گفت‌وگو با مهسا ملکی‌مقدم، رتبه‌ی 4 نقشه‌کشی معماری از تهران

پدرم کارشناسی مکانیک دارد و مدیر فنی کارخانه‌ی پتروشیمی است. مادرم هم کارشناسی مدیریت دارد و کارشناس مسئول واحد آموزشی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب است.

گفت‌وگو با مهسا ملکی‌مقدم، رتبه‌ی 4 نقشه‌کشی معماری از تهران

آن‌قدر مرور کردم تا درس‌ها ملکه‌ی ذهنم شد


در کدام مدرسه درس می‌خواندی؟

در هنرستان روشنگر تهران درس خواندم.

شغل و تحصیلات پدر و مادرت چیست؟

پدرم کارشناسی مکانیک دارد و مدیر فنی کارخانه‌ی پتروشیمی است. مادرم هم کارشناسی مدیریت دارد و کارشناس مسئول واحد آموزشی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب است.

معدل کلاس نهمت چند بود؟

19.70

دانش‌آموز درس‌خوانی بودی و پدر و مادر تحصیل‌کرده‌ای هم داری. چه شد که تصمیم گرفتی هنرستان را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کنی؟

اول یک ماه در رشته‌ی تجربی درس خواندم. قصدم این بود که در رشته‌ی ژنتیک درس بخوانم؛ اما نتوانستم با فیزیک و شیمی ارتباط خوبی برقرار کنم. تصمیم گرفتم رشته‌ی معماری را انتخاب کنم. اول بی‌هدف به این رشته وارد شدم؛ اما رفته‌رفته علاقه‌مند شدم. پدر و مادرم ابتدا موافق نبودند و فکر می‌کردند هنرستان نمی‌تواند برایم آینده‌ی خوبی را رقم بزند؛ اما بعد نظرشان عوض شد. در رشته‌ی تجربی، رقابت زیادی وجود دارد و این موضوع عرصه را برایم تنگ‌تر می‌کرد. بعضی از درس‌های تجربی را هم دوست نداشتم و در آن یک ماه، خیلی به من سخت گذشت. به همین دلیل خانواده‌ام با تصمیم من موافقت کردند.

چرا تصمیم گرفتی در کانون آزمون بدهی؟

از طریق مدرسه با کانون آشنا شدم و در آزمون‌های جامع کانون شرکت کردم.

در کدام درس‌ها قوی‌تر بودی؟

درس‌های تخصصی و زبان نقاط قوتم بود. به زبان انگلیسی علاقه دارم و خارج از مدرس هم به کلاس زبان می‌رفتم.

روشت در مطالعه‌ی درس‌های تخصصی چگونه بود؟

در ابتدا درس را کامل مطالعه می‌کردم و روز بعد، تست‌های آن درس را کار می‌کردم. دائم مرور می‌کردم. وقتی هر درسی را تمام می‌کردم، دوباره از ابتدا کتاب را می‌خواندم و دوباره تست‌هایش را تمرین می‌کردم. آن‌قدر مرور کردم تا درس‌ها ملکه‌ی ذهنم شد.

از چه منابع مطالعاتی برای پیشرفت استفاده می‌کردی؟

از کتاب‌های آبی شیمی و فیزیک و ریاضی کانون استفاده می‌کردم. این سه کتابْ کمک زیادی به من کرد.

در رشته‌ی نقشه‌کشی معماری چه هدفی را دنبال می‌کنی؟

دوست دارم درسم را در مقاطع بالاتر و در زمینه‌ی طراحی نمای ساختمان ادامه بدهم. خیلی دوست دارم سریع‌تر وارد بازار کار بشوم. الان هم در زمینه‌ی اتوکد در شرکت‌ها کار می‌کنم. در اتوکد قوی هستم. برایش یادگیری‌اش کلاس نرفتم و خودم کار کردم و قوی شدم.

در زمان‌های استراحت، به چه کاری مشغول می‌شدی؟

به کلاس خاصی نمی‌رفتم؛ اما همیشه مطالعه‌ی غیردرسی داشتم. به نجوم علاقه‌مندم و کتاب‌های مربوط به نجوم را می‌خوانم.

نقش پدر و مادرت در موفقیتی که کسب کردی چیست؟

پدر و مادرم خانه را برای درس‌خواندنم آرام نگه می‌داشتند. دائم پیگیر درس‌هایم بودند و حواسشان به من بود. پیگیر نتایج آزمون‌هایم بودند و نقش پررنگی در موفقیتم داشتند.

چه صحبتی با دانش‌آموزان هنرستانی داری؟

انتخاب رشته‌ی هنرستان بسیار به علاقه وابسته است و شما را به بازار کار نزدیک‌تر می‌کند. در هنرستان درس‌هایی را می‌خوانید که دقیقاً در دانشگاه همه‌ی آن درس‌ها کاربرد دارند. تنها تفاوت بین دانشگاه‌های رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و رشته‌های نظری است. ممکن است این موضوع دانش‌آموزان را در انتخاب مردد بکند.

مهسا ملکی‌مقدم، رتبه‌ی 4 نقشه‌کشی معماری


Menu