گفت‌وگوهای داوود اکبری: نگین مظلومی با میانگین تراز 7990

ما همیشه نگران بوده‌ایم و الان بیش از پیش نگرانیم. پدرم همیشه با بیماران سروکار دارد و نگران من است که در این دوران حساس مشکلی برایم پیش بیاید.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: نگین مظلومی با میانگین تراز 7990

نگین مظلومی، دوازدهم تجربی از تبریز


درس خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟

برنامه‌ی درسی‌ام منظم‌تر شد 


نگین مظلومی در یک نگاه

شهر: تبریز (استان آذربایجان شرقی)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از چهارم دبستان به‌مدت ۹ سال

میانگین‌تراز: ۷۹۹۰

شغل پدر: کارشناس پرستاری

شغل مادر: خانه‌دار

زندگی در دوران کرونا با وجود داشتن پدری که خودش پرستار است، چگونه بوده است؟

ما همیشه نگران بوده‌ایم و الان بیش از پیش نگرانیم. پدرم همیشه با بیماران سروکار دارد و نگران من است که در این دوران حساس مشکلی برایم پیش بیاید. چاره‌ی دیگری هم نداریم. تا جایی که امکان دارد، بهداشت را رعایت می‌کنیم و امیدواریم مشکلی پیش نیاید.

خواهر و برادر هم داری؟

خیر. تک‌فرزند هستم.

وقتی بیماری شروع شد، مدرسه می‌رفتی؟ تعطیلی مدرسه تأثیر بدی نگذاشت؟

مدرسه‌ی ما سعی کرد قبل از بهمن‌ماه مباحثی را جمع‌بندی کند و قرار بود در اسفند‌ماه مدرسه تعطیل شود. بیماری کرونا زیاد برنامه‌ریزی‌ام را به هم نریخت.

وقتی بیماری جدی شد، نگران نشدی؟

شوک بزرگی بود و نگران بودم که خودم هم مبتلا بشوم. اگر بیمار می‌شدم، واقعاً امکان درس‌خواندن برایم نبود. از طرفی چون هدفم رتبه‌ی خوب است، اوایل خیلی استرس داشتم و هنوز هم دارم؛ اما خیلی کمتر شده است و خودم را با وضعیت سازگار کرده‌ام. به‌هرحال مقداری استرس خوب است. پدر و مادرم سعی می‌کنند فضا را آرام نگه دارند و این موضوع زیاد آسیبی به برنامه‌ام نزند. کار دیگری که کرده‌ام این است که برنامه‌ام را منظم‌تر اجرا کنم و ساعت مطالعه‌ام نوسانی نباشد. زمان‌هایی هم که در رفت‌وآمد صرف می‌شد، به‌نحوی برایم ذخیره شده است و کرونا برایم توفیق اجباری برای درخانه‌ماندن و درس‌خواندن شده است. کرونا برای من اثر منفی زیادی نداشته است.

خلأ معلم‌ را احساس نمی‌کنی؟

فعلاً حضوری با معلم‌ها کلاس نداریم. کلاس‌هایمان آنلاین است. چون برای رتبه هدف‌گذاری کرده‌ام، دو بار به‌صورت حضوری با مشاور و معلمم حرف زدم.

تصمیم کانون مبنی بر آزمون‌های غیرحضوری را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

سال دهم وقتی به جلسه‌ی‌ آزمون می‌رفتم، آن‌قدر استرس می‌گرفتم که باعث دل‌دردم می‌شد و روی سؤالات تمرکز نداشتم. سعی کردم خودم را به هر نحوی شده کنترل کنم و فکر کنم در خانه آزمون می‌دهم. به‌مرور این مشکل حل شد. آزمون حضوری از این نظر خیلی خوب است که قبل از کنکور با این فضا آشنا می‌شویم. حالا که آزمون‌ها غیرحضوری شده، سعی می‌کنم وضعیت آزمون‌دادن را طوری کنم که شبیه آزمون حضوری شود. کنار دستم پاسخ‌برگی می‌گذارم که علاوه بر وارد‌کردن گزینه‌ها در سایت کانون، آن‌ها را در پاسخ‌برگ با مداد وارد کنم و شبیه‌سازی‌ام کامل شود.


در این روزها چه تغییری کرده‌ای؟

یکی این است که برنامه‌ی درسی‌ام منظم‌تر شد و ساعت مطالعه‌ام بدون نوسان زیاد شد. از لحاظ روحی هم استرسم کم شد و به این وضعیت عادت کردم و فهمیدم می‌توانم استرسم را کنترل کنم. پدر و مادرم در کنترل این وضعیت خیلی کمکم کردند و جملاتی می‌گویند که اعتمادبه‌نفسم را زیاد کنند. از طرفی خودم هم سعی کردم بهتر خودم را بشناسم و از نقاط قوت و ضعفم بیشتر شناخت پیدا کنم و از نقاط قوتم درس بگیرم و برای نقاط ضعفم از آن‌ها بهره ببرم. روش مطالعه‌ی بعضی از درس‌ها را هم تغییر دادم. مثلاً قبلاً ریاضی دهم و یازدهم و دوازدهم را جداگانه می‌خواندم. در این دوران فهمیدم بهتر است آن‌ها را با هم بخوانم و مباحث آن‌ها را به هم ربط بدهم و ترکیبی بخوانم. در این دوران نگاهم را به درس‌ها جامع کردم.

تعطیلات طولانی ممکن است خیلی‌ها را خسته کرده باشد. چطور انرژی‌ات را حفظ می‌کردی؟

سعی می‌کنم بین درس و تفریح تعادل برقرار کنم. یکی از تفریحاتم فیلم‌دیدن است. هر وقت از لحاظ روحی خسته می‌شوم، فیلم می‌بینم؛ اما این‌طور هم نیست که همه‌ی فیلم را یک‌جا ببینم. فیلم را با دور تند می‌بینم که هم داستان را بفهمم و هم حال و هوایم عوض شود و زیاد هم وقتم را نگیرد.

چقدر به مشورت با دیگران اهمیت می‌دهی؟

وقتی به مشکلی برمی‌خورم، اول از همه با خانواده‌ام مشورت می‌کنم. اگر افرادی بتوانند کمکم کنند، حتماً استفاده می‌کنم.

ارزیابی‌ات از برنامه‌ی کانون و آزمون‌های غیرحضوری در این ایام چیست؟

من از چهارم دبستان در کانون هستم و مطمئناً اگر به دردم نمی‌خورد، ادامه نمی‌دادم. یکی از ویژگی‌های خوب کانون بازه‌های دوهفته‌ای آزمون‌هاست و برای رسیدن به بودجه‌بندی مباحث، خیالم را راحت می‌کند. وقتی آزمون برگزار می‌شود، چه حضوری چه غیرحضوری، باعث می‌شود به برنامه پایبند باشم.

برای روزهای مانده به کنکور چه دغدغه‌هایی داری؟

نگران این هستم که کنکور خیلی عقب بیفتد و ماه آخر خستگی اجازه ندهد خوب بخوانم. سعی می‌کنم این بلاتکلیفی روی ساعت مطالعه‌ام تأثیر نگذارد. می‌خواهم برنامه‌ام را آن‌قدر خوب اجرا کنم که اعتماد‌به‌نفسم تقویت شود و بعدها شرمنده‌ی خودم نشوم.

دوست داری چه چیزی به بقیه‌ی بچه‌ها بگویی؟

وقتی تغییری اتفاق می‌افتاد که گستره‌ی کشوری و جهانی پیدا می‌کند، وضعیت برای همه یکسان است. چاره‌ای نیست و باید با آن بسازیم و نگذاریم اثر منفی روحی و درسی بگذارد. گاهی که خسته و سست می‌شوم، به اهداف بعد از کنکورم فکر می‌کند. اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت باعث می‌شود انگیزه‌ام برگردد و ادامه دهم. مرور این اهداف هم ملکه‌ی ذهنم می‌شود.

Menu