گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول عارفه صباغی

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول عارفه صباغی کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول عارفه صباغی


نام ونام خانوادگی:
عارفه صباغی

رشته تحصیلی:
دوازدهم انسانی
میانگین تراز: 7636
تحصیلات پدر:
کارشناس ارشد مدیریت
شغل پدر:
فرهنگی
تحصیلات مادر:
کارشناس  آموزش ابتدایی
شغل مادر:
فرهنگی



اطلاعات درصد دانش آموز در آزمون

ادبیات: 50 درصد
عربی عمومی:  80 درصددین و زندگی: 80 درصدزبان انگلیسی؛ 60 درصدفلسفه و منطق:60درصدریاضی:  90 درصداقتصاد:  100درصد
ادبیات اختصاصی: 70 درصدروانشناسی: 85 درصدجامعه شناسی: 90درصدتاریخ: 90درصدجغرافیا: 80درصدعربی اختصاصی:  100درصد



به نظرم بهترین کار مرور چند باره مطالب با روش بازیابی و حل تست های چالشی تر است...

 

آزمون‌ 

  ۱- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

تابستان سال پنجم و ششم، نیمسال دوم نهم و از پایه یازدهم تا الان به شکل مستمر در آزمون ها حضور داشتم. به این خاطر که به خوبی وضعیت درسی و کیفیت مطالعه ام را مشخص می کند از اشتباهاتم مطلع می شوم و برای حفظ نقاط قوت تلاش می کنم درواقع می گوید که تو کجای کار هستی و این برای یک کنکوری خیلی مهم است.

 

 ۲- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

شناسایی کیفیت مطالعه ام ، مشخص کردن نقاط ضعف، حل تست های جدید و چالشی تر، حضور در جامعه آماری متناسب تر با کنکور، با برنامه تر درس خواندن، و نهایتا رسیدن به هدفم.

 

۳- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

 آزمون هدفگذاری باعث برنامه ریزی بهتر در هفته دوم می شود و اینکه در کدام درس ها باید بیشتر کار کنیم و آزمون مشابه، جمع بندی نهایی دو هفته است و یک نمای کلی از شرایطی که قرار است در آزمون تجربه کنیم را نشان می دهد. همچنین هردو مهارت های مدیریت زمان را تقویت می کنند.

 

۴- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

من به شکل حضوری در آزمون ها شرکت می کنم اما در سال یازدهم برگزاری آنلاین کمی باعث افت تمرکز شد.

 

۵- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

چندان اهمیت نمی دهم. معمولا کارنامه و در صدهایم را با نفرات برتر مقایسه می کنم تا بدانم در کدام درس ها باید پیشرفت کنم، به مسئله تقلب اصلا فکر نمی کنم.

 

۶- آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این ازمون پاسخ دهید)

بله در آزمون هدفگذاری شرکت  می کنم. به خوبی نشان می دهد که در کدام درس ها ضعف داشتم تا وقت بیشتری برایشان اختصاص دهم هدفگذاری پیش آزمون خوبی است.

 

۷- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

آزمون هدفگذاری را روز جمعه و مشابه پارسال را چهارشنبه شرکت می کنم آزمون محور پاسخ می دهم نه درس به درس.

 

 ۸- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من از پایه دهم با جدیت مطالعه می کردم و تابستان دهم به یازدهم 5، 6 ساعت مطالعه داشتم اما به طور خیلی جدی تر از تابستان یازدهم به دوازدهم و مطالعه خوب و کاربردی دروس سال های پایه، باعث شد در طول نیمسال اول، مرور سریع و بیشتر به شکل بازیابی را به کار ببرم. 

 

۹-  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین آزمون سال یازدهم 6424 بود و این اواخر به 7900 هم رسیدم، پیوستگی حضور در آزمون، مداوم و با علاقه درس خواندن، اهمیت به هدفم و استفاده از منابع درست مطالعاتی را باعث این پیشرفت می دانم.

 

۱۰- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درس اقتصاد ،نمره ام در این درس معمولا 10 از 10 است. من به این درس علاقه زیادی دارم و در کنار مطالعه دقیق متن کتاب تست های زیاد و متنوعی حل می کنم .در ابتدا سرعتم در حل مسائل پایین بود اما با یادگیری تکنیک های پاسخدهی الان می توانم در این درس زمان ذخیره کنم.

 

۱۱- برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

از خانواده، دوستانم و پشتیبان هایی که کانون در اختیارم قرار داده، مشورت می گیرم.

  

۱۲-  بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

طبیعتاً بله، به نظر من مطالعه تشریحی و تستی در رشته انسانی از هم جدا نیستند .با شرکت در آزمون به خوبی فهمیدم که کدام نکات متن کتاب زیر ذره بین می روند و دقتم در مطالعه تشریحی بالاتر رفت.

 

برنامه و کتاب

۱-  همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

اینکه همواره درس بخوانیم و پیوسته در مسیر کنکور باشیم و البته یک اطمینان خاطر از اینکه با برنامه ریزی درستی داریم پیش می رویم .

 

۲- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟

عمدتا هماهنگ است و در دروسی که عقب باشم خودم جدا از برنامه مدرسه مطالعه می کنم.

 

۳-  آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

با سال دهم متفاوت اما نسبتا با یازدهم فرقی ندارد چون من از یازدهم به طوری جدی برای کنکور شروع کردم و الان خیلی سریع این پایه را مرور می کنم ولی بعضی چیزها تغییر کرده در گذشته خیلی به درسنامه اهمیت نمی دادم اما امسال برای زبان و ریاضی و دینی و فنون ادبی از آن استفاده می کنم. و نکات فلسفه و منطق را خیلی جزئی تر در دفترچه نکاتم می نویسم تحلیل آزمون را خیلی جدی می گیرم و از سوالات سطحی عبور نمی کنم. 

 

۴- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

ساعت و کیفیت مطالعه ام را بهبود بخشیدم. مرور گسترده تری انجام دادم و از منابع تست های مختلفی استفاده کردم بر خلاف سال گذشته که تک منبعی بودم. به دروس عمومی بیشتر توجه کردم و به طور مداوم آن ها را زمان دار کار می کنم. و مهم تر اینکه پیوسته و پیوسته درس خواندن را ادامه دادم. 

 

 ۵-  ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

 بله، از تمام این کتاب ها استفاده کردم. به نظرم بهترین شان کتاب های آبی هستند. من از آبی ریاضی، فنون ادبی، روان شناسی، جامعه و اقتصاد استفاده می کنم. کتاب های آبی روان شناسی و اقتصاد حتی سطح بالاتری نسبت به کنکور دارند و با سوالات سخت و چالشی، کتاب های قابل قبولی اند.

 

۶- آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله، دفترچه ای دارم که دروسی که روزانه می خوانم را در آن می نویسم و تعداد تست ها ،درصد کلی و میزان ساعت مطالعه برایم مهم است .در آخر هر هفته هم یک ارزیابی کلی در مقایسه با هفته گذشته انجام می دهم.

 

۷- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در درس دینی متن کتاب را خیلی با جزئیات دقیق تری مطالعه کردم و نکته نویسی انجام دادم و با حل تست های متنوع به شرایط خوبی رسیدم.

 

 کارنامه وسایت:

۱-  از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

گفت و گو با رتبه برترهای کنکور را می خوانم و از قسمت مشاوره سایت استفاده می کنم.

 

۲- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

حدوداً ساعت سه کارنامه را دریافت می کنم و اول به رتبه و تراز و بعد درصد های جداگانه در درس ها، تعداد غلط ها و مقایسه با آزمون گذشته.

 

۳- از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟

از تمام کارنامه ها استفاده می کنم. بیشتر کارنامه اصلی که وضعیت کلی را نشان می دهد، اشتباهات که قبل از آزمون مرور می کنم تا دوباره تکرار نشود و بازیابی چون که پس از چند مدت دوباره سوال هایی ک قبلا درست پاسخ داده ام را حل کنم و بدانم که تثبیت شده اند . 

 

۴- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

من معمولا 60 درصد مطالب آزمون را هفته اول و 40 درصد را هفته دوم می خوانم و نهایتا تا سه شنبه برنامه ام تمام می‌شود و بعد با آزمون مشابه مرور و تکرار مطالبی که تمرین بیشتری نیاز دارند. پردازش اول به دو دلیل اینکه مطابق زمان کنکور است و رقبای جدی تر در پردازش اول آزمون می دهند.

 

۵-  روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

قبل از اینکه به سراغ پاسخنامه بروم یک بار دیگر سوالات غلط و بعد نزده را حل میکنم و در بیشتر مواقع خودم به جواب می رسم. بعد مراجعه به پاسخنامه و نوشتن نکات مهم در کتاب درسی، همچنین گاهی از فیلم های تحلیل آزمون مخصوصا در ادبیات استفاده می کنم.

 

۶-  در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

من از دهم به طور جدی درس می خواندم و وضعیت خوبی داشتم. در سال یازدهم میانگین ترازم 7000 بود و با جدیت بیشتر مطالعه کردم و همیشه انگیزه بالایی داشتم. من با علاقه زیادی به این رشته آمدم و به همین دلیل سختی زیادی احساس نمی کنم . همچنین به طور پیوسته درس خواندن، حتی با شروع کرونا باعث نشد از درس غفلت کنم و درواقع تمام تلاشم این است که از مسیر کنکور لذت ببرم.


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت : 

 ۱- شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

  در بیشتر درس ها از بازیابی اما در دروس تاریخ و جغرافیا از روش دوباره خوانی استفاده می کنم و برای این دو درس تست نمی زنم. بازیابی بهترین روش برای جمع بندی در این ایام است. از تست های نشان‌دار شروع می کنم و در صورت نیاز بیشتر مضربی تست می زنم. هر چند که سعی می کنم در دروس عمومی از تست های جدید استفاده کنم.

 

۲-  آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

در تابستان بعضی دروس مثل تاریخ و جامعه را خلاصه نویسی کردم اما برای دوازدهم خیر. خلاصه نویسی من برای جامعه در خود کتاب و صفحه آخر هر درس بود که جدول و روابط علی و معلولی را مشخص می کردم.

 

۳- براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟

من حواشی کنکور را دنبال نمی کنم اما اگر خیلی تحت فشار باشم با مادرم صحبت می کنم و دفترچه ای دارم که برای انگیزه دادن به خودم در آن می نویسم. 

 

۴- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

 بله در یک آزمون افت تراز و رتبه شدیدی داشتم در حالی که به خاطر ساعت مطالعه بالاتر انتظار بیشتری از خودم داشتم و نتیجه مطلوب نبود. چون که فکر می کردم میتوانم سوالات بیشتری را درست جواب بدهم، از بعضی ها با سرعت و خیلی سطحی رد شده بودم و بی دقتی داشتم اما از آن جایی که وقتی نتیجه خوب نمی شود انگیزه بیشتری پیدا می کنم در آزمون بعد جبران شد و  مشکل خاصی پیدا نکردم.

  

۵- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به واسطه پشتیانم با کانال برترها آشنا شدم و یک منبع تست خوب برای درس ادبیات در اختیارم گذاشتند. و باعث شدند در نتیجه گیری درس ها صبور تر باشم و به دنبال رشد تدریجی آهسته اما مداوم باشم.

 

۶- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

من محیط بسیار خوب و آرامی برای مطالعه در اختیار دارم. خانواده همیشه حمایتم کرده اند  و برایشان فقط این مهم است که من همه تلاشم را بکنم وخودم را با خودم مقایسه کنم  نه کس دیگر. 

 

روش های مدیریت زمان: 

 ۱- زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

مدیریت زمان در دروس عمومی برایم چالش داشته است ، هرشب مجموعه تست هایی از قرابت و درک مطلب و... را در برنامه ام قرار می دهم و با زمان بندی آزمون تنظیم می کنم.


۲- از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده میکنید؟(ضربدر منها- زمان های نقصانی...)

تکنیک زمان نقصانی

 

 

هدفگذاری و شروع نیم سال دوم 

۱- در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای میکنید؟ چرا

ادبیات اختصاصی دوازدهم و همچنین فلسفه به واسطه اهمیت و رتبه آور بودنشان در کنکور و برطرف کردن اشکالاتم در این دروس.

 

۲- در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر میدهید؟ چرا؟

دینی را با دقت بیشتری، نکته نویسی های دقیق تر و فنون دوازدهم را با تست بیشتر و مهم تر تقویت می کنم.


۳- در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

به طور کلی هدفم تقویت دروس عمومی است و برای زبان بیشتر وقت می گذارم. و در دروس اختصاصی فلسفه و فنون ادبی.

 

۳- یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

به نظرم بهترین کار مرور چند باره مطالب با روش بازیابی و حل تست های چالشی تر است. بیشتر. مرور مطالب در رشته انسانی خیلی اهمیت دارد.

 

۴- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

برای نوروز مطالعه کامل و جامع دروس پایه و دوازدهم طبق برنامه راهبردی را در نظر دارم و طبیعتا افزایش ساعت مطالعه و مطالعه تستی و دقیق تر مطالب.



دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید. 

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول عارفه صباغی


Menu