گفت‌وگو با مانیا سرتیپی، کلاس نهم از تهران

خانواده‌ام موضوع ثبت‌نام را با من مطرح کردند و من هم موافقت کردم.

گفت‌وگو با مانیا سرتیپی، کلاس نهم از تهران

از دوم دبستان تا کلاس نهم

در آزمون‌های غیرحضوری پیشرفت کردم


مانیا سرتیپی در یک نگاه

شهر: تهران

سال‌های عضویت در کانون: از دوم دبستان تا نهم به مدت 8 سال

میانگین‌تراز : 6499

شغل پدر: کارمند

شغل مادر: خانه‌دار

اینکه در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کنی، پیشنهاد چه کسی بود؟

خانواده‌ام موضوع ثبت‌نام را با من مطرح کردند و من هم موافقت کردم. زمانی که دبستانی بودم، نمره‌های ما توصیفی بود و تفاوت چندانی با دیگران احساس نمی‌کردم. دلم می‌خواست جایگاه و رتبه‌ی واقعی‌ام را بدانم.

دلیل اینکه 8 سال متوالی در آزمون‌ها شرکت کردی، چیست؟

اعتقاد زیاد خودم و خانواده‌ام به برنامه‌ی راهبردی باعث این تداوم شده است. تقریباً محور درس‌خواندنم، هم در مدرسه و هم در آزمون‌ها، برنامه‌ی راهبردی کانون است.

شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا چه تأثیری بر میزان و نحوه‌ی مطالعه‌ات گذاشته است؟

از این فرصت استفاده کردم و ساعت مطالعه‌ام را افزایش دادم. در ضمن، زمانی که به مدرسه می‌رفتم، گاهی پیش می‌آمد که در بعضی درس‌ها از برنامه‌ی راهبردی عقب‌تر بودیم؛ اما در شرایط فعلی می‌توانم دقیقاً مطابق با برنامه‌ی کانون پیش بروم و نتیجه‌ی بهتری بگیرم.

روش درس‌خواندنت در این دوران که به مدرسه نمی‌روی، چگونه است؟

برای درس‌های عمومی از درس‌نامه‌ها استفاده می‌کنم و پس از مطالعه‌ی دقیق کتاب درسی، با فاصله‌ی یک روز، تست کار می‌کنم. برای درس‌های اختصاصی از درخت دانش کتاب آبی کمک می‌گیرم و مباحث را به‌ترتیب اولویت مشخص می‌کنم و بعد از آموزش دبیران مدرسه که هر روز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، به سراغ تست‌زدن می‌روم.

آیا در آزمون‌های غیرحضوری پیشرفت تراز داشته‌ای؟

بله. چون علاوه بر تدریس معلمان، وقت بیشتری برای خودآموزی و مطالعه در منزل دارم. می‌توانم طبق برنامه‌ی راهبردی مباحث را بخوانم و فرصت بازخوانی و مرور مباحثی را که در آن‌ها ضعیف بوده‌ام، پیدا کرده‌ام.

آیا تغییرات برنامه‌ی راهبردی، تأثیری در تراز و وضعیت درسی‌ات ایجاد کرده است؟

آزمون 29 فروردین که برنامه به‌طور ناگهانی تغییر کرد، ابتدا کمی ناراحت شدم؛ اما بعد که مطالب سایت و نظرات مشاوران را خواندم، متوجه شدم که به نفع ماست. اتفاقاً در همان آزمون، ترازم در هر دو کارنامه (مشترک و غیرمشترک) بیشتر شد؛ چون درس‌های عمومی مشترک را دوباره مرور کردم و بهتر شد و چون مباحث غیرمشترک را هم پیش‌خوانی کرده بودم، از رقبای خود پیشی گرفتم.

میزان پیوستگی‌ات به برنامه‌ی راهبردی آزمون‌‌ها چقدر است؟

تقریباً ۱۰۰درصد به برنامه پیوستگی دارم. جمعه‌ی بعد از آزمون، آن را تحلیل می‌کنم و بعد به‌همراه پدرم برای آزمون بعدی برنامه‌ی راهبردی را شخصی‌سازی می‌کنم و سپس برنامه‌ریزی می‌کنم. تا پنج‌شنبه‌ی قبل از آزمون بعدی، مباحث را کامل می‌خوانم و آزمون غیرحضوری را هم حتماً پاسخ می‌دهم.


تا چه میزان برنامه‌ی آموزشی‌ات را به زمان  بازگشایی مدارس وابسته می‌دانی؟

سعی کردم در این مدت طبق برنامه‌ی راهبردی جلو بروم و ساعت مطالعه‌ام را ارتقا ببخشم تا ذهنم درگیر بازگشایی مدارس نباشد. اگر مدارس در تابستان هم تعطیل باشد، حتماً طبق منطبق بر برنامه‌ی راهبردی علاوه بر مرور درس‌های سال نهم، درس‌های سال دهم را هم پیش‌خوانی می‌کنم.

در این دوران روزی چند ساعت مطالعه می‌کنی؟

ساعت مطالعه‌ام را به روزی 7 ساعت رسانده‌ام.

اوقات فراغت را  چگونه سپری می‌کنی؟

بیشتر کتاب می‌خوانم و روزی یک ساعت فیلم می‌بینم.

پس از قبول‌شدن در مدرسه‌ی فرزانگان، باز هم به آزمون‌دادن ادامه دادی. فکر می‌کنی با کسانی که آزمون‌دادن را ادامه ندادند، چه تفاوتی داری؟

مهم‌ترین تفاوتی که احساس می‌کنم، پیشرفت توأمان در درس‌های مدرسه و آزمون‌هاست. همچنین با اعتمادی که به منطق برنامه‌ی راهبردی دارم، احساس می‌کنم آرامش بیشتری برای رسیدن به هدف اصلی‌ام دارم.

آیا برای سال دهم ثبت‌نام کرده‌ای؟

بله. در بهمن‌ماه ثبت‌نام کردم و قطعاً تا کنکور ادامه خواهم داد.

حامی آموزشی‌ات بیشتر چه کسی است؟

پدر و مادرم هر دو حمایتم می‌کنند. پدرم برنامه‌ریزی می‌کند و مادرم در اجرای آن به من کمک می‌کند.

کدام یک از خدمات کانون در شرایط فعلی بیشتر کمکت می‌کند؟

پشتیبان و سایت کانون از همه بیشتر مفید است. پشتیبانم مانند قبل با من در ارتباط است و سعی می‌کند نکته‌های آموزشی را از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی کند مطالب سایت کانون، مخصوصاً مقاله‌هایی که درباره‌ی آزمون است، بسیار کمک‌کننده است.


آیا به رشته و دانشگاه خاصی فکر می‌کنی؟

اولویتم دانشگاه تهران است و هدفم قبولی در رشته‌ی پزشکی است.

چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزان دیگر داری؟

این دوران بهترین فرصت برای تغییر عادت‌ها و بهبود آن‌هاست. سعی کنیم ساعت مطالعه‌مان را زیاد کنیم و از فضای مجازی برای یادگیری و شرکت در کلاس‌های مجازی مدرسه استفاده‌ی بهینه کنیم. تداوم در تکمیل دفتر برنامه‌ریزی و خودآموزی برای افزایش ساعت مطالعه و کاهش اشتباهات در این دوران می‌تواند به کنترل وضعیت آموزشی‌مان کمک کند.

منبع :

Menu