مطالعه‌ی کاربردی زیست‌شناسی

برای مطالعه‌ی زیست بهترین منبع کتاب درسی است، در اصل باید کتاب را به یک منبع کامل و جامع تبدیل کرد.

مطالعه‌ی کاربردی زیست‌شناسی

برای مطالعه‌ی زیست بهترین منبع کتاب درسی است، در اصل باید کتاب را به یک منبع کامل و جامع تبدیل کرد. ابتدا کتاب زیست را کامل مطالعه کنید و بعد از درک کامل مبحث، شروع به به حل تمرینات تستی نمایید. بهتر است که برای مطالعه‌ی خود دو بازه‌ی زمانی تعیین کنید. با توجه به اینکه فاصله‌ی زمانی بین دو آزمون دو هفته است می‌توانید به این شکل عمل کنید:

در ابتدا در هفته‌ی اول کاملا کتاب را مطالعه کنید. بعد به سراغ کتاب تست خود بروید. تعداد تست‌ها را نصف کنید و پنجاه درصد سوالات را حل کنید. در این مرحله حل زمان‌دار تست‌ها مدنظر نیست و رویکرد ما نسبت به این تست‌ها، آموزشی است. بنابراین احتمالا با نکات جدیدی روبه‌رو می‌شوید که در کتاب نبوده است. باید تمام این نکات جدید را در کتاب زیست در کنار مبحث مربوط به خودش یادداشت کنید. به این ترتیب کتاب زیست شما تبدیل به یک منبع کامل و جامع خواهد شد.

در بازه‌ی زمانی دوم یعنی هفته‌ی دوم کتاب را به همراه نکاتی که یادداشت کردید مرور می‌کنید و شروع به حل سری دوم سوال‌ها می‌نمائید. با این تفاوت که این تست‌ها تثبیتی بوده و زمان‌دار هستند. تعداد نکات جدیدی که در سری دوم تست‌ها وجود دارد بدون شک بسیار کمتر از سری اول سوال‌هاست.

زمانی که دانش‌آموز پیش از حل تست‌ها درس‌نامه را مطالعه می‌کند می‌تواند به بیشتر تست‌ها پاسخ درست بدهد، به این علت که قبل از حل کردنِ تست‌ها، نکات آن‌ها را در در درس‌نامه مطالعه کرده و گویی جواب‌ها را قبل از حل سوال خوانده است. این کار به دانش‌آموز این باور را می‌دهد که تمام سوالات را بلد است. به همین علت است که بسیاری از دانش‌آموزان می‌گویند بسیاری از تست‌ها را در منزل درست حل می‌کنم اما در جلسه‌ی آزمون نمی‌توانم به آن‌ها پاسخ بدهم.

گفتنی است که بهترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که با ایجاد کردن سوال در ذهن همراه باشد و بهتر است که نکات را در قالب تست‌ها بیاموزید تا یادگیری بهتری داشته باشید.

Menu