تحلیل سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 19 آذر

تحلیل سوال: ویژگی‌های مکتب ت تاثیر پذیری از نقاشی چینی (دقت در جزئیات، ابرهای پیچان، تنه گره دار درختان و جانوران افسانه ای کوه به شکل لایه لایه و آب به صورت پول

تحلیل سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 19 آذر

سوال های چالشی آزمون 19 آذر درس درک عمومی هنر

تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران


 81- نمایش حالات عاطفی، پیکره های بلند قامت و استفاده از عناصر تزئیینی به ترتیب تاثیر هنر کدام تمدن بر نگارگری دوره ی ایلخانی است؟

1) چین- سنت های ایرانی- بیزانس

2) بیزانس-چین-چین

3) چین-چین-بیزانس   

4) بیزانس- بیزانس- سنت های ایرانی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: ویژگی های مکتب تبریز 1 (ایلخانان مغول) سده 7 و 8 هجری:

تاثیر پذیری از نقاشی چینی (دقت در جزئیات، ابرهای پیچان، تنه گره دار درختان و جانوران افسانه ای کوه به شکل لایه لایه و آب به صورت پولک پولک)

تاثیر پذیری از هنر بیزانسی (میل به عمق نمایی، استفاده از رنگ نقره ای و نمایش حالات عاطفی استفاده از پیکره های بلند قامت)

تاثیر پذیری از سنت های غربی ایرانی (پرداختن به جزئیات و استفاده از عناصر تزئیینی)

در دوره مکتب تبریز ایلخانی، عناصر نقاشی چینی مانند ابرهای غیر مشخص جای خود را به طرح های منظم و شبیه تاج گل داد، و برگهای ظریف و دقیق جای مناظر محو شده ره گرفت. کوه ها و صخره های نقاشی مکتب یوآن در چین که حالت برندگی و تیزی داشت با حالتی مواج تر به شیوه ی ایرانی طراحی گردید و آثار تک رنگ (منو کرم) جای خود را به نقاشی های با رنگ های زنده و درخشان بخشید. گاه هنرمند ایرانی زمینه خالی نقاشی های خود را را با استفاده از گل و گیاه پر می کرد تا خود را از تقلید نقش ابرها و کوه های چینی رها کند. طرز قلم گیری روان و کاربست رنگهای خاموش و نقش مایه هایی چون اژدها، ققنوس، لوتوس و ابرهای پیچان و همچنین به کار گیری جنگ افزار ها و جامگان مغولی و چینی از هنر چین گرفته شده است.

(آشنایی با مکاتب نقاشی / کارگاه نگارگری)


 82- کدام مورد از ویژگی های خاص مساجد عثمانی است؟

1) شبستان بدون ستون                                2) فقدان صحن و حیاط

3) گنبد مخروط دو پوسته                           4) تک مناره های چهارگوش

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: ویژگی کلیدی مساجد عثمانی: شبستان های بدون ستون است. شبستان جایی است که محراب در آن واقع است. شبستان مسجد امام اصفهان، شبستان دارای گنبدخانه (مقصوره) است. (آشنایی با بناهای تاریخی)


85- کدام عامل در هنر حجاری آشور، حاکی از رابطه ی متقابل این تمدن با تمدن مصر است؟

  1. تلفیق مواد و مصالح گوناگون، شکل ظاهری مخروطی و استوانه ای پیکره ها
  2. دانش وسیع کالبدشناسی، دقت نظر هنرمند در القای حرکات طبیعی ماهیچه ها
  3. نوع ترکیب بندی عناصر تصویری، حرکت اسب ها و شیوه کمان گیری ارابه ها
  4. سادگی ساختار، کاربرد آیینی، روایتگری، حالت وقار رمزگونه، ایستایی پیکره ها 

گرینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: هنر آشور و هنر مصر بسیار با هم شباهت و قرابت دارند و بسیاز از هم تاثیر گرفتند. مثلا:  در هنر آشوری، نوع ترکیب بندی عناصر تصویری، حرکت اسب ها و شیوه کمان کشی ارابه ران ها شباهت بسیاری به هنر مصری دارد و این شباهت بیانگر رابطه دو تمدن و تاثیر و تاثراتی است که از هم دیگر گرفته اند.

نمونه مصری: نبرد توت عنخ عامون با سوری ها بر روی صندوقچه است. به شیوه کمان کشی ارابه ها و حرکت اسب ها یا حیوانات دقت کنید.

تحلیل سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 19 آذر

نمونه ای از هنر آشوری و شباهت و قرابت آن با نمونه مصری:


 88- کدام مورد از ویژگی های آثار نگارگری مکتب تبریز نیست؟

1) به کارگیری صحنه های پرجمعیت

2) استفاده از رنگ های بیشتر و ترکیب آنها

3) پرتحرک شدن انسان و حیوان

4) یکدستی قلم گیری

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال:  خصوصیات نقاشی های مکتب تبریز ایلخانی (تبریز اول): 

پرتحرک شدن انسان ها و حیوانات، درشتی و نازکی خطوط و چین و شکن لباس ها، بکارگیری صحنه های پرجمعیت تر، استفاده از رنگهای بیشتر و ترکیب آن که به خصوصیات نقاشی بغداد و دوران سلجوقی افزوده شده است. در واقع یکدست نبودن از ویژگی نقاشی های مکتب تبریز ایلخانی است که نتیجه آن خاستگاها و سنت های متفاوت نقاشان ربع رشیدی است. (کارگاه نگارگری)


91- رواج تزئینات معماری به ویژه کاشی کاری و گره چینی در ساختمان را در کدام مکتب نگارگری می توان دید؟

1) شیراز تیموری                   2) جلایری                     3) هرات                       4) سلجوقی

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: تزئینات معماری در دوره مغول آغاز شد و در دوره جلایری ادامه یافت و شاهد تزئیینات کاشی کاری و گره چینی در ساختمان های دوره جلایری هستیم. (کارگاه نگارگری)


99- تاثیر هنر یونان در کدام آثار هنری ژاپن دیده می شود؟

1) پیکره سازی                    2) نقاشی دیواری                 3) معماری             4) ظروف سفالی

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: هنگامی که صنعتگران کره و مبلغان بودا به ژاپن رفتند و طرز ساخت تندیس های بودا را به ژاپنی ها یاد دادند اولین تندیس های بودایی ساخته شده به دست ژاپنی ها مربوط به سده های 6 و 7 میلادی بود که برگرفته از هنر یونانی - بودایی بود و سبکی واقع گرایانه داشت.

در واقع اولین تندیس های بودای ژاپنی برگرفته از هنر یونانی- بودایی بود و سبکی واقع گرایانه داشت.

نمونه این تندیس ها: 2 تندیس بودا (ایستاده و نشسته) در معبد تودای-جی در نارا است.

103- کدام مورد در نقاشی چینی اهمیت چندانی ندارد؟

1) تنوع رنگی                  2) فضاهای خالی               3) ریتم                     4) ارزش خطی

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: نقاشی ایده آل از نظر چینی ها، نقاشی تک رنگ (منو کروم) با ضربات تند قلم مو در زمان اندک است. در نقاشی های چینی بخش هایی از تصویر خالی است که دارای ارزش آگاهانه هستند. هنرمند فضاهای خالی و پر را چنان هماهنگ تنظیم می کند که هر بخش بدون دیگری ناقص باشد. نقاش چینی علاقه ای به قواعد پرسپکتیو ندارد. چینی ها معتقد هستند که تمام رنگ ها در مرکب وجود دارد. در نقاشی های چینی، انسان بخش ناچیز از طبیعت است. و طبیعت بر انسان چیره است. این نگرش (انسان جزئی کوچک از طبیعت باشد) برگرفته از تعالیم لائوتسه و فلسفه تائونیسم است.

 

104- کدام کاخ هخامنشی به عنوان کاخ زمستانی به کار رفت؟

1) تچر                2) هدیش                  3) خشایار شاه                     4) آپادانا

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: کاخ زمستانی داریوش، تچر یا تچرا (کاخ اختصاصی داریوش) است که در تخت جمشید واقع شده است. هدیش یا هدش، کاخ خشایار شاه است. کاخ آپادانا (دومین پایتخت دوره هخامنشی) در شوش واقع شده است.

 

107- کدام جنبش هنری به دلیل نوآوری در روش دیدن، انقلابی ترین و نافذترین جنبش هنری سده ی بیستم به شمار می آید؟

1) کوبیسم             2) سورئالیسم                   3) پاپ آرت                      4) فوتوریسم

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: جنبش کوبیسم به سبب نوآوری در روش دیدن، نافذترین و انقلابی ترین جنبش هنری در سده بیستم است. مبانی زیبایی شناسی کوبیسم طی 7 سال شکل گرفت. پیشگامان کوبیسم مضامین تاریخی و عاطفی و روایی را کنار زدند و طبیعت بی جان را به عنوان موضوع کارشان انتخاب کردند. کوبیست ها دستاورد امپرسیونیستها (نور و جادبه رنگ) را از نقاشی حذف کردند و به نوعی تک رنگی رسیدند. مهمترین دستاورد کوبیست ها رسیدن به فضای تصویری جدید از طریق بر هم نهادن و در هم بافتن پلان های پشت نما بود. فضای تصویری آثار کوبیسم، کم عمق است. نمایش چند وجهی اشیاء (نگریستن از زوایای دید متعدد به طور همزمان) از دیگر خصوصیت کلیدی این سبک است.


108- مارسل دوشان در بازسازی پرده ی مونالیزا کدام هدف را دنبال کرد؟

1) الگو گیری برای خلق آثار نقاشی

2) بازگشت به سنت های رنسانس

3) مخالفت با سنت هنر اروپایی

4) تحلیل و بررسی آثار داوینچی

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: نمونه ای از سرسختی داداها با سنت هنر اروپا در واقع بازسازی پرده مونالیزا داوینچی است که مارسل دوشان بر روی تصویر چاپی آن با مداد ریش و سبیل کشیده است در واقع اوج استهزای هنر گذشتگان توسط مارسل دوشان برجسته ترین نماینده جنبش دادا در پرده مونالیزا دیده می شود. دادائیست ها با لحنی تند به استهزای آداب اجتماعی پرداختند.


Menu