وقتی همه دور میز هستیم

همه‌ی اعضای خانواده دور میز جمع شده‌اند. اولین تصویری که بعد از این جمله به ذهنتان خطور می‌کند چیست؟

وقتی همه دور میز هستیم

همه‌ی اعضای خانواده دور میز جمع شده‌اند. اولین تصویری که بعد از این جمله به ذهنتان خطور می‌کند چیست؟ صرف وعده‌ی ناهار یا صبحانه؟ نوشیدن یک لیوان چای عصرگاهی؟ گپ‌وگفت صمیمی با دیگر اعضای خانواده؟ مطالعه‌ی روزنامه یا کتاب یا تماشای تلویزیون؟ تقریباً در همه‌ی خانه‌ها محلی برای دورهم‌نشستن وجود دارد. فارغ از این‌که در منزل شما این محل دقیقاً کجاست، تصور کنید اعضای خانواده گِرد میز نشسته‌اند و فرصت کم‌نظیری است برای خلق موفقیت در این محفل دوستانه.

تفاوت اساسی گفت‌وگوی اعضای خانواده با گفت‌وگوهای بیرون از خانه یا شنیدن سخنرانی آموزشی، در این است که افرادی با هم تبادل‌نظر می‌کنند که با هم صمیمی هستند و از هم شناخت دارند. اطراف میز اعضای خانواده نشسته‌اند و فرصتی برای گفت‌وگو یافته‌اند. وقت آن است که از گفت‌وگو درباره‌ی اتفاقات روزمره فراتر بروید.

فراتررفتن از این اتفاقات ساده الزاماً به‌معنی کنارگذاشتن آن‌ها نیست. یکی از گزینه‌های خوب برای آغاز گفت‌وگوی سازنده، شرح‌حال روزی است که پشت سر گذاشته‌اید. والدین در این مرحله باید شنونده‌ی خوب و فعالی باشند. اتفاقاتی که برای شما کاملاً بدیهی جلوه می‌کند، ممکن است برای نوجوان شما تجربه‌ای بکر و چالش‌برانگیز باشد. برای این‌که شنونده‌ی فعالی باشید، از ابزار‌های توصیفی استفاده کنید تا فرزندتان بتواند حرفش را راحت‌تر بزند. با این کار در صدد شکارکردن نکات مثبت از میان صحبت‌هایش هستید تا بتوانید در حل مسائل به او کمک کنید. فراهم‌کردن فضای گفت‌وگوی صمیمی در جمع خانوادگی، یکی از پیش‌شرط‌های گفت‌وگوی سازنده است. در گام بعدی، باید افراد یا ابزاری را که می‌تواند در غلبه به این مشکل به او کمک کند، با کمک خودش شناسایی کنید. اگر مسئله‌ی او نمره‌های ضعیف در یک درس است، احتمالاً ابزار آن، کتاب آموزشی جدید است یا باید بیشتر در کلاس درس متمرکز شود. اگر فرزندتان روز گذشته اردوی آموزشی هیجان‌انگیزی را تجربه کرده است، به او کمک کنید تا آن را بنویسد. نوشتن به او کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را کشف کند. در گفت‌وگوی سازنده‌، هر دو طرف برای ویژگی‌های مثبت خود احترام و توجه زیادی قائل است و غلبه‌کردن بر نقاط ضعف همیشه اولویت اساسی است. گفت‌وگوی سازنده‌ی اعضا، همواره راهکارمحور است و هر دو طرف با شناخت متقابل از یکدیگر، برای ارائه‌ی پیشنهادهای کاربردی استفاده می‌کند. در گفت‌وگوهای سازنده همیشه بازه‌ی زمانی مشخصی در آینده برای بررسی نتایج معین می‌شود؛ زیرا قراردادن این اهداف در چهارچوب زمانی معین، قابلیت اجرایی بیشتری به آن‌ها می‌دهد. این میز ساده‌ای نیست. تا زمانی که فرصت گفت‌وگوی سازنده در خانه وجود دارد، هیچ مشکلی حل‌نشدنی نخواهد بود.

منبع: www.wanderlustworker.com

منبع :

Menu