تحلیل خلاقیت نمایشی آزمون 7 آبان

171) استفاده از ریش‌های لوله ای و گوش‌های شبیه به شاخ برای همسرایان و استفاده از صورتک‌های دارای ریش از ویژگی‌های چهره پردازی کدام نوع نمایش است؟ 1) کمدی نو 2) کمدی کهنه

تحلیل خلاقیت نمایشی آزمون 7 آبان

تحلیل سوال های چالشی درس خلاقیت نمایشی آزمون 7 آبان

تهیه و تنظیم: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3، دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

 

171) استفاده از ریش های لوله ای و گوش های شبیه به شاخ برای همسرایان و استفاده از صورتک های دارای ریش از ویژگی های چهره پردازی کدام نوع نمایش است؟

1) کمدی نو                   2) کمدی کهنه                   3) ساتیر                        4) تراژدی

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: ساتیر نمایشی کمدی و خنده دار است که به هجو و مسخره کردن خدایان و الاهگان و شخصیتهای حماسی و اسطوره ای و تراژیک می پردازد.هر نمایشنامه نویس باید پس از سه تراژدی یک ساتیر ارائه دهد.سیکلوپ اثر اوریپید تنها ساتیر باقی مانده از یونان است. تراژدی نویسان ساتیر را درباره شخصیتهای برتر از ما همچون تراژدی می نوشتند اما به عنوان یک بورلسک و تقلیدی مسخره با آن برخورد میکردند.

در نمایش های ساتیر الهگان و خدایان و شخصیتهای اسطوره ایی به هجو کشیده می شوند. نمایش ساتیر نامش را از گروه همسرایان همراه دیونوسوس گرفته است که نیمه انسان و نیمه حیوان بودند. ساتیر در اصل به نمایشی می گویند که تقلید مسخره آمیزی از اسطوره (دهن کجی به خدایان یا قهرمانان و ماجراهای آنان) باشد. ساخت ساتیر شبیه به تراژدی است. با این تفاوت که زبانی روزمره و محاوره ای دارد. ساتیر عموما پس از پایان یک تراژدی جدی و سنگین، به عنوان پایانی مفرح و آرامش بخش اجرا می شده است.

 

173) مداخله خدایان در سرنوشت بشر و عدم مداخله ی خدایان در سرنوشت بشر به ترتیب در آثار کدام تراژدی نویسان یونانی دیده می شود؟

1) سوفوکل - اوریپید                                                2) اشیل - اوریپید

3) اشیل - سوفوکل                                                 4) اوریپید - اشیل

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: شخصیتهای نمایشنامه های اشیل درگیر مسائل کیهانی هستند ( مداخله ی خدایان در سرنوشت و تقدیر بشر) گاه آنان را فوق بشری می شناسند. سوفکل برخلاف اشیل به مداخله خدایان و سرنوشت بشر متوسل نمیشود.نمایشنامه های سوفکل به دلیل شخصیت پردازی روانشناسانه اهمیت دارد. سوفوکل به الهه ی انتقام یا مکافات اعتقاد چندانی ندارد.

 

178) کدام گزینه درباره نمایش های فارس صحیح نیست؟

1) درباره وضعیت انسان معمولی و ناکام در نظام اجتماعی است.

2) در مکان های سربسته و به عنوان بخشی از سرگرمی ثروتمندان در فاصله ی میان نمایش های دیگر اجرا می شود.

3) سابقه ظهور آن به قرن 13 میلادی می رسد.

4) موضوع اصلی آن خیانت در زندگی زناشویی، نزاع، نیرنگ و سایر ضعف های انسانی است.

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: گزینه دو مربوط به نمایش اینترلود (میان پرده) است. سایر گزینه مربوط به نمایش فارس (لوده بازی) است. نمایش های فارس در سده 13 پیدا شدند.این نمایش ها کوتاه هستند و به نثر نوشته شده اند. فارس ها بر اعمال جنسی و گناه تاکید زیادی می گذارند. در نمایش فارس ها، تعداد شخصیتها محدود و فاقد پیچیدگی است و حرکت نمایشی در آنها به سادگی و سرعت توسعه می یابد. نمایش پی یرپاته لین یک شاهکار کوچک از فارس است. این فارس درباره ی تاجری است که به وسیله ی تکه ای پارچه فریب یک قاضی را می خورد و قاضی از چوپانی ظاهرا نادان فریب می خورد. قاضی در دادگاه از بیگناهی چوپان دفاع می کند در حالی که چوپان واقعا دزدی کرده بود. اگر نمایشهای مذهبی درباره ی پیروزی فضیلت در نظام ابدی جهان هستند، فارسها وضعیت انسان ناکامل را در نظام اجتماعی نشان می دهند. خیانت در زندگی زناشویی، نزاع، نیرنگ، دورویی و سایر ضعف های انسانی، موضوعات اصلی این نمایش ها به شمار می روند. قهرمان این داستانها، انسانی زیرک است حتی اگر گناهکار باشد، سزای انسان ساده لوح ناکامی است، زیرا احمق و زودباور است. در این نمایشها احساسات نقشی ندارد. دو نوع فارس به نام سوتی و موعظه های مفرح در فرانسه محبوبیت زیادی داشتند. به دلیل اینکه کلیسا عید احمق ها را دوست نمی داشت این دو نوع نمایش (سوتی و موعظه های مفرح) را به وجود آورد.

 

181) در کدام نمایشنامه قهرمان در پایان، دو فرزند خویش را می کشد و با گردونه ای که چند اژدهای بالدار آن را می کشند، می گریزد؟

1) ایفی ژنی در اولیس                                                 2) آلسست

3) هلن                                                                   4) مده آ

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: نمایش نامه شاهکار مده آ اثر اوریپید، درباره فرزند کشی است. مده آ، با جیسون سالها به طور غیر رسمی زندگی می کنند و صاحب دو فرزند می شوند. جسیون از اینکه هیچکس آنان را به رسمیت نمی شناسد خسته می شود و تصمیم می گیرد با دختری دیگر ازدواج کند. مده آ دو فرزندش را می کشد و دختر را هم به کام مرگ می کشاند و با گردونه ای به آتن می گریزد.

 

 185) از ویژگی های مهم نمایشنامه های ترنس به کدام مورد میتوان اشاره کرد؟

1) تحمیل عناصر رومی به داستان یونانی الاصل

2) شخصیت پردازی و ساختن دو خط موازی داستانی

3) گفتگوهای زیبا در زبان لاتین

4) تاکید اصلی بر روی یک شخصیت

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: ترنس از مهمترین کمدی نویسان روم است که تاثیر زیادی بر کمدی عصر رنسانس گذاشته است.

نکته ی قابل توجه در آثار ترنس ← طرح توطئه و خلق حادثه نیست، بلکه مهارت او در شخصیت پردازی و ساختن دو خط موازی داستانی است که به وی امکان می دهد جنبه های متناقض رفتار آدمی را نشان دهد. همدردی با شخصیتهای داستان، نمایشنامه های او را به سمت کمدیهای رومانتیک و احساسی سوق می دهد. از آنجا که ترنس به یکدستی و اصالت نمایشنامه هایش تاکید دارد، از تحمیل عناصر رومی به داستانهای یونانی الاصل نمایشنامه هایش احتراز می ورزد. زبان نمایشنامه های ترنس، زبانی محاوره ای اما مودبانه است، و تنوع فراوان نمایشنامه های پلوتوس را ندارد. ترنس به اصول هنری بیش از پلوتوس پایبند بود، اما هرگز محبوبیت پلوتوس را نیافت. داستان نمایشنامه های ترنس از اسلاف خود پیچیده تر است. زیرا داستانهای مختلفی را از چندین منبع یونانی در هم می آمیخت، و بخاطر این کار مورد انتقاد و تقبیح فراوانی هم قرار می گرفت.

 ترنس، 6 نمایشنامه نوشت (آندریا، مادرزن، خودآزار، خواجه، برادران)

 

189) منظور از سوسپانس در نمایش چیست؟

1) زمانی است که کشمکش به اوج خود می رسد.

2) اتفاق نهایی که کار درام را یکسره می کند.

 3) آخرین فرجه برای حل کشمکش است.

4) انتظاری که مخاطب برای دیدن نتیجه ی کشمکش دارد.

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: سوسپانس یا تعلیق یعنی (معلق نگه داشتن رویداد نمایش برای مخاطب) انتظاری که مخاطب برای دیدن نتیجه ی کشمکش دارد.

زمانی که کشمکش به اوج برسد، و حوادث در هم گره بخورند: پیچیدگی است.

مرحله ای که باید تکلیف درام یکسره شود و آخرین فرجه برای حل کشمکش: بحران است.

اتفاقی که کار درام را یکسره می کند: فاجعه است. فاجعه در واقع رویداد نهایی است که نقطه پایان کشمکش است.

 

 

 

Menu