دانش‌آموزان‌نابینا دوره‌کرونا بیشترآسیب‌دیدند اما باز درخشیدند

در کنکور سال 1401 تعداد 5 نفر از دانش آموزان نابینا موفق به کسب رتبه‌ی زیر هزار شدند، دانش آموزانی که بدون شک نماد تلاش و استقامت هستند و حماسه‌ی خواستن انسان را نشان داده اند.

دانش‌آموزان‌نابینا دوره‌کرونا بیشترآسیب‌دیدند اما باز درخشیدند

در کنکور سال 1401 تعداد 5 نفر از دانش آموزان نابینا موفق به کسب رتبه ی زیر هزار شدند، دانش آموزانی که بدون شک نماد تلاش و استقامت هستند و حماسه ی خواستن انسان را نشان داده اند. 



دانش‌آموزان‌نابینا دوره‌کرونا بیشترآسیب‌دیدند اما باز درخشیدند



برای پی بردن به این واقعیت، کافیست اندکی در این نوشته ما را همراهی کنید و برای لحظاتی تصور کنید قرار است بدون چشم درس بخوانید و رتبه برتر شوید. 

درس خواندن به خط بریل و با استفاده از فایل های صوتی، به اندازه ی کافی چالش های خاص خود را دارد، اما زمانی این موضوع پر رنگ تر می شود که همین منابع صوتی و خط بریل محدود باشند یا اصلا در دسترس نباشند. از سوی دیگر تصور اینکه به صورت آنلاین در کلاس حضور یابید و امتحان دهید چالش جدی برای دانش آموزان نابینا است. 

دسترس پذیر نبودن اکثر پلت‌فرم های آموزشی برای دانش آموزان نابینا سد بزرگی بر سر راه تحصیل این گروه از فراگیران است. اگرچه تلاش های بسیاری برای حل این مشکل و دسترس پذیر کردن آموزش های آنلاین در دوران کرونا برای دانش آموزان استثنائی صورت گرفت اما این واقعیت که باز هم موانعی برای آموزش این گروه وجود دارد غیر قابل انکار است. 

موانعی که باعث می شود دانش آموزان نابینا بسیاری از جزوات کلاسی و مطالب درسی را در بستر آنلاین دریافت نکنند و یا اینکه این مطالب قابل خوانش نباشند و از همه مهمتر در امتحانات زمان کافی را نداشته باشند، منشی نباشد که سوالات را برای آنان بخواند، نرم افزارهای خاص نابینایی قابلیت خواندن متن های پی دی اف و عکس را نداشته باشند و امکان دیدن معلم و دست نوشته های آن وجود نداشته باشد همه و همه از موانع و مشکلات آموزشی در دوران کرونا برای دانش آموزان نابینا است. 

اما با تمامی این چالش ها و دشواری ها باید این واقعیت را پذیرفت که افراد در شرایط سخت، سخت کوش تر نیز می شوند و چنانچه انگیزه در کنار تلاش قرار گیرد به طور قطع توان و قدرتی در فرد ایجاد می کند که سبب می شود موانع و مشکلات را کنار زده و به موفقیت دست یابد. 

کافیست به توانمندی افراد باور داشت و به آنان فرصت داد، کاری که دانش آموزان نابینا هر سال با کسب نتایج درخشان در کنکور سراسری به آن معنای واقعیت می بخشند. نتایجی که نشان می دهد نابینایی محدودیت است اما مانع موفقیت نیست بلکه ویژگیست که فرد را برای تلاش بیشتر نسبت به سایر افراد و دست یابی به موفقیت مصمم‌تر می کند.

درخشش و تلاش این گروه از دانش آموزان را به آنان و تمامی کسانی که در کسب این موفقیت کمک کرده اند، جانانه تبریک می گویم و امیدوارم همواره خوش بدرخشید.

 

معرفی خدمات بنیاد برای دانش آموزان نابینا و کم بینا

بنیاد علمی آموزشی قلم­چی خدمات ویژه ای برای دانش آموزان استثنائی به صورت کاملا رایگان در سراسر کشور ارائه می دهد مانند: ثبت نام بورسیه بدون هیچ گونه شرطی، ضبط و صوتی کردن آزمون و کتاب های کانون برای دانش آموزان نابینا در رشته ی انسانی، تهیه دفترچه های بریل کنکور های گذشته برای دانش آموزان نابینا، مشاوره و برنامه ریزی ویژه، حمایت مالی از دانشجویان برتر نابینای دانشگاه تهران، اهدای کتاب به دانش آموزان و دانشجویان استثنائی، تجهیز بخش نابینایان کتابخانه های عمومی، هوشمندسازی مدارس استثنائی و کارآفرینی و ایجاد کار دانشجویی برای 100 دانشجوی برتر استثنائی در بنیاد، جهت پشتیبانی از دانش آموزان بورسیه که این طرح در سال جاری نیز گسترش می یابد.


اگر دانش آموز استثنائی می شناسید، معرفی کنید.

تلفن تماس 0216463 داخلی 1242


به امید آن که هیچ دانش آموز با انگیزه و سخت کوشی به دلیل محدودیت از درس خواندن و پیشرفت باز نماند.



ادریس فتحی

مسئول بخش دانش آموزان استثنائی بنیاد علمی آموزشی قلم‌­چی

منبع :

Menu