تحلیل خلاقیت نمایشی آزمون 21 آبان

175) کدام نمایشنامه نویس یونانی شخصیت‌های فوق طبیعی با سخنوری عالی ره به تراژدی افزود؟ 1) اوریپید 2) سوفوکل 3) اشیل 4) آریستوفان

تحلیل خلاقیت نمایشی آزمون 21 آبان

تحلیل سوال های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 21 آبان

تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشجوی سینمای دانشگاه هنر تهران

 

175) کدام نمایشنامه نویس یونانی شخصیت های فوق طبیعی با سخنوری عالی ره به تراژدی افزود؟

1) اوریپید                     2) سوفوکل                     3) اشیل                         4) آریستوفان

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: اشیل، نخستین تراژدی نویسی است که پس از تس پیس هنر تراژدی را تکامل بخشید.موضوع غالب نمایشنامه های اشیل رویایی خدایان با یکدیگر و مساله تقدیر است.اشیل در آثارش به عمیق ترین مسائل مذهبی و اخلاقی همچون سرشت خدایان مساله شر و مسئولیت انسانی می پردازد. اشیل، درام نویسی مذهبی و فلسفی است، او تئاتری ترین تراژدی نویس یونانی محسوب می شود. اشیل شخصیت های فوق طبیعی با سخنوری عالی را به تراژدی افزود.

نوآوری مهم اشیل، وارد کردن بازیگر دوم به تراژدی است. اکثر تراژدیهای اشیل، به استثنای پارسیان، به صورت سه گانه یا تریلوژی نوشته شده اند.

  

179) کدام یک از موارد زیر به ترتیب معادل واژه های نمایش میستر، نمایش میراکل، نمایش مورالیته است؟

1) نمایش رمزی - نمایش معجزه - نمایش اخلاقی

2) نمایش معجزه - نمایش اخلاقی - نمایش رمزی

3) نمایش اخلاقی - نمایش رمزی - نمایش معجزه

4) نمایش رمزی - نمایش اخلاقی - نمایش معجزه

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: انواع نمایش در قرون وسطی: سایکل (مذهبی) / غیر سایکل (غیر مذهبی)

نمایش های سایکل (مذهبی): نمایش رمز و راز(میستری): این نوع نمایش براساس داستانهای مقدس نوشته می شوند.

نمایش معجزه و کرامات(میراکل): نمایش معجزه و کرامات به مداخله قدیسان و بیش از همه مریم مقدس در امور انسانی اشاره دارد.

نمایش های اخلاقی(مورالیته)

   

181) کدام نمایش نامه نویس در ساختمان نمایشنامه هایش، آن ها را در پنج قسمت تقسیم بندی می کرد که این بعدها مورد توجه درام نویسان قرهر گرفت؟

1) سوفوکل                     2) اوریپید                       3) سنه کا                      4) اشیل

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: نمایشنانه های سنه کا توسط میان پرده های همسرایی، که ارتباط ضعیفی با اصل نمایش دارند به پنج قطعه (اپیزود) تقسیم می شوند. شکل پنج پرده ای نمایشها در رنسانس به صورت استاندارد درآمد و با آنکه نقش همسرایان در رنسانس به یک شخصیت تقلیل یافت، اما همواره در نمایشنامه های این دوره همسرایان وجود دارد. بسیاری از شیوه های فنی سنه کا، از جمله تک گویییها، گفتگو با خویشتن و وجود محرم راز توسط مولفان بعدی تقلید شد. با آنکه سنه کا درام نویس درجه دومی شناخته می شد، اما تاثیر عظیمی بر دوره های بعد از خود بر جای نهاده است.

  

183) کدام مکتب ادبی در پی رسیدن به آرمان خود از هنر نویسندگی شکسپیر، نهایت استفاده را می برد؟

1) نئوکلاسیسم              2) سورئالیسم               3) رمانتی سیسم                  4) سمبولیسم

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: در میان مکاتب ادبی، رومانتیک ها برای رسیدن به مفاهیم احساسی و آزادانه خود از ویلیام شکسپیر بسیار بهره بردند. ویکتور هوگو نمایشنامه پر آوازه کرامول را نوشت که در مقدمه آن بر اصول مکتب کلاسیک می تازد و آن را مورد انتقاد قرار می دهد.کرامول درامی منظوم است که بیانگر بخشی از تاریخ انگلستان است.مقدمه این نمایشنامه، بیانیه سبک رمانتیسم است. هوگو در این بیانیه که در ابتدای کرامول ذکر کرده، تئاتر شکسپیر را به عنوان تئاتری کاملا رومانتیک تایید می کند.

  

184) کدام یک از ویژگی های آثار شکسپیر به شمار نمی رود؟

1) توجه به وحدت های سه گانه ارسطویی

2) تقسیم کردن نمایش به پنج پرده

3) استفاده از مونولوگ و سولی لوگ

4) وجود صحنه های قتل و خشونت

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: چند ویژگی از درام شناسی (دراماتورژی) ویلیام شکسپیر:

1) شکسپیر داستانهایش را از منابع گوناگونی مانند تاریخ، اسطوره، افسانه، قصه و نمایشنانه اخذ کرده است، اما آنقدری روی آنها کار می کرد تا کاملا متعلق به خود او گردند.

2) در نمایشنامه های شکسپیر موقعیتها و شخصیتها همواره به صورتی واضح در صحنه های اول باز می شوند، و حرکت نمایشی به صورتی منطقی از طریق آن موقعیتها تحول می یابد.

3) معمولا تعدادی داستلن در آغاز در هم بافته می شوند، و تا حدی مستقل از یکدیگر پیش می روند، اما سرانجام در نتیجه نهایی به هم پیوند می خورند، به طوری که حل یکی از مسائل راه به حل مسائل دیگر می برد. به این طریق یک کثرت آشکار به وحدت می رسد. 

4) شکسپیر در حرکت صحنه آزادانه از زمان و مکان استفاده می کند و معمولا در یک نمایش، ماهها و سالها در مکانهایی جداگانه سپری می گردند.

5) بازیگران فراوان نمایشنامه های شکسپیر به صورت شخصیتهای دقیقی تراشیده شده اند که در پهنه ای از نادانی و حماقت تا فرمانروایی و قهرمانی، از جوانی و معصومیت تا پیری و فساد تجسم می بابند.

6) شخصیتهای نمایشنامه های شکسپیر به رغم تنوع عظیم خود، غالبا نزدیک دل و زود آشنا و همچون افرادی زنده و واقعی می نمایند و نه تصاویری بی جان بر صحنه.

 

187) برای مقاومت و رنگ پذیر کردن کدام نوع عروسک ها از پاپیه ماشه استفاده می شود؟

1) عروسک میله ای         2) عروسک دستکشی       3) عروسک نخی       4) عروسک ماریونت

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال:  در عروسک های میله ای برای مقاوم بودن و رنگ پذیر بودن از پاییه ماشه (کاغذ خورد شده) استفاده می شود. برای پاپیه ماشه کردن به روزنامه کهنه و سریش نیاز داریم.

 

 

 

Menu