مثبت‌نگری، سکویی برای شروعِ دوباره

فرزندانِ ما در سنین کودکی برای پشتِ سر گذاشتنِ هر مرحله از زندگی و ورود به مرحله‌ای جدید، نیازمند اعتمادبه‌نفس و انرژی مثبت هستند.

مثبت‌نگری، سکویی برای شروعِ دوباره

فرزندانِ ما در سنین کودکی برای پشتِ سر گذاشتنِ هر مرحله از زندگی و ورود به مرحله‌ای جدید، نیازمند اعتمادبه‌نفس و انرژی مثبت هستند. در دوران دبستان این انرژی مثبت از طرفِ خانواده و معلمان به آن‌ها تزریق می‌شود.

اگر کودکِ شما امتحاناتِ مدرسه را پشتِ سر گذاشته و نتیجه‌ی امتحاناتش را با شما در میان می‌گذارد، برای این‌که بتواند در ادامه‌ی مسیرِ تحصیلیِ خود شروعی پرقدرت داشته باشد، نیازمند آن است که شما نگاهی مثبت به نتایج قبلیِ او داشته باشید.

ابتدا به سراغ بخش‌های درخشانِ عملکردش بروید. ممکن است در چند درس نتایج خیلی خوبی کسب کرده باشد. او را به ‌خاطر این نتایج تحسین کنید و از او بخواهید که درباره‌ی روش مطالعه‌اش برای‌تان توضیح دهد. اگر احساس کردید از نظر روحی آمادگی دارد، نتایج دیگر را هم در کنار هم تحلیل کنید.

توجه به کارنامه‌ی فرزندتان باید با هدفِ تصمیم‌گیری برای رشد و پیشرفت او در آینده باشد؛ بنابراین از او بخواهید روش‌های مطالعه‌اش را برای شما شرح دهد و با هم برای مطالعه‌ی بهتر و نتیجه‌بخش‌تر تصمیم‌گیری کنید. اجازه دهید شما را حامیِ دلسوز خود بداند، نه یک منتقدِ سرزنش‌گر.

به هیچ وجه نتایجِ عملکردِ دوستانش را از او نپرسید؛ در غیر این ‌صورت ناخودآگاهِ او را به سمت مقایسه‌ی خود با دیگران، به ‌جای مقایسه با عملکردِ گذشته‌ی خودش، سوق می‌دهید. رقابت خوب و به‌جا را به او آموزش دهید و کارهای مثبتش را نادیده نگیرید.

خانواده باید بستر همدلی، آموزش، رشد و یادگیریِ توأم با آرامش را برای کودک فراهم کند تا کودک در هر مرحله از زندگی‌اش بتواند بارها و بارها تجاربِ مختلف را بدون دلهره پشت سر بگذارد و هر بار قوی‌تر از قبل به مسیرش ادامه دهد. مثبت‌نگریِ والدین این بستر را ایجاد می‌کند و سکویی برای شروع‌ دوباره برای کودک می‌سازد.

آغازی دوباره را در کنار هم جشن می‌گیریم.


منبع :

Menu