گفت‌وگوهای پرستو عسکری: علی بهرامی رتبه‌ی 232 تجربی از بهشهر

از پایه‌ی دهم وارد تب‌وتاب کنکور می‌شدیم و فکر کردم بهتر است قبل از آن، پیش‌زمینه و آمادگی برای آزمون‌دادن و مطالعه به‌سبک تستی را در خودم ایجاد کنم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: علی بهرامی رتبه‌ی 232 تجربی از بهشهر

از هشتم تا پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

فراشناخت بهترین دستاورد آزمون‌دادن است


علی بهرامی در یک نگاه

شهر: بهشهر (استان مازندران)

مدرسه‌ی دبستان: فردوسی

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول و دوم: طلایه‌داران

سال‌های حضور در کانون: از هشتم تا دوازدهم تجربی به مدت 5 سال

رتبه‌ی کنکور: 232 تجربی منطقه‌ی 2

شغل و تحصیلات پدر: کاردانی برق، تکنسین برق

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی مدیریت، مدیر مدرسه

چرا احساس کردی متوسطه‌ی اول زمان خوبی برای شروع آزمون‌دادن است؟

از پایه‌ی دهم وارد تب‌وتاب کنکور می‌شدیم و فکر کردم بهتر است قبل از آن، پیش‌زمینه و آمادگی برای آزمون‌دادن و مطالعه به‌سبک تستی را در خودم ایجاد کنم. از طرفی، در شهر ما دانش‌آموزان زیادی در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند. تقریباً تمام دوستانم عضو کانون بودند و من هم دوست داشتم همراه آن‌ها در آزمون‌ها وضعیت خودم را بسنجم.

آزمون‌دادن در طول این 5 سال چه تأثیرات خوبی روی عملکرد تحصیلی‌ات گذاشت؟

در این ۵ سال با روش‌های گوناگون درس‌خواندن و شیوه‌های مطالعه و حل تست آشنا شدم و اعتمادبه‌نفسم افزایش یافت. فراشناخت بهترین دستاورد آزمون‌دادن است. وقتی خودمان را بهتر می‌شناسیم، در مسیر درس‌خواندن ایرادات خودمان را اصلاح می‌کنیم. آزمون‌دادن‌های پی‌درپی باعث شد با تعداد زیادی تست و سؤال جدید روبه‌رو شوم و خودم را بیشتر به چالش بکشم. در طول این 5 سال وقتی آزمون می‌دادم، در طول سال تحصیلی آمادگی و آرامش بیشتری داشتم و در نهایت هم من را برای کنکور آماده‌تر کرد.

چرا تصمیم گرفتی رشته‌ی تجربی را انتخاب کنی؟

علاقه‌ام به این رشته نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر بود و دوست داشتم در رشته‌ی پزشکی ادامه‌تحصیل دهم. روحیه‌ی رقابتی داشتم و در این رشته، رقابت خیلی گسترده‌تر بود. این هم من را به سمت رشته‌ی تجربی جذب می‌کرد.

به‌نظرت دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول بهتر است قبل از انتخاب رشته، چه نکاتی را از رشته‌ی تجربی بدانند؟

در مرحله‌ی اول باید بدانند که مسیر ساده‌ای در پیش ندارند. ناممکن نیست؛ ولی برای رسیدن به هدف باید تلاش زیادی بکنند. از طرفی اگر هدفشان ورود به رشته‌ی پزشکی باشد، این رشته جذابیت‌های زیادی برایشان خواهد داشت که ارزش تلاش‌کردن و تحمل دشواری‌ها را دارد. درس‌ها شاید کمی سخت باشد، اگر انگیزه دارند و به هدفشان مطمئن هستند، انتخاب خوبی برایشان خواهد بود.

از نگاه تو چه مهارت‌هایی وجود دارد که لازم است دانش‌آموزان در دوران متوسطه‌ی اول یاد بگیرند؟

کنکور و آزمون‌ها تستی هستند و دانش‌آموزان در مدرسه، بیشتر با سؤالات و امتحانات تشریحی سروکار دارند. مهارت حل تست، مواجه‌شدن با تست‌های دشوار و افزایش سرعت‌عمل در حل تست‌ها، مهارت‌هایی هستند که بهتر است دانش‌آموزان تا کلاس نهم برای یادگیری آن‌ها وقت بگذارند و تمرین کنند. به‌هرحال در سه سال متوسطه‌ی دوم زمان کمتری برای تمرین این مهارت‌ها دارند. دانش‌آموزان باید برای دست‌یافتن به فراشناخت و مدیریت زمان و استفاده‌ی مفید از زمان، در متوسطه‌ی اول تمرین کنند. شاید اگر بدون این مهارت‌ها وارد پایه‌ی دهم شوند، فرصت کافی و آرامش لازم را برای مسلط‌شدن نداشته باشند. چه بهتر که زودتر به فکر این مسائل باشند تا به اعتمادبه‌نفس برسند. به‌نظرم دلیل اصلی موفقیت من به‌جز تلاش و استعداد که همه‌ی بچه‌ها دارند، اعتمادبه‌نفس و آرامشم بود. من همیشه با امید مسیرم را ادامه دادم.

با برنامه‌ریزی درس می‌خواندی؟

برنامه‌ریزی را یکی از عوامل بسیار مهم برای موفقیت می‌دانم. من از خودم شناخت خوبی داشتم و همیشه به‌طور مستقل برنامه‌ریزی می‌کردم. در برنامه‌ریزی‌هایم به همه‌چیز توجه می‌کردم و دقیق می‌دانستم که هر روز چه درسی را چقدر بخوانم و چه تعداد تست حل کنم. دوست داشتم این نظم در درس‌خواندنم همیشه حفظ شود. نظمی که برنامه‌ریزی به دانش‌آموز می‌دهد، خیال او را راحت می‌کند. من همیشه دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردم. با کمک دفتر برنامه‌ریزی همیشه می‌دانستم در طول دو هفته برای هر درس چقدر تلاش کرده‌ام و در آزمون چه نتیجه‌ای گرفته‌ام. برای همه‌ی دانش‌آموزانی که به دنبال موفقیت هستند، لازم است که عملکرد خود را دقیق بنویسند. دفتر برنامه‌ریزی برای این کار بستر خوبی را فراهم کرده و منظم‌تر و شکیل‌تر است.

در کدام درس قوی‌تر بودی؟

در درس ریاضی قوی بودم. بخش زیست‌شناسی علوم هم نقطه‌قوت من بود؛ اما بین این دو درس، بخش زیست‌شناسی علوم برایم جذابیت بیشتری داشت. تا رسیدن به کنکور در ریاضی و فیزیک هم قوی بودم.

به‌نظرت بهترین روش برای مطالعه‌ی علوم و به‌خصوص بخش زیست چیست؟

بهترین روش برای یادگیری و تسلط بر درس‌ها استمرار در مطالعه است. نباید به مطالعه‌ی کم قانع شویم. هرچه بیشتر درسی را مطالعه کنیم، هم آن درس برایمان جذاب می‌شود و هم به گوشه‌وکنار آن درس اشراف پیدا می‌کنیم. حفظ‌کردن راه درستی نیست. باید قبل از به‌ذهن‌سپردن درس‌ها، آن‌ها را خوب یاد بگیریم. در درجه‌ی اول متن کتاب درسی مهم است و باید بعد از آن، به سراغ درس‌نامه‌ی کتاب‌های کمک‌آموزشی رفت. در مرحله‌ی بعد باید تست حل کرد. حل تست‌های متنوع باعث می‌شود دانش‌آموز با یادگیری نکات بیشتر و افزایش سرعت‌عمل به بهترین نتیجه در آن درس دست پیدا کند.

کدام مجموعه از کتاب‌های کانون برایت کاربردی‌تر بود؟

از پایه‌ی هشتم در کانون بورسیه بودم و همیشه از کتاب‌های کانون استفاده می‌کردم. کتاب‌های آبی و سه‌سطحی را داشتم و برایم بسیار مفید بود. علاوه بر پیمانه‌ای‌بودن و داشتن تعداد کافی تست برای هر موضوع در کتاب‌های کانون، شناسنامه‌داربودن تست‌ها ویژگی بسیار خوبی بود که برایم خیلی مهم بود. وقتی کتابی تست‌های شناسنامه‌دار داشته باشد، خیال دانش‌آموز راحت است که تست‌ها استاندارد هستند و برای آن‌ها حل‌کردن این تست‌ها بسیار مفید است.

علی بهرامی رتبه‌ی 232 تجربی از بهشهر


عادت یا ویژگی خاصی در درس‌خواندن داشتی که باعث موفقیتت شد؟

یکی از عادت‌های خوب من این بود که برای هر درس خیلی تست کار می‌کردم و برای حل تست‌هایم برنامه‌ریزی دقیق داشتم. حساب می‌کردم که برای دو هفته، برای هر درس چند تست دارم. دوسه روز اول، وقتم را صرف مطالعه می‌کردم. تقریباً از اواخر هفته‌ی اول تا روز آزمون، تست‌هایی را که در ابتدا تقسیم‌ کرده بودم، طبق برنامه حل می‌کردم. بسته‌های 40‌تایی یا بیشتر در نظر می‌گرفتم و سعی می‌کردم تا روز آزمون، تمام تست‌هایی را که داشتم، کار کنم. همیشه برای برنامه‌ریزی زمان صرف می‌کردم و خیلی کمک‌کننده بود. عادت خوب دیگرم این بود که هرگز به زمانی بیش از دو هفته فکر نمی‌کردم و اینکه در آینده‌ی دورتر قرار است چه اتفاقی بیفتد، در ذهنم جایی نداشت. هر آزمون برایم هدفی مهم بود. زمانم را وقف برنامه‌ی راهبردی کانون کرده بودم و آزمون‌به‌آزمون هدف‌گذاری می‌کردم. این کار آرامش زیادی به من می‌داد.

چه عادات مثبتی را از آزمون‌دادن در کانون یاد گرفتی که الان در دانشگاه هم از آن‌ها استفاده می‌کنی؟

خلاصه‌برداری از نکات مهم را در کانون یاد گرفتم که الان هم از آن‌ استفاده می‌کنم. مرور به‌موقع را هم از برنامه‌ی کانون یاد گرفتم و الان برایم کاربرد زیادی دارد. همیشه وقتی در دو هفته برای آزمون درس می‌خواندم، در دو روز باقی‌مانده تا آزمون، درس‌های دو هفته را مرور می‌کردم. این عادت را هنوز هم دارم و به مرور درس‌هایم اهمیت زیادی می‌دهم.

تحلیل آزمون را انجام می‌دادی؟

از روزی که متوجه شدم تحلیل آزمون چقدر مؤثر است، این کار را شروع کردم. فهمیده بودم که تحلیل آزمون و یادگیری غلط‌ها و نزده‌ها، حتی اگر تعدادشان خیلی زیاد باشد، مکمل آزمون است و آزمون بدون تحلیل فایده‌ی زیادی برایم ندارد. سعی می‌کردم بعد از آزمون، یک بار دیگر برای حل پاسخ‌های اشتباه و نزده‌‌ام تلاش کنم. این بار هم اگر موفق به حل نمی‌شدم، به پاسخ‌نامه مراجعه می‌کردم. بعد هم نکات مهم را یادداشت می‌کردم تا با مرور، آن‌ها را در ذهنم تثبیت کنم.

در جعبه‌ابزار کارنامه در صفحه‌ی شخصی‌ات به کدام کارنامه بیشتر مراجعه می‌کردی؟

به‌جز کارنامه‌ی اصلی، کارنامه‌ی ۵‌نوع‌درس را بیشتر بررسی می‌کردم. این کارنامه درس‌ها را تقسیم‌بندی می‌کرد و کمک می‌کرد تا دقیق‌تر برای هر درس برنامه‌ریزی کنم.

کدام بخش‌های سایت کانون و مجله‌ی آزمون برایت کاربردی‌تر بود؟

در سایت کانون علاوه بر مراجعه به صفحه‌ی شخصی، از مطالب آموزشی و فایل‌های درسی استفاده می‌کردم که خیلی هم مفید بودند. مطالب مشاوره‌ای و گفت‌وگوهای مجله‌ی آزمون را هم می‌خواندم که برایم خیلی جذاب بود.

نکته‌ی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟

از سال هشتم دانش‌آموز بورسیه‌ی کانون بودم و آقای پیروزنیا، مسئول نمایندگی کانون در بهشهر، کمک زیادی به من کردند. در تمام آزمون‌ها رتبه‌ی برتر شهر بودم. مدرسه‌ی طلایه‌داران را هم که در آن درس می‌خواندم، بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی ساخته است. دوست داشتم از این طریق از آقای قلم‌چی و سایر عوامل کانون تشکر کنم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu