کارنامه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی: 16 سال وقف‌‌عام

پانزدهم شهریور سال 1384 بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی بر گسترش دانش و آموزش وقف عام شد و از آن سال تاکنون خدماتی را در سراسر کشور در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

کارنامه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی: 16 سال وقف‌‌عام

پانزدهم شهریور سال ۱۳۸۴ بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی بر گسترش دانش و آموزش وقف عام شد و از آن سال تاکنون خدماتی را در سراسر کشور در کارنامه خود به ثبت رسانده است.


در ادامه این گزارش به مناسبت شانزدهمین سالگرد وقف بنیاد قلم‌چی، نگاهی داریم به گزیده اقدامات انجام شده:


بورسیه ۹۵۹,۵۰۰ دانش آموز از سراسر کشور به‌ویژه روستاها و شهرهای کوچک و مناطق کم‌برخوردار طی ۱۶ سال گذشته

- ۲۲۵,۵۳۸ دانش‌آموز روستایی و عشایری

- ۹۴,۸۴۲ دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد

- ۵۵,۶۰۰ دانش آموز تحت پوشش سازمان بهزیستی

- ۱۷,۷۴۷ دانش‌آموز استثنایی

- ۲۹,۰۵۸ دانش‌آموز که همزمان با تحصیل کار می‌کنند

- ۸۰,۱۹۶ دانش‌آموز که پدر، مادر یا هر دو فوت شده‌اند

- ۳۱,۴۴۵ دانش‌آموز که مادر سرپرست خانواده است

- ۱۵,۰۹۹ دانش‌آموز از موسسات خیریه‌ و نیکوکاری

- ۸,۰۳۳ دانش‌آموز اتباع افغان


بورسیه کمک هزینه تحصیلی بیش از ۳۴,۰۰۰ دانش آموز

بنیاد قلم‌چی از سال ۸۴ تاکنون، به ۳۴,۳۴۲ دانش آموز در روستاها و شهرها و مناطق کم‌برخوردار کشور که شرایط مالی ضعیف‌تری نسبت به سایر دانش‌آموزان دارند، ماهانه کمک هزینه تحصیلی اعطا کرده است.


بورسیه بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی ممتاز دانشگاه‌ها

از سال ۹۴ تاکنون، ۳,۵۸۲ دانشجوی ممتاز از دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبائی، یاسوج و دانشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای تهران، تحت پوشش بورسیه دانشجویی قرار گرفته‌اند که ماهانه کمک هزینه تحصیلی به آنان اعطا شده است.


ساخت و تکمیل ۲۳۳ مدرسه

ساخت و تکمیل ۲۳۳ مدرسه (۸۴۵ کلاس درس) در مجموع با زیربنای نزدیک به ۹۲,۰۰۰ متر‌مربع فضای آموزشی، شامل ۱۷۴ مدرسه روستایی و ۵۹ مدرسه شهری در ۲۵ استان کشور توسط بنیاد قلم‌چی طی ۱۶ سال گذشته انجام و به دانش‌آموزان اهدا شده که سالانه بهره‌مندی بیش از ۲۲,۰۰۰ دانش‌آموز از این فضاهای آموزشی را فراهم آورده است.


ساخت و تکمیل ۷۲ کتابخانه‌

از ۱۶ سال گذشته تاکنون، بنیاد قلم‌چی به منظور توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به ساخت و تکمیل ۷۲ کتابخانه شامل ۱۵ کتابخانه دانشگاهی و ۵۷ کتابخانه عمومی در شهرها و روستاهای ۱۷ استان کشور مبادرت ورزیده است که موجب بهره‌مندی سالانه حدود ۲۰۴,۰۰۰ هموطن از این فضاهای مطالعه شده است.


تجهیز ۷۶۳ کتابخانه‌

از سال ۹۲ تاکنون، ۷۶۳ کتابخانه روستایی و شهری در مدارس کشور تجهیز شده است که سالانه بیش از ۱۱۰,۰۰۰ دانش آموز از تجهیزات مناسب مطالعه در مدارس

بهره‌مند می‌شوند.


هوشمندسازی ۱۹۰۴ کلاس درس

طی ۸ سال گذشته، هوشمندسازی ۱۹۰۴ کلاس درس در ۱۳۹۴ مدرسه شامل ۹۵۹ مدرسه شهری و ۴۳۵ مدرسه روستایی در اغلب استان‌های کشور انجام شده که به موجب آن در مجموع تاکنون حدود ۲۹۵,۰۰۰ دانش‌آموز از این تجهیزات فناورانه بهره‌مند شده‌اند.


ساخت و ارتقای ۴۰ خوابگاه دانشجویی

از سال ۹۵ تاکنون بنیاد قلم‌چی ارتقای ۴۰ خوابگاه دانشگاهی اعم از خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور در ۱۸ استان را در دست اجرا داشته است که به موجب آن همه ساله ۹۰۰۰ دانشجو از فضای این خوابگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند.


اهدای نزدیک به ۱۱ میلیون جلد کتاب

اهدای حدود ۱۱ میلیون جلد کتاب به دانش آموزان بورسیه، مدارس، معلمان و دبیران، کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی و مراکز علمی و فرهنگی با هدف توسعه دانش، آموزش و فرهنگ کتابخوانی، طی ۱۶ سال گذشته انجام شده که در این مدت زمینه بهره‌مندی میلیون‌ها دانش‌آموز از این منابع آموزشی را فراهم آورده است.



بنیاد علمی آموزشی قلم چی در ۱۵ شهریور سال ۱۳۸۴ بر گسترش دانش و آموزش وقف‌عام شد

«به امید آن که هیچ دانش آموز باانگیزه و سخت‌کوشی به دلیل مشکل مالی از درس‌خواندن و پیشرفت بازنماند»


کارنامه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی: 16 سال وقف‌‌عام


منبع :

Menu