چه سؤالاتی را از خودم بپرسم؟
راهبردهای فراشناختی اگر در جهت درست استفاده شوند، برای افزایش میزان آمادگی در آزمونها بسیار مؤثر و راهگشا هستند. دانشآموزانی که به سطح مناسبی از مهارتهای فراشناختی رسیدهاند، بهراحتی میتوانند خود را با فضای آزمون تطبیق دهند و آمادگی بیشتری برای مواجهه با هر گونه سؤال داشته باشند.
یکی از اثرات مهمی که مهارتهای فراشناختی را برای دانشآموزان به ارمغان میآورد، ازبینبردن «شکاف دانستهها» است. گاهی بین تصور دانشآموز از دانش خود و عملکردش در آزمون، فاصله وجود دارد. مهارتهای فراشناختی کمک میکند که دانشآموز این فاصله را از بین ببرد.
یکی از راههای مهم دستیابی به این مهارتها پرسیدن «سؤالات هوشمندانه» است.
قبل از برگزاری آزمون از خود بپرسید:
- کدام مباحث قابلیت طرح سؤال بیشتری دارند؟
- در کدام مباحث تسلط بیشتری دارید و در کدام مباحث ضعف علمی دارید؟
- برای آمادگی در آزمون چقدر زمان اختصاص دادهاید؟
- آیا طی روزهای گذشته مطالعهی مفید و مؤثری را در فضایی آرام داشتهاید؟
- از چه روشهایی برای مطالعه استفاده کردهاید؟
- و درنهایت اگر همین الان بخواهید از خودتان امتحان بگیرید، چه نمرهای کسب خواهید کرد؟
پس از برگزاری آزمون به تحلیل دقیق آن بپردازید و از خود بپرسید:
- چه سؤالاتی را اشتباه پاسخ دادهاید و علت اصلی اشتباهات شما به چه موضوعاتی مربوط بوده است؟
- آیا در حین آزمون با مشکل مهمی روبهرو شدهاید؟
- آیا میزان آمادگیتان برای آزمون کافی بوده است؟
- چه کار متفاوتی را میتوانستید برای این آزمون انجام دهید؟
- از بازخوردی که از نتیجهی آزمون به دست آوردهاید، چگونه در مسیر پیشرفت استفاده خواهید کرد؟
بیتردید پاسخ درست به این سؤالات گرهگشای بسیاری از موانع آموزشی و درنهایت حرکت در مسیر پیشرفت است.
منبع: www.edutopia.org