چگونه اینترنت را برای فرزندان امن کنیم؟

به فرزندانتان بیاموزید که نباید مشخصاتی از قبیل نام، آدرس، سن یا مدرسه خود را فاش کنند و هیچ‌وقت تصاویر خود را برای غریبه‌ها ارسال نکنند.

چگونه اینترنت را برای فرزندان امن کنیم؟

با وجود اینکه اینترنت و رسانه‌های اجتماعی جهان را متحول کرده‌اند، با خود مخاطراتی هم به همراه آورده‌اند. طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا مشخص شده است که حدود 20 درصد از نوجوانان با پیشنهادهای نامشروع در فضای مجازی مواجه می‌شوند و حدود 12 درصد به این پیشنهاد پاسخ داده و به ملاقات فرد درخواست‌کننده می‌روند. در این میان نقش والدین برای محافظت از فرزندان نوجوان و جلوگیری از فریب خوردن آن‌ها چیست؟ در ادامه 5 پیشنهاد مناسب برای به حداقل رساندن خطرات فضای مجازی مطرح می‌شود:

  • بر مسئله حریم خصوصی در فضای مجازی تأکید کنید. به فرزندانتان بیاموزید که نباید مشخصاتی از قبیل نام، آدرس، سن یا مدرسه خود را فاش کنند و هیچ‌وقت تصاویر خود را برای غریبه‌ها ارسال نکنند. همچنین مطمئن شوید که نام‌های کاربری آن‌ها حاوی اطلاعات شخصی نباشد و محتوای جنسی نیز نداشته باشد چراکه اغلب مجرمان در نام‌های کاربری به دنبال سرنخی می‌گردند که احتمال قبول پیشنهادشان را بالا ببرد.

  • درباره خطرات فضای مجازی با فرزندانتان صحبت کنید. قصد شما نباید ترساندن آن‌ها باشد بلکه آن‌ها باید از این نکته آگاه شوند که بعضی افراد حاضر در فضای مجازی نیت‌های پلیدی دارند. باید بدانند اگر پیامی از فردی ناشناس دریافت کردند یا فردی باعث ایجاد حسی ناخوشایند در آنان شد به والدین یا فرد بزرگ‌سال قابل‌اعتمادی اطلاع دهند. مهم‌ترین کاری که والدین باید انجام دهند پذیرا بودن صحبت‌های فرزندشان است و اینکه فرزندشان بداند اگر با فرد ناشناسی چت کرده یا عکس‌هایی را ارسال کرده است تنبیه نخواهد شد.

  • زمانی که فرزندتان برای نخستین بار از دستگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کند (که سن استفاده دارد کمتر و کمتر می‌شود) با او در خصوص قوانینی که در خانواده شما برای استفاده از فضای مجازی حاکم است صحبت کنید و قراردادی را با او ببندید که اگر از آن تخطی کرد منجر به محرومیت استفاده از فضای مجازی شود.

  • رمزهای عبور فرزندانتان را بدانید. بسیاری از والدین به حریم آنلاین فرزندانشان احترام می‌گذارند ولی اگر به چیزی مشکوک شدید باید حق بررسی پیام‌ها و سابقه اینترنتی آن‌ها را داشته باشید.

  • استفاده از وسایل اینترنتی را در اتاق‌خواب غدغن کنید. استفاده از تلفن همراه و لپ‌تاپ در طول روز مجاز است ولی در هنگام خواب، تمام این وسایل باید در محلی عمومی جمع شده و به برق زده شوند. این کار باعث ایجاد عادت خواب مناسب می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که بیشترین پیشنهادهای نامشروع به نوجوانان از ساعت 11 شب به بعد ارسال شده‌اند؛ زمانی که والدین برای نظارت حضور نداشته‌اند.


منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/protecting-children-sexual-abuse/201803/top-5-things-parents-can-do-keep-their-kids-safe-online

Menu