؟ 

کلاً ارزیابی خودم را خیلی دوست دارم و غالباً سعی می‌کردم در هر آزمونی که کانون برگزار می‌کرد شرکت کنم.

طراحی کلی مسیرتان برای رسیدن به جایگاهی که الان دارید را از کی شروع کردید. از همان سال یازدهم یا از قبلش هم برنامه‌هایی داشتید؟ 

شروع کردنش طراحی کلی مسیر بیشتر در سال یازدهم بود. اما تلاش اصلی از شروع سال دوازدهم بود. 

اگر بخواهید یک پیشنهاد برای دانش‌آموزان داشته باشید که آن‌ها هم در حد توانشان و استعدادشان بتوانند موفقیتی مثل شما به‌دست بیاورند چه می‌گوئید؟ 

پیشنهادم آرامش و تمرکز روی خود فرد است.

Menu