خودتان را معرفی کنید؟
شایان بقایینژاد هستم. متولد مهر 1382 و رتبهی 6 منطقه 1 و 9 کشوری از مدرسهی شهید هاشمینژاد 1 مشهد.
چند سال عضو کانون بوده اید؟
7 سال در آزمونهای برنامهای کانون شرکت کردم. از ششم دبستان تا دوازدهم. در 207 آزمون شرکت کردم.
شغل پدر و مادرتان چیست؟
پدرم کارمند مخابرات و مادرم پرستار هستند.
با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
برای ثبتنام مدرسه در سال ششم اقدام کرده بودم که با مدرسهی نوآوران آشنا شدم که آزمونهای کانون را برگزار میکرد. از آنجایی که پسرعمهام هم دانشآموز کانون بود، تصمیم گرفتم در آزمونها شرکت کنم. پدر و مادرم هم موافق این موضوع بودند.
بعضی از دانشآموزان میگویند اوایل شرکت در آزمونها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمونها را جدی گرفتید؟
من از همان سال ششم دبستان، از آنجایی که بهدنبال قبولی در مدارس تیزهوشان بودم، این آزمونها را جدی گرفتم و پس از دیدن نتیجه در سال نخست تصمیم گرفت که بیشتر به آزمونها بها بدم و پیشرفت بیشتری داشتم باشم.
استراتژی اصلی شما برای مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟
سعی میکردم مطالعهی مفیدم را افزایش دهم. مرحله به مرحله درس میخواندم و البته در این بین استراحت هم میکردم تا از درس زده نشوم و بتوانم با کیفیت قبلی ادامه دهم.
بعضی از دانشآموزان تصور میکنند رتبههای یکرقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند. آیا این تصور درستی هست؟
خیر. من در درس ادبیات و دینی ضعف داشتم. بحث آرایهها برای من مشکلساز بود و با تست خیلی زیاد تلاش کردم سطحم در این بخش را به حد معقولی برسانم.
خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟
برای اینکه نگرانی نداشته باشم، خودم را از یک سال پیش آماده کرده بودم. سعی میکردم از مشاوره و آزمونها نهایت بهره را ببرم. برای مدیریت زمان از روش زمانهای نقصانی استفاده کردم.
از مدیریت خودتان در جلسهی کنکور چه ارزیابیای دارید؟
فکر میکنم در درسهای مثل ریاضی میتوانستم مدیریت بهتری داشته باشم. اما در کل راضی هستم.
روشهای مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟
از سال ششم که برای قبولی در مدارس تیزهوشان درس میخواندم روشهای مختلف را امتحان کردم و توانستم روش خودم را پیدا کنم.
پیوستگی شما به آزمونها در سه سال آخر متوسطهی دوم چقدر بود؟
من در تمام ازمونهای کانون شرکت کردم و غیبتی نداشتم.
در دورهای که در کانون بودی چه چیزی را که یاد گرفتی و بعداً ادامه خواهی داد؟
پیوستگی داشتن مهمترین موضوعی بود که یاد گرفتم.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ چه کمکی به شما کرد؟
بله. توانستم مدیریت زمان در خانه را یاد بگیرم.
نظرت در مورد کتابهای سه سطحی چیست؟ کدام درسها را داشتی؟
من برای تمامی درسهای اختصاصی از این کتاب استفاده کردم.
روش بازیابی را اجرا میکردی یا دوبارهخوانی؟
حتماً بازیابی اولویت اول من بود.
در زمان مطالعه چقدر درسها را مطالعه میکردی و چقدر تست تمرین میکردی و آزمون میدادی؟
معمولاً 60 درصد آزمون و تمرین تستی بود و 40 درصد وقتم را برای مطالعه میگذاشتم.
چند ساعت در روز مطالعه میکردی؟
متغیر بود و ساعت مشخصی نداشتم که بخوانم.
آیا درسی بود که در آن روش درس خواندت را عوض کرده باشی و نتیجه گرفته باشی؟
بله. در درس ادبیات روش مطالعهام را عوض کردم و پیشرفت کردم.
از کدام کارنامهها بیشتر استفاده میکردی؟
کارنامهی پروژهای و کارنامهی اشتباهات
پدر و مادر و خواهرت در این دوران چه کمکی به تو میکردند؟
از لحاظ عاطفی پشتوانه خوبی برایم بودند. هنگام ناامیدی و بیانگیزه شدن کمکی خوبی برای من بودند.
نظرت در مورد آزمونهای کانون چیست؟
سؤالات سطح بالا را در اختیار ما قرار میدادند. همینطور از لحاظ جامعه آماری خوب بود.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردی؟
بله.
نظرت در مورد آزمونهای هدیه که غیرکانونیها هم درآن شرکت میکنند، چیست؟
آزمون مناسبی برای محک زدن خودم با دانشآموزانی بود که در آزمونهای کانون شرکت نمیکردند. از این فرصتها استفاده میکردم.
در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟
از سال دهم برنامهریزی برای کنکور را آغاز کردم. سعی کردم با آزمون وخطا بهترین راه را برای مطالعه سال دوازدهم پیدا کنم.
پیشنهاد شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟
مهمترین نکتهای که عامل موفقیت من بود کنترل نگرانی و اضطراب بود که در زمان نسبتاً طولانی بهدست میآید.