گفت‌وگوهای داوود اکبری: علیرضا ایمان‌پرور با میانگین تراز 7600

قبل از کرونا وضعیت خوبی در درس‌ها داشتم و ساعت مطالعه‌ام خوب بود. چون در تیزهوشان درس می‌خوانم، بهترین معلم‌ها را داریم و خیلی خوب آموزش می‌دیدم.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: علیرضا ایمان‌پرور با میانگین تراز 7600

علیرضا ایمان‌پرور، دوازدهم تجربی از تنکابن


درس خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟

با داشتن برنامه‌، حتی با تغییر وضعیت، به مشکل نمی‌خوریم


اول کمی از خانواده‌ات بگو.

مادرم دبیر است و پدرم از دنیا رفته است. خواهر و برادری هم ندارم.

از چه زمانی به کانون آمده‌ای؟

از چهارم دبستان به کانون آمده‌‌ام و تا امسال به‌مدت ۹ سال است در آزمون‌ها شرکت می‌کنم.

میانگین‌ترازت چند است؟

تا زمانی که آزمون‌ها حضوری برگزار می‌شد، میانگین‌ترازم ۷۶۰۰ بود.

تا قبل از شیوع بیماری کرونا، از وضعیت درسی‌ات راضی بودی؟

قبل از کرونا وضعیت خوبی در درس‌ها داشتم و ساعت مطالعه‌ام خوب بود. چون در تیزهوشان درس می‌خوانم، بهترین معلم‌ها را داریم و خیلی خوب آموزش می‌دیدم. از مهر به بعد روند ثابتی داشتم و خیلی خوب بود.

از آزمون‌های جامع دی و بهمن راضی بودی؟

چون یک ماه بین آزمون‌های کانون فاصله افتاده بود، در طول امتحان نیم‌سال اول، بیشتر تستی کار کردم تا تشریحی. معدلم خیلی خوب شد و با‌این‌حال ترازم در آزمون‌های جامع دی و بهمن هم خیلی خوب شد. در کل، راضی بودم.

وقتی به اسفند رسیدیم، شیوع ویروس کرونا، آموزش را هم تحت تأثیر قرار داد. در برابر این موضوع چه واکنشی نشان دادی؟

از لحاظ آموزشی زیاد به مشکل نخوردم. از اول هم قرار بود، درس‌ها قبل از عید تمام شود و دیگر به مدرسه نرویم. اکثر معلم‌ها درس‌ها را تمام کرده بودند. از لحاظ آموزشی مشکلی پیدا نکردم؛ اما قرنطینه و قطع ارتباط با بیرون وضعیت جدیدی را به وجود آورد. من فقط برای ادبیات به کلاس می‌رفتم که بنا به اتفاقی که افتاد، لغو شد. مدرسه‌ی ما امکاناتی را برایمان فراهم کرد و از اردیبهشت کلاس‌های آنلاین جمع‌بندی داشتیم و استادان برتر کشور به ما آموزش می‌دهند. تنها مشکلی که داشتم، زمان برگزاری کنکور بود و حرف‌های ضد و نقیض اذیتم می‌کرد. از مهر‌ماه برنامه داشتم که بدانم در نیم‌سال اول چه‌کار کنم و در نیم‌سال دوم چطور. از همه مهم‌تر برای بعد از عید و دوران جمع‌بندی برنامه‌ریزی کرده بودم. وقتی این اتفاق افتاد، حدس می‌زدم که زمان کنکور به تعویق بیفتد؛ اما وقتی اعلام شد که اواخر مرداد برگزار می‌شود، شوکه شدم و راضی نبودم و به‌نظرم روند درس‌خواندن فرسایشی می‌شود. برنامه‌ریزی‌ام هم به هم ریخت و مجبور شدم برنامه‌ی جدیدی طرح‌ریزی کنم. البته بد هم نشد. حداقل می‌توانم در آزمون‌های جامع بیشتری شرکت کنم و آماده‌تر شوم.

امسال با اتفاقی که افتاد، برنامه‌ی عید هم کمی متفاوت شد و آزمون‌های کانون غیرحضوری شد. چطور توانستی خودت را با این وضعیت سازگار کنی؟ از کسی برای این موضوع کمک گرفتی؟

چون سال کنکور بود، حتی اگر موضوع کرونا هم پیش نمی‌آمد، قرار نبود در عید کاری جز درس‌خواندن انجام بدهم. وقتی این اتفاق افتاد، خدشه‌ای به برنامه‌ام نزد و از طرفی حتی توفیق اجباری شد و می‌دانستم که دیگر امکان دید‌وبازدید ندارم. مشاورم امیرحسام زارع، رتبه‌ی ۱۰ کشور ۹۸ است. با او هم صحبت کردم و او هم توصیه کرد همان برنامه‌ی خودم را در عید اجرا کنم. در آزمون‌های جامع عید هیچ مشکلی نداشتم و خیلی خوب جمع‌بندی کردم و حتی از دو آزمون دی و بهمن بهتر شدم. تنها مشکلی که داشتم، غیرحضوری‌شدن آزمون‌ها بود. فضایی که در آزمون حضوری است با وضعیتی که در آزمون غیرحضوری داریم، متفاوت است. به‌هرحال در خانه راحت‌تر آزمون می‌دهیم. برنامه‌ی منطقی کانون باعث شد از مهر‌ماه کاملاً منطبق با برنامه پیش بروم. نگرانی‌ای که برای دوازدهم بود، مباحث نیم‌سال دوم بود. اگر طبق برنامه‌ی قبلی پیش می‌رفتیم، آن مباحث را فقط دو بار می‌خواندیم. وقتی کنکور عقب افتاد، حالا می‌توانم مباحث نیم‌سال دوم را هم بیشتر مرور کنم و به‌نظرم مفید است.

ناراحت نیستی که ۲۰درصد آخر مطالب حذف شده است؟

من که آن ۲۰درصد آخر را خوانده‌ام؛ اما تصمیم بر این است و کاری نمی‌شود کرد. حالا که این قسمت‌ها حذف شده، می‌توانم زمان بیشتری برای بقیه‌ی مباحث بگذارم.


ارزیابی‌ات از امکانات و خدمات کانون چیست؟

برنامه‌ی کانون خیلی خوب است و به برنامه‌ریزی دانش‌آموز جهت می‌دهد. هم مباحث پایه را به‌موقع جمع‌بندی کرد و هم مباحث دوازدهم را. همه‌ی کارها روی اصول پیش رفت. در عید هم طبق روال، آزمون‌های جامع برگزار شد. یکی از اتفاقات خوب، آزمون هدیه‌ی ۱۹ اردیبهشت بود که از اول کتاب‌های دوازدهم و مشترک با نظام‌قدیم بود و باعث شد در فاصله‌ی یک‌هفته‌ای مطالب دوازدهم را یک بار دیگر مرور کنم. الان مهم‌ترین دغدغه‌ی من سه آزمون جامع آخر است که اگر حضوری شود، خیلی خوب می‌شود.

برنامه‌ی مدرسه‌ات در این دوران چیست؟

مدرسه‌ی ما به‌نمایندگی از طرف استان، مسئولیت برگزاری کلاس‌های جمع‌بندی را بر عهده گرفته است و برای همه‌ی مدرسه‌های سمپاد استان مازندران، کلاس‌های جمع‌بندی آنلاین را با حضور استادان برتر کشور برگزار می‌شود.

امسال چه‌کاری انجام دادی که از آن خوش‌حالی؟

بهترین کاری که از همان اول مهر انجام دادم، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درست بود که باعث شد ترازها و رتبه‌هایم ثبات داشته باشد. وقتی آزمون می‌دهم، بعدازظهر جمعه‌ دیگر درس نمی‌خوانم. تنها کاری که می‌کنم تحلیل آزمون است. بعد، در زمان استراحت برای دو هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی می‌کنم و دقیق می‌نویسم. ویژگی اصلی‌ام برنامه‌ریزی است. به‌نظرم اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، با تغییر وضعیت به مشکل نمی‌خوریم.

در این وضعیت کرونایی چگونه به برنامه‌‌ریزی‌ات تنوع می‌دهی؟

قبلاً هم زیاد بیرون نمی‌رفتم و وقتی کرونا پیش آمد، مشکل خاصی برایم ایجاد نکرد. فقط وقتی مدرسه می‌رفتم، بودن با دوستان نشاط‌بخش بود. هرچند از طریق فضای مجازی با دوستان نزدیکم در ارتباط هستم، خودم تلفن‌ هوشمند ندارم و برای ارتباط با دوستانم، از تلفن مادرم استفاده می‌کنم. وضعیت دارد یکنواخت می‌شود. در عید و یک ماهی که در خانه بودم، از نظر جسمی خیلی خسته بودم. تصمیم گرفتم ورزش را شروع کنم. روزی یک ربع ورزش می‌کنم و خیلی کمک‌کننده بوده است و توانستم انرژی لازم را به دست آورم.

Menu