حافظه و علل فراموشی-روان شناسی یازدهم:فاطمه ایزدی

حافظه و علل فراموشی-روان شناسی یازدهم:فاطمه ایزدی برای مشاهده به لینک بالا مراجعه کنید.

حافظه و علل فراموشی-روان شناسی یازدهم:فاطمه ایزدی

سلام یازدهمی های عزیز، امروز میخوایم با هم نکات فصل حافظه و علل فراموشی روانشناسی یازدهم رو مرور کنیم.


در انتها تست کنکور 1400 رو با هم حل میکنیم،حواستون باشه که اول خودتون به تست ها پاسخ بدید بعد پاسخنامه رو با دقت بخونید.


ضمنا فایل ضمیمه که در اون، این مبحث به صورت یکجا و با کیفیت تر آورده شده رو میتونید در انتهای مطلب دانلود کنید.


حافظه و علل فراموشی-روان شناسی یازدهم:فاطمه ایزدی


حافظه وسیله گذر از شناخت پایه(توجه و ادراک) و و ورود به شناخت عالی (تفکر) است.

مراحل سه گانه حافظه:-1-رمز گردانی اطلاعات -2-ذخیره سازی در حافظه -3- بازیابی اطلاعات ذخیره شده در حافظه.



 

اگر به رد های حسی ذخیره شده در حافظه حسی توجه ‌کنیم،اطلاعات به حافظه کوتاه مدت و کاری منتقل می شود.


وظیفه حافظه کاری:ذخیره سازی کوتاه مدت اطلاعات و کمک به اجرای وظایف و تکالیف.



ویژگی های حافظه کوتاه مدت:-1- رمزگردانی حسی+توجه -2-ظرفیت ۵ تا ۹ ماده- 3-زمان بازیابی: چند دقیقه.


 
ویژگی های حافظه بلند مدت:-1-رمزگردانی عمدتاً معنایی -2-ظرفیت نامحدود  -3-بازیابی چند دقیقه ای تا آخر عمر.



-2-تداخل اطلاعات: عدم استراحت بین زمان یاگیری مطالب باعث تداخل اطلاعات میشود.

-3- عوامل عاطفی: دخالت عوامل عاطفی بر حافظه به صورت مثبت و منفی است.


 

-5-کاهش اثر تداخل:یادگیری عمیق اثر تداخل را کاهش می‌دهد. 

-6-یادگیری با استراحت: این نوع یادگیری اثر تداخل را کاهش می‌دهد. 

-7-ساماندهی مطالب :نظم بخشی و قفسه بندی اطلاعات.


 هدف از داشتن حافظه قوی شکل دادن به تفکر است.

تکلیف اساسی بعد از حافظه، پرورش تفکر است و حافظه قوی به تنهایی متضمن موفقیت نیست.


تست کنکور 1400:



 

پاسخ تشریحی تست:



اگر نتونستید تست ها رو درست حل کنید نگران نباشید و یک بار دیگه نکات درس رو با دقت بخونید.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.


نویسنده: فاطمه ایزدی رتبه 39 کنکور 99


Menu