گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مینا محتشمی رتبه‌ی 6 تربیت‌بدنی

معدلم در پایه‌ی نهم 89/19 بود. هشت سال است که به‌طور حرفه‌ای هندبال بازی می‌کنم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مینا محتشمی رتبه‌ی 6 تربیت‌بدنی

گفت‌وگو با مینا محتشمی، رتبه‌ی 6 تربیت‌بدنی کشور از یزد

بعد از آزمون، اول تحلیل و بعد هدف‌گذاری می‌کردم


مینا محتشمی در یک نگاه

شهر: یزد

هنرستان: صنایع لاستیک

سال‌های حضور در کانون: دوازدهم به‌مدت یک سال

تعداد آزمون: 19 آزمون

رتبه‌ی کنکور: 6 تربیت‌بدنی

تحصیلات و شغل پدر: سیکل، آزاد (مغازه‌دار)

تحصیلات و شغل مادر: سیکل، خیاط

معدل سال نهمت چند بود؟ چرا هنرستان را انتخاب کردی؟

معدلم در پایه‌ی نهم ۸۹/۱۹ بود. هشت سال است که به‌طور حرفه‌ای هندبال بازی می‌کنم. از قبل ورزش می‌کردم و به ورزش علاقه‌ی زیادی داشتم. دلیلم برای ورود به هنرستان و رشته‌ی تربیت‌بدنی علاقه‌ی زیادم به ورزش بود. خانواده هم انتخاب را به خودم واگذار کرده بودند. معلمانم، مشاور و مدیر مدرسه توصیه می‌کردند که رشته‌های نظری را انتخاب کنم؛ اما می‌دانستم اگر رشته‌ای را انتخاب کنم که به آن علاقه‌ی زیادی ندارم، نمی‌توانم نتیجه‌ی خوبی از آن بگیرم. از طرفی هم دلم نمی‌خواست وارد رقابت دشوار کنکور نظری بشوم.

در هنرستان هم خوب درس می‌خواندی؟

از کودکی درس‌خواندن و کسب نمره‌های عالی برایم خیلی مهم بود. دوست داشتم همیشه شاگرداول باشم و در هنرستان هم مثل قبل درس می‌خواندم و تلاش می‌کردم. درس‌هایی را که می‌خواندم، دوست داشتم و با تمام وجود درکشان می‌کردم. دلیل و هدف داشتم و دوست داشتم بهترین باشم؛ بنابراین برای درس‌‌خواندن وقت می‌گذاشتم.

هم‌زمان با تحصیل کار هم می‌کردی؟

خیلی دوست داشتم شاغل باشم؛ اما می‌ترسیدم کارکردن به درس‌خواندنم لطمه بزند. دقیقاً یک هفته بعد از کنکور در یکی از شرکت‌های بازرگانی کاشی و سرامیک مشغول به کار شدم. به رشته‌ام ربطی ندارد؛ الان ماهیانه یک‌میلیون‌وپانصدهزار تومان درآمد دارم. دوست داشتم مستقل باشم و حتی به خانواده کمک بکنم.

شروع کرونا چه تأثیری در درس‌خواندنت داشت؟

با غیرحضوری‌شدن مدارس، احساس ‌کردم وقت آزاد بیشتری دارم و تلاشم کم شد. در چند آزمون کانون هم رتبه‌ام افت کرد. خیلی خوب و مثل سابق درس نمی‌خواندم. قبلاً هم روشم این بود که در کلاس خیلی خوب درس را گوش بدهم و یاد بگیرم. بنابراین خودآموزی برایم سخت بود. بعد دوباره به خودم آمدم. کارنامه‌هایم را بررسی کردم تا بفهمم در کدام درس‌ها مشکل بیشتری دارم و چرا نمره‌هایم افت کرده است. اشکالاتم را پیدا کردم و در برگه‌ای نوشتم. سپس به دنبال راه‌حل گشتم. طوری برنامه‌ریزی کردم که تا کنکور چهارپنج بار هر کتاب را دوره کردم. شب‌ها با دوستم نرگس، تست کار می‌کردیم و رفع اشکال می‌کردیم. این کار کمک زیادی به هر دوی ما کرد و دوستم هم رتبه‌ی 24 کنکور را کسب کرد.

تحلیل آزمون تا چه حد برایت مهم بود؟

وقتی درس می‌خواندم به همان نسبت از خودم توقع نتیجه‌ی خوب داشتم. وقتی نمره‌هایم مطلوب نبود، آزمون‌ها را تحلیل می‌کردم تا ایراداتم را پیدا کنم. تا آزمون بعد سعی می‌کردم اشکالات را رفع کنم. تحلیل برایم خیلی مهم بود. بعد از آزمون، اول تحلیل و بعد هدف‌گذاری می‌کردم.

مینا محتشمی رتبه‌ی 6 تربیت‌بدنی


نقاط قوتت کدام درس‌ها بود؟ روش مطالعه‌ات چگونه بود؟

در دین‌وزندگی نمره‌ام بالاتر از 8 از 10 بود. در کلاس به‌دقت به درس گوش می‌دادم. سعی می‌کردم بفهمم چه مطلبی را می‌خوانم و بعد از فهمیدن، حفظ می‌کردم. بعد تست کار می‌کردم. نمره‌ام در عربی هم بالاتر از 7 از 10 بود. برای این درس روی لغت و معنی تمرکز زیادی داشتم. بعد به سراغ قواعد می‌رفتم و این بخش را معمولاً در کلاس یاد می‌گرفتم. تعداد خیلی زیادی هم تست کار می‌کردم. تست‌هایی که برای درس‌های عمومی کار می‌کردم خیلی کمکم کرد. در درس الزامات هم خیلی قوی بودم. دلیلش هم این بود که دبیرمان آن‌قدر از ما در پایه‌ی یازدهم امتحان گرفته‌ بودند که مسلط شده بودم. بهتر است بچه‌ها در پایه‌های دهم و یازدهم برای درس‌های شایستگی غیرفنی زمان بگذارند. به درس‌های اختصاصی هم خیلی علاقه داشتم و سعی می‌کردم مطلب را بفهمم و بعد به سراغ حفظ‌کردن بروم. حرکت و تکنیک‌های زیادی وجود دارد که تا آن‌ها را درک نکنیم، نتیجه‌ای نمی‌گیریم.

با درس خاصی مشکل داشتی که توانسته باشی آن را رفع کنی؟

در درس فیزیک توانستم با تغییر روش پیشرفت کنم. وقتی متوجه شدم خیلی ایراد دارم، کتاب را خیلی خوب خواندم و مثال‌ها و مسائل تشریحی کتاب را کامل حل کردم. بعد به سراغ تست رفتم. در تست‌ها زیاد اشتباه می‌کردم و این اشتباهات کمک زیادی به من کرد. به کتاب برمی‌گشتم تا ببینم چه مبحثی را اشتباه فهمیده‌ام و در چه جاهایی یادگیری‌ام کامل نشده است. آزمون‌های کانون و تحلیلشان هم کمک زیادی به پیشرفتم کرد. بعد از هر آزمون، هدف‌گذاری چند از ده می‌کردم. گاهی هم به هدفم نمی‌رسیدم؛ اما تلاشی که برای رسیدن به هدف می‌کردم، خیلی کمکم می‌کرد.

از چه منابعی برای حل تست استفاده می‌کردی؟

برای درس‌های اختصاصی از کتاب‌های آبی استفاده می‌کردم. وقتی وارد کانون شدم، پشتیبان و مشاورم خیلی به حل تست تأکید می‌کردند. کتاب آبی کمکم می‌کرد بفهمم هر مبحث را چقدر یاد گرفته‌ام.

خانواده‌ات چه نقشی در موفقیتت داشتند؟

پررنگ‌ترین نقش را در موفقیتم پدر و مادرم داشتند. هروقت ناامید یا خسته می‌شدم، مادرم دوباره به من انگیزه می‌دادند. پدرم حامی خوبی برایم بودند. به تصمیمم برای انتخاب تربیت‌بدنی احترام گذاشتند و به من و علاقه‌ام اعتماد کردند. دوست دارم از پدر و مادرم تشکر کنم. آرامش خانه را برایم فراهم کردند و سعی کردند مهمانی خاصی نداشته باشیم و بیرون نروند تا من دلم نخواهد همراهشان بروم.

برای آینده چه برنامه‌ای داری؟

یک سال است کارت داوری هندبال گرفته‌ام. دوست دارم در کلاس‌های ارتقای درجه‌ی داوری شرکت کنم. در کلاس‌های مربیگری آمادگی جسمانی یا رشته‌های دیگر ورزشی شرکت می‌کنم. می‌خواهم تحصیلم را تا دکتری ادامه بدهم. زمانی که رشته‌ی تحصیلی‌ام تخصصی‌تر شود، شغل آینده‌ام را هم انتخاب می‌کنم. همیشه دوست دارم به اهداف و رؤیاهایم برسم.


سایر گفت وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu