گفت‌وگوهای پرستو عسکری: غزل جلیلیان با میانگین تراز 7363

در طول این سال‌ها همیشه برنامه‌ی راهبردی از برنامه‌ی مدرسه جلوتر بوده و درس‌خواندن طبق برنامه‌ی راهبردی به من کمک کرده تا خودآموزی را یاد بگیرم و برای مدرسه به‌خوبی پیش‌خوانی کنم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: غزل جلیلیان با میانگین تراز 7363

غزل جلیلیان از اسلام‌آباد غرب

از ششم دبستان تا دهم تجربی


تسلط بر تمام درس‌ها در نیم‌سال دوم؛ چگونه؟


غزل جلیلیان در یک نگاه

شهر: اسلام‌آباد غرب (استان کرمانشاه)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز دهم: 7363

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، کارمند بانک

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی علوم‌اجتماعی، فرهنگی

پنج سال آزمون‌دادن به‌طور پیوسته چه تغییراتی را در درس‌خواندنت ایجاد کرده است؟

در طول این سال‌ها همیشه برنامه‌ی راهبردی از برنامه‌ی مدرسه جلوتر بوده و درس‌خواندن طبق برنامه‌ی راهبردی به من کمک کرده تا خودآموزی را یاد بگیرم و برای مدرسه به‌خوبی پیش‌خوانی کنم. یاد گرفتم چگونه با کمک کتاب درسی و درس‌نامه‌ها درس‌ها را پیش‌مطالعه کنم و از نمونه‌سؤالات موجود در سایت کانون برای یادگیری بیشتر استفاده کنم. آزمون‌دادن پیوستگی‌ام را در درس‌خواندن افزایش داد و به من کمک کرد تا در هیچ بازه‌ای از سال از درس‌هایم فاصله نگیرم. هر سال اکثر دوستانم کانونی بودند و با هم خودمان را برای آزمون‌ها آماده می‌کردیم. این هم انگیزه‌ی خوبی برای تلاش‌کردن بود.

نسبت به سال گذشته، پیشرفت تراز خوبی هم داشتی.

از سال گذشته تصمیم گرفتم تمرکز بیشتری روی کتاب درسی داشته باشم و تست‌های بیشتری کار کنم. ساعت مطالعه‌ام را افزایش دادم و با این کار برای حل تست‌های متنوع از روی منابع مختلف فرصت کافی پیدا کردم. با ایجاد این تغییرات به‌مرور پیشرفت کردم. این پیشرفت تا جایی ادامه پیدا کرد که در بهمن سال گذشته توانستم در سطح کشور رتبه‌ی یک‌رقمی کسب کنم. تا قبل از آن، بهترین رتبه‌ام در آزمون‌ها، رتبه‌ی 60 کشور بود.

در نیم‌سال اول کدام درس‌ها نقاط قوت تو بود؟

در تمام درس‌ها سطح خوبی دارم؛ اما شیمی و ریاضی و زبان انگلیسی نقاط قوت پایدارم هستند. زبان و ریاضی را اغلب 10 از 10 و شیمی را 9 یا 10 از 10 می‌گیرم. از کودکی به کلاس زبان می‌رفتم. در هفته بیشتر روزها در زمینه‌ی زبان انگلیسی مطالعه می‌کردم. دایره‌ی واژگان زبانم گسترده است و هیچ‌وقت در آزمون‌ها با این درس چالش خاصی نداشته‌ام.

شیمی و ریاضی را با چه روشی مطالعه می‌کنی؟

برای تسلط بر این دو درس، ابتدا تمرین‌های کتاب را حل می‌کنم. وقتی به‌خوبی مفهوم درس را درک کردم، نمونه‌سؤالات همان مبحث را هم به‌صورت تشریحی حل می‌کنم. زمانی که احساس کنم در حل سؤالات تشریحی به مهارت رسیده‌ام، حل تست را شروع می‌کنم؛ اما اگر در حل سؤالات تشریحی ایراد داشته باشم، باز هم به کتاب درسی مراجعه می‌کنم. به کتاب‌های کمک‌درسی‌ام مراجعه می‌کنم و فیلم‌های آموزشی می‌بینم.

از چه منابعی برای حل تست استفاده می‌کنی؟

منابعم کتاب‌های کانون هستند. از کتاب‌های زیست‌شناسی تصویری، آبی و سه‌سطحی فیزیک، آبی دین‌وزندگی و ادبیات، پرتکرار شیمی و فیزیک و سه‌سطحی‌ ریاضی و شیمی استفاده می‌کنم. کتاب‌های آبی با داشتن تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های قبل و آزمون‌های کانون در سال‌های قبل، منابع خوبی برای حل تست هستند. طبقه‌بندی و شناسنامه‌داربودن تست‌های کتاب‌های سه‌سطحی هم از ویژگی‌های بسیار خوب این کتاب‌هاست. وقتی در این کتاب‌ها به سؤالاتی پاسخ می‌دهم که درصد پاسخ‌گویی کمی دارند، خیلی خوش‌حال می‌شوم که نسبت به دیگران توانسته‌ام مبحث را بهتر یاد بگیرم.

غزل جلیلیان با میانگین تراز 7363


به‌نظرت چه عاملی باعث موفقیت دانش‌آموزان برتر است؟

دانش‌آموزان برتر توانسته‌اند متن کتاب را به‌خوبی یاد بگیرند و برای تسلط بر درس، روی متن کتاب تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند. اگر بتوانیم مفهوم درس‌ها را با کمک متن کتاب درسی به‌خوبی بفهمیم، می‌توانیم از پس هر تستی برآییم. وقتی گفت‌وگوهای سایت کانون را می‌خوانیم، به‌خوبی متوجه این موضوع می‌شویم که رتبه‌های برتر کنکور روی متن کتاب درسی تمرکز دارند.

برای شروع نیم‌سال دوم چه اهدافی داری؟

در نیم‌سال دوم هدفم رسیدن به تسلط در تمام درس‌هاست. با فراشناختی که در نیم‌سال اول به دست آورده‌ام، متوجه شدم که باید برای درس‌های فیزیک و عربی بیشتر وقت بگذارم. تدریس این درس‌ها در فضای مجازی پاسخ‌گوی نیازهایم نیست و باید از منابع بیشتری کمک بگیرم. باید هر کاری را که قبلاً برای پیش‌‌خوانی و خودآموزی درس‌های مختلف انجام می‌دادم، برای این دو درس به‌صورت ویژه‌تر انجام بدهم. می‌خواهم از جزوه‌ها و منابع دانش‌آموزان برتر سال گذشته استفاده کنم.

در کدام آزمون‌های کانون شرکت می‌کنی؟

در آزمون‌های سه‌گانه‌ی کانون، یعنی آزمون اصلی، هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنم. تمرکز آزمون هدف‌گذاری روی درس‌های اختصاصی است و سهم مطالعه‌ی درس‌های اختصاصی من هم در هفته‌ی اول بیشتر است. دهک‌های کارنامه‌ی هدف‌گذاری به من کمک می‌کند تا بتوانم برنامه‌ی منطقی‌تری برای هفته‌ی دوم تنظیم کنم. شرکت در این آزمون‌ها اصلاً وقت‌گیر نیست و برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر و هدف‌گذاری چند از ده بسیار مفید است.

برنامه‌ات در جمعه‌های آزمون‌ها چگونه است؟

ساعت 8 صبح آزمون را شروع می‌کنم و دقیقاً مطابق دفترچه به خودم زمان می‌دهم. البته در این بازه‌ی زمانی فرصتی هم برای بررسی گزینه‌ها در نظر می‌گیرم. تا زمان صدور کارنامه به خودم استراحت می‌دهم و بعد از دیدن کارنامه‌ام تا زمانی که پاسخ‌نامه‌ی تشریحی در دسترس قرار بگیرد، دوباره سؤالاتی را که غلط حل کرده بودم یا نزده بودم، حل می‌کنم تا ببینم آیا می‌توانم خارج از فضای آزمون به آن‌ها پاسخ بدهم یا نه. گاهی پیش می‌آید که گزینه را اشتباه علامت زده‌ام یا راه‌حل را تا نیمه‌ پیش برده‌ام. ایراداتم را یادداشت می‌کنم و بعد دوباره با پاسخ‌نامه مطابقت می‌دهم.

مهم‌ترین نقش پدر و مادرت در پیشرفت تو چه بوده است؟

پدر و مادرم در طول این سال‌ها اصلاً اجازه نداده‌اند در آزمون‌ها غیبت کنم و همین حفظ پیوستگی به‌کمک پیگیری‌ها و توجه خانواده، به پیشرفت و نظم من در درس‌خواندن کمک کرده است. در خانه امکانات خوبی برای درس‌خواندن دارم و پدر و مادرم منابعی را که نیاز دارم، برایم تهیه می‌کنند.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر دنبال کنید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری 

Menu