احیای ارزش‌های راستین- دینی یازدهم- درسنامه و تست- مائده حسنی

در این مطلب قصد داریم درس دهم دین و زندگی یازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم. امیدارم مطالب بیان شده شما را در یادگیری بهتر یاری کند.

احیای ارزش‌های راستین- دینی یازدهم- درسنامه و تست- مائده حسنی

سلام به همه دوستان!

در این مطلب قصد داریم درس دهم دین و زندگی یازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم.

فایل کامل این درسنامه به همراه تست و پاسخ تشریحی در انتهای مطلب ضمیمه شده است.



احیای ارزش‌های راستین- دینی یازدهم- درسنامه و تست- مائده حسنی







مائده حسنی


رتبه 9 منطقه دو کنکور انسانی 1400

دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران


صفحه اینستاگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید.

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید.


ویژگی های این مطلب:

درسنامه جامع به همراه بررسی روابط علّت و معلولی 

پنج تست مهم آزمون های سراسری گروه های آزمایشی مختلف به همراه پاسخ تشریحی


درسنامه

پیامدهای عدم توجه مسلمانان به هشدارهای امام علی (ع):

1- حاکمیت بنی امیه

2- بازگرداندن دنیای اسلام به جاهلیت

3- اذیت و آزار اهل بیت و مجاهدان راه حق

*با وجود این شرایط سخت و بحرانی، ائمه اطهار از پا ننشستند و به شکل های گوناگون با این حاکمان مبارزه کردند و در مقابل تفسیرهای غلط از اسلام و تحریف دین، آموزه های قرآن و سخنان واقعی پیامبر را در اختیار جامعه قرار دادند.


اقدامات ائمه اطهار در راستای تعلیم دین و مرجعیت دینی:

1- تعلیم و تفسیر قرآن کریم: در حالی که حاکمان زمان به افراد فاقد صلاحیت (علمای به ظاهر مسلمان اهل کتاب – افراد وابسته به حکومت) میدان می دادند تا قرآن را مطابق با اندیشه های باطل خود تفسیر کنند، امامان بزرگوار در هر فرصتی که به دست می آوردند، معارف این کتاب آسمانی را بیان می کردند و رهنمودهای آن را آشکار می ساختند.

نتیجه این اقدام: مشتاقان معارف قرآنی توانستند از این کتاب الهی بهره ببرند.

2- حفظ سخنان و سیره پیامبر (ص): پس از رحلت رسول خدا نوشتن سخنان ایشان ممنوع شد و این ممنوعیت آثار زیان باری برای مسلمانان داشت. البته امیرالمومنین و حضرت فاطمه به این ممنوعیت توجه نکردند و سخنان پیامبر را به فرزندان و یاران خود آموختند و از آنان خواستند که این آموخته ها را به نسل های بعد منتقل کنند.

نکته: پس از رحلت رسول خدا، نوشتن (کتابت) سخنان ایشان ممنوع شد؛ نه نقل سخنانشان.

حدیث زنجیره طلایی:

فرمایشات امام رضا (ع) به مردم در نیشابور:

«من از پدرم امام کاظم (ع) شنیدم و ایشان از پدرش، امام صادق (ع) و ایشان از پدرش، امام باقر (ع) و ایشان از پدرش، امام سجاد (ع) و ایشان از پدرش، امام حسین (ع) و ایشان از پدرش، امام علی (ع) و ایشان از رسول خدا (ص) شنید که فرمود: خداوند می فرماید:

کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی؛

کلمه لا اله الا الله قلعه محکم من است، هرکس به این قلعه محکم من وارد شود، از عذاب من در امان می ماند».

پس از اندکی درنگ، امام فرمود:

لکن بشروطها و انا من شروطها

اما به شرط های آن، و من از جمله شرط های آن هستم

نکات حدیث:

1- مقصود امام (ع) این بود که توحید تنها یک لفظ و شعار نیست بلکه باید در زندگی اجتماعی ظاهر شود و تجلی توحید در زندگی اجتماعی با ولایت امام که همان ولایت خداست، میسر می شود.

2- این حدیث امام رضا (ع) از حیث مرجعیت دینی ذیل حفظ سخنان و سیره پیامبر و از حیث ولایت ظاهری ذیل معرفی خویش به عنوان امام بر حق می باشد.

3- شرط مذکور، پذیرش ولایت ظاهری امام است.

4- کلمه «لا اله الا الله» جامع جمیع ابعاد توحید است. (مرتبط با درس 2 دین و زندگی دوازدهم)

5- نحوه بیان این حدیث نشان می دهد که چگونه احادیث رسول خدا (ص) از امامی به امام دیگر منتقل می شده است.

6- این حدیث به جهت توالی و پشت سر هم آمدن اسامی امامان در آن، به حدیث سلسله الذهب (یعنی زنجیره طلایی) مشهور است.

4- تربیت شخصیت های اسلامی: ائمه (ع) شخصیت های برجسته ای تربیت کردند که در علم، ایمان، تقوا و جهاد در راه خدا سرآمد انسان های زمان خویش بودند و اندیشه های اسلام راستین را در میان مسلمانان گسترش دادند.

نمونه هایی از شخصیت های اسلامی:

- امام علی (ع) علاوه بر توجه به یاران برجسته پیامبر (سلمان فارسی، عمار، ابوذر و مقداد)، گروه زیادی از انسان های صاحب فضیلت همچون اویس قرنی، کمیل بن زیاد، میثم تمار و رشید هجری (پیشروان عرفان و معنویت)، عبدالله بن عباس (مفسر قرآن کریم)، مالک اشتر و محمد بن ابی بکر (پیشتازان جهاد و مبارزه) را که در پایه گذاری فرهنگ اسلامی نقش برجسته ای داشتند، تربیت کردند.

- امام سجاد (ع) 170 نفر شاگرد و راوی حدیث تربیت کردند که بین آنان شخصیت هایی چون ابوحمزه ثمالی و سعید بن جبیر قرار داشتند.

- از دوران امام باقر (ع) به بعد عصر شکل گیری و حضور اندیشه های گوناگون و مذاهب مختلف در جامعه بود به گونه ای که حتی منکران خدا به ترویج افکار خود می پرداختند؛ لذا ائمه اطهار به تربیت افرادی متخصص در زمینه های اعتقادی، علمی و فقهی اقدام کردند که سرآمد دانشمندان زمان خود بودند. بهره مندی از محضر ائمه اطهار و به شیعیان اختصاص نداشت و ابوحنیفه، امام مذهب حنفی، محمد بن ادریس، امام مذهب شافعی، مالک بن انس، پیشوای مذهب شافعی و نیز سفیان ثوری، از جمله کسانی اند که از محضر امامان بزرگوار بهره علمی برده اند.

تلاش ائمه سبب شد:

1- حقیقت اسلام برای جویندگان حقیقت پوشیده نماند.

2- کسانی که طالب حقیقت اند بتوانند در میان انبوه تحریفات به تعلیمات اصیل اسلام دست یابند.

3- طالبان حقیقت بتوانند راه حق را از باطل تشخیص دهند.

*تعلیمات گران قدر ائمه اطهار (ع) ذخیره بزرگی از علم و دانش دین برای آیندگان پدید آورد که مجتهدان و دانشمندان در همه زمان ها بتوانند از این ذخیره بزرگ استفاده کنند و احکام اسلام را مطابق با زمان برای مردم بیان نمایند.


تست های درس دهم

1- کدام افراد با بهره مندی از محضر ائمه اطهار (ع) از دانش آن بزرگواران استفاده کرده اند؟ (سراسری انسانی خارج 99)

الف) سعید بن جبیر    ب) سفیان ثوری    ج) سید رضی    د) ابوحنیفه

1) الف - ج

2) ب – د

3) الف – ج - د

4) الف – ب – د


2- دستور امیرالمومنین (ع) برای یافتن راه حل نهایی نجات مردم از گمراهی و تشخیص راه حق کدام است؟ (سراسری تجربی 98)

1) راه رستگاری، وفاداری و پیروی از قرآن را از اهلش طلب کنید.

2) پیمان شکنان قرآن را شناسایی کنید تا بتوانید پیروان قرآن را تشخیص دهید.

3) از آنان که هرگز با امامان مخالفت نمی کنند و در اسلام اتحاد دارند، پیروی کنید.

4) ابتدا پشت کنندگان به صراط مستقیم را شناسایی کنید تا بتوانید راه رستگاری را تشخیص دهید.


3- ثمره حضور سازنده و فعال امامان معصوم (ع) و اظهار نظر آنان درباره مسائل جدید چه بود؟ (سراسری زبان 98)

1) به وجود آمدن چهره های برجسته در میان شاگردان امامان و نفوذ آنان در دستگاه خلافت

2) حل مسائل و مشکلات پیش روی حاکمان و امداد و یاری رساندن آنان در شیوه های قانون گذاری

3) انتقال علوم و آگاهی ها به همه مردم و بی نیاز شدن جامعه اسلامی از حضور دائمی امام (ع)

4) فراهم آمدن کتاب های بزرگ در حدیث و سیره ائمه اطهار (ع) در کنار سیره پیامبر (ص) و قرآن کریم


4- با توجه به فرمایشات امیرالمومنین (ع) لازمه پیروی از قرآن چیست؟ (سراسری هنر 95)

1) شناختن کسانی که قرآن را فراموش کرده اند.

2) وفای به عهد خویش با قرآن کریم و اهل بیت

3) شناسایی رهاکنندگان و پشت کنندگان به صراط مستقیم

4) داخل شدن در گروه افرادی که با دین مخالفت نمی کنند.


5- مقصود امام رضا (ع) از انتخاب نحوه بیان خاص حدیث «سلسله الذهب» چه بود؟ (سراسری زبان 94)

1) پس از اعتقاد به توحید در خالقیت نوبت به سایر اقسام آن یعنی توحید در ربوبیت خواهد رسید

2) اگر احادیث به شکل خاص مطرح شوند، قابلیت ماندگاری در ذهن مردم را دارند.

3) توحید تنها یک لفظ و شعار نیست، بلکه باید در زندگی اجتماعی ظاهر شود.

4) زندگی اجتماعی انسان ها، پس از تعاون و همکاری امکان پذیر خواهد بود.

وضعیت مسلمانان پس از رسول خدا- دینی یازدهم- درسنامه-مائده حسنی

سپاس از توجه شما


تهیه کننده:

مائده حسنی - دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران


Menu