گفت‌وگو با سمیرا جاویدی، رتبه‌ی 9 نقشه‌کشی از شهربابک کرمان

در هنرستان شهیدایرانمنش درس می‌خواندم. پدر و مادرم هر دو بازنشسته‌ی آموزش‌وپرورش هستند و معلم بودند.

گفت‌وگو با سمیرا جاویدی، رتبه‌ی 9 نقشه‌کشی از شهربابک کرمان

تحصیل مسیری است که تازه در نقطه‌ی شروع آن هستم


کمی درباره‌ی خودت بگو.

در هنرستان شهیدایرانمنش درس می‌خواندم. پدر و مادرم هر دو بازنشسته‌ی آموزش‌وپرورش هستند و معلم بودند. معدلم در کلاس نهم حدود ۹۰/۱۹ بود و الان دانشجوی نقشه‌کشی معماری دانشگاه شریعتی هستم.

چرا تصمیم گرفتی در هنرستان ادامه‌تحصیل بدهی؟

وقتی می‌خواستم انتخاب‌رشته کنم، کشمکش زیادی داشتم. در آزمون مدرسه‌ی نمونه‌دولتی در رشته‌ی ریاضی هم پذیرفته شده بودم. در شهر، رتبه‌ی دوم را کسب کردم. از طرف مدرسه و همچنین پدرم تشویق می‌شدم که رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنم؛ اما خودم به رشته‌ی معماری در هنرستان کشش و تمایل داشتم. به این فکر می‌کردم که اگر رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنم، نمی‌توانم مطمئن باشم که در دانشگاه در رشته‌ی معماری پذیرفته شوم. دوست داشتم در سه سال متوسطه‌ی دوم هم درس‌هایی را بخوانم که به آن‌ها علاقه دارم و در جهت رشته‌ی دلخواه خودم است.

چرا به رشته‌ی نقشه‌کشی معماری علاقه پیدا کردی؟

به طیف گسترده‌ای از رشته‌ها علاقه داشتم. مثلاً گرافیک را هم دوست دارم؛ ولی مگر عمر محدود آدمی چقدر اجازه می‌دهد تمام علایقش را دنبال کند؟ باید انتخابی می‌کردم که از همه درست‌تر بود. تحقیق و بررسی کردم و متوجه شدم در این رشته، آینده‌ی بهتری دارم و به‌قدری دوستش دارم که سختی‌هایش برایم شیرین و ‌تحمل‌پذیر باشد. امکانات کافی در اختیار نداشتم؛ اما خودم را نباختم و سه سال به خودم متکی بودم. از منابع اینترنتی کمک می‌گرفتم و همیشه آزمون و خطا می‌کردم. به خودم می‌گفتم وقتی وارد دانشگاه می‌شوم باید در رشته‌ی خودم حرفی برای گفتن داشته باشم.

چند سال در آزمون‌های کانون شرکت کردی؟

از آبان 97 تا کنکور به‌طور پیوسته در آزمون‌های کانون شرکت کردم. سنجیده‌شدن را دوست داشتم. وقتی متوجه شدم در شهر ما هم نمایندگی کانون وجود دارد و برای هنرستانی‌ها هم آزمون برگزار می‌کند، از آن استقبال کردم.


شرکت در آزمون‌های کانون چه کمکی به روند درس‌خواندنت کرد؟

آزمون‌دادن در بازه‌های دوهفته‌ای به درس‌خواندنم نظم داد. از کتاب‌های عمومی کانون هم استفاده می‌کردم. کتاب‌های آبی پیمانه‌ای را برای درس‌هایی که در کنکور مهم بود، استفاده می‌کردم.

در آزمون‌ها در کدام درس‌ها موفق‌تر بودی؟

در درس‌های عمومی موفق‌تر بودم. در کنکور، نمره‌ام در درس‌های عمومی بالاتر از 8 از 10 بود و در آزمون‌ها هم حتی گاهی 10 از 10 می‌گرفتم. درس‌های عربی و زبان نقاط قوت من بود. ما به بعضی از درس‌ها علاقه داریم و از روی علاقه مطالعه می‌کنیم. بعضی درس‌ها هم پیش‌نیاز کارهای عملی هستند و باید آن‌ها را مطالعه کنیم. من یادگیری زبان‌های دیگر را از صمیم قلب دوست داشتم.

برای آینده‌ات چه برنامه‌ای داری؟

به‌نظرم تحصیل مسیری است که تا آخر عمر ادامه دارد. کسب رتبه‌ی یک‌رقمی تازه نقطه‌ی شروع است. دوست دارم در زمینه‌ی معماری کار مفیدی انجام بدهم که با ساختار محیط‌‌زیست و کره‌ی زمین همسو و آرامش‌بخش باشد. دلم می‌خواهد تأثیر مثبت و خوبی بر اطرافم بگذارم.

رشته‌ی معماری را به بیان خودت تعریف کن.

رشته‌ی معماری تعادلی میان دانش و اطلاعات با خلاقیت است. در رشته‌ی معماری باید بتوانیم با استفاده از دانش، ایده‌ای را که در ذهن داریم، در دنیای واقعی پیاده‌سازی و خلق کنیم.

Menu