تعامل سازنده، کلید استراتژی‌های برنده

دستیابی به بهترین نتایج تحصیلی خواسته‌ی مشترک والدین و معلمان است.

تعامل سازنده، کلید استراتژی‌های برنده

دستیابی به بهترین نتایج تحصیلی خواسته‌ی مشترک والدین و معلمان است. طرفین این معادله، بهترین‌ها را برای دانش‌آموز می‌خواهند. این خواسته‌ی مشترک، بهترین انگیزه را برای همکاری پایدار با هدف موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. توجه به اشتراک این رابطه با محوریت موفقیت دانش‌آموز، اصلی اساسی در تدوین برنامه‌ریزی مشترک است. تعامل سازنده، کلید دستیابی به این همکاری سودمند است.

تأثیر مربیان در شکل‌گیری همکاری مشترک:‌روش سه تماس طلایی

مربیان مجریان راهبردهای آموزشی در محیط مدرسه هستند و نقشی محوری در شکل‌گیری همکاری‌های مشترک دارند. نوع تعامل معلمان با والدین تأثیر بسزایی دارد در اینکه دانش‌آموزان چگونگی راهبردها را اجرا کنند. روش پیشنهادیِ «سه تماس طلایی» تلاشی برای همکاری عمیق بین معلمان و والدین فرزندان است. در این روش، در اولین تماس که بهتر است در اوایل سال انجام شود، معلم به معرفی خود و سوابق و اهداف کاری خود می‌پردازد. آشناشدن والدین با برنامه‌های کلان آموزگار، سهم مؤثری در جلب همکاری متقابل برای اجرای این برنامه‌ها دارد. تماس دوم به ارائه‌ی اولین گزارش به والدین اختصاص دارد و الگوی گزارش‌دهی در این تماس برای والدین تشریح می‌شود. دقت معلم در ارائه‌ی این گزارش و تحلیل‌محوربودن آن، یکی دیگر از نیازمندی‌های شکل‌گیری ارتباط مؤثر است. تماس سوم با الگوی پیشرفتی و ارائه‌ی راهکار‌های مکمل در منزل انجام می‌شود. آموزش غیرحضوری اهمیت برقراری ارتباط مؤثر بین مربیان و والدین را دوچندان کرده است. درنتیجه باید این راهبردها برای بهبود وضعیت درسی دانش‌آموز، در فضایی بیرون از مدرسه، با همکاری مشترک اولیا و معلمان انجام شود.

تأثیر والدین در شکل‌گیری همکاری مشترک: نقشه‌ی گنج

نقش والدین در تعامل سازنده در چهارچوب زمانی کلاس‌های درسی روزانه تعریف نمی‌شود و همین موضوع اهمیت ویژه‌ای به اثر آنان بر نحوه‌ی تعامل با مربیان و دانش‌آموزان می‌بخشد. این اعضای تأثیرگذارِ تیم مشترک، همان گونه که با حمایت عاطفی، در موفقیت دانش‌آموزان تأثیرگذارند، با ارائه‌ی اطلاعات مؤثر از روند تحصیل دانش‌آموز به معلمان، نقش خود را به‌خوبی در این همکاری مشترک ایفا می‌کنند. یکی از اطلاعات مهمی که می‌توانند به معلمان بدهند، نوع رفتارهایی از دانش‌آموز است که بر نوع یادگیری او تأثیر مستقیم می‌گذارد. مصرف داروهای خاص یا برنامه‌ی غذایی نامعمول، تحولات خانوادگی مهم مانند به‌دنیاآمدن فرزندی دیگر، خصوصیات اخلاقی نامعمول، مشخصه‌های یادگیری ویژه، نظیر زمانی‌هایی که دانش‌آموز بیشترین توان یادگیری را دارد، برنامه‌های مسافرتی و... نمونه‌هایی از اطلاعات تأثیرگذاری است که برای یادگیری دانش‌آموزان مؤثر بوده و شناسایی آن‌ها برای معلمان در وضعیتی که همکاری والدین وجود نداشته باشد، بسیار زمان‌بر و چالش‌برانگیز خواهد بود. این دقیقاً مشابه ‌دادن مختصات برای یافتن گنج است. هدف واحد اعضای این تیم مشترک باعث می‌شود در طولانی‌مدت بین آن‌ها هماهنگی ایجاد شود و مهم‌تر از آن، برنامه‌ریزی و اجرای آن را برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان آسان‌تر می‌کند.

منبع: www.edutopia.org

Menu