پایه‌های آوایی همسان-علوم و فنون ادبی2:سارا معصوم زاده

پایه‌های آوایی همسان-علوم و فنون ادبی2:سارا معصوم زاده برای مشاهده به لینک بالا مراجعه کنید.

پایه‌های آوایی همسان-علوم و فنون ادبی2:سارا معصوم زاده

سلام یازدهمی های عزیز، امروز میخوایم با هم نکات مهم پایه های آوایی همسان رو مرور کنیم.


در انتها تست کنکور 1400 رو با هم حل میکنیم،حواستون باشه که اول خودتون به تست ها پاسخ بدید بعد پاسخنامه رو با دقت بخونید.


ضمنا فایل ضمیمه که در اون، این مبحث به صورت یکجا و با کیفیت تر آورده شده رو میتونید در انتهای مطلب دانلود کنید.


پایه‌های آوایی همسان-علوم و فنون ادبی2:سارا معصوم زاده


با خوانش درست بیت می توان پایه های آوایی ابیات را به دسته هایی منظم بخش کرد . مثال :  

           
 درین درگاه بی چونی همه لطفست و موزونی
 چه صحرایی ، چه خضرایی ، چه درگاهی ، نمی دانم


 

+تکرار و تمرین از طریق گوش دادن و قرار دادن نشانه های هجایی از راه های درک وزن بیت هستند.


 

نکته 1 : هجای پایانی اوزان شعر فارسی ( چه کوتاه باشد ، چه بلند و یا کشیده ) همیشه بلند محسوب می شود .


 
 مهم : کلمه روز یک هجای کشیده است که به یک هجای بلند (رو) و یک هجای کوتاه ( ز ) تقسیم می شود.




 


تست کنکور 1400:



پاسخ تشریحی تست:



اگر نتونستید تست ها رو درست حل کنید نگران نباشید و یک بار دیگه نکات درس رو با دقت بخونید.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.


نویسنده : سارا معصوم زاده، رتبه 35 کنکور 1400


Menu