قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی

سال 96 رتبه‌ی 1761 را کسب کردم و نتوانستم در رشته‌های مورد نظرم قبول شوم. سال 97 دوباره کنکور دادم و رتبه‌ی 221 را کسب کردم.

قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی

گفت‌وگو با سیما رفیعی، دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اصفهان

از رتبه‌ی 1761 سال 96 تا رتبه‌ی 221 سال 97

موفقیت هدف بزرگی است که نیاز به گام‌های کوچک و پیوسته دارد


سیما رفیعی در یک نگاه

شهر: اصفهان

رتبه‌ی کنکور: 221 تجربی منطقه‌ی 1

سال‌های حضور در کانون: چهارم دبیرستان و یک سال فارغ‌التحصیل به مدت 2 سال

رشته‌ی قبولی: دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

شغل پدر: دبیر بازنشسته

شغل مادر: بهداشت‌کار دهان و دندان


لطفاً خودت را معرفی کن.

من سیما رفیعی از شهر اصفهان هستم. 2 سال در کنکور تجربی شرکت کردم و هدفم رشته‌ی پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی بود. سال 96 رتبه‌ی 1761 را کسب کردم و نتوانستم در رشته‌های مورد نظرم قبول شوم. سال 97 دوباره کنکور دادم و رتبه‌ی 221 را کسب کردم. در حال حاضر دانشجوی رشته‌ی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم و به عنوان پشتیبان در کانون فعالیت می‌کنم.


چرا سال چهارم دبیرستان به کانون آمدی؟

سال اول به این دلیل عضو کانون شدم که دوستانم و افراد زیادی که قبلاً عضو کانون بودند موفق شده بودند؛ اما سال دوم با شناختی که در طول یک سال پیدا کرده بودم و با برنامه‌‌ی کانون آشنا شده بودم تصمیم گرفتم دوباره در آزمون‌های کانون شرکت کنم.


برنامه‌ی راهبردی کانون چه‌قدر برایت مفید بود؟

فاصله‌ی دو‌هفته‌ای آزمون‌ها و حجم مطالب برای هر آزمون خیلی مناسب بود. در دوران جمع‌بندی هم توجه خوبی به مطالب کلیدی داشت که باعث می‌شد مطالب مهم چندین بار مرور شوند.

قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی


در کنکور امسال چه نمراتی کسب کردی؟

میانگین نمره‌ی اغلب درس‌هایم 80 بود، به جز درس شیمی که نمره‌ام 68 شد.


پایه‌ی درسی‌ات چه‌طور بود؟

من دانش‌آموز قوی و تلاشگری بودم و همیشه در مدرسه برتر می‌شدم.


ترازت در سال 96 و 97 چه‌قدر بود؟ چه اصلاحاتی انجام دادی که موجب پیشرفت شد؟

اولین آزمون سال 96، ترازم 6500 شد. میانگین ترازم بین 6500 تا 7000 بود. سال دوم در اولین آزمون ترازم 7700 شد و میانگین ترازم 7500 بود. حدود 1000 نمره نسبت به سال قبل افزایش تراز داشتم. علت این پیشرفت شناخت کامل برنامه‌ی کانون و پیشروی با برنامه‌ی راهبردی بود. مهم‌ترین مشکل من در سال 96 نقص مدیریت زمان بود و بعد از تجربه‌ی اولین کنکور، متوجه یادگیری ناقص در درس‌های اختصاصی به‌خصوص درس شیمی شدم. هم‌چنین در مسیر آماده‌سازی برای کنکور 97 زمان بیش‌تری را برای تست زدن اختصاص دادم و حتی در خانه هم طبق زمان‌بندی یا حتی در زمان کم‌تر تست می‌زدم تا بتوانم با مشکل زمان مقابله کنم.


در ایام نوروز از چه برنامه‌ای استفاده کردی و روش مطالعه‌ات قبل و بعد از عید چه تغییری کرد؟

من همیشه با برنامه‌ی کانون پیش می‌رفتم و از برنامه‌های دیگر اطلاع نداشتم. برنامه‌ی کانون و کتاب‌های جمع‌بندی برای ایام نوروز کافی بود و خیلی به من کمک کرد. خودم هم سعی کردم در این ایام فشرده‌تر بخوانم و ساعت مطالعه‌ام بیش‌تر شود.


ساعت مطالعه‌ات چه‌قدر بود؟

از 8 ساعت در روز شروع کردم و تا عید نوروز به 10 ساعت در روز رساندم. در ماه‌های پایانی روزی 13 ساعت مطالعه داشتم.


چه کسی بیش‌ترین کمک را به تو کرد؟ مهم‌ترین عاملی که باعث شد در سال دوم موفق شوی چیست؟

در طول سال گاهی دچار ناامیدی می‌شدم و در این مواقع مادرم برای ادامه‌ی راه دلگرمی می‌داد. مهم‌ترین عامل در موفقیت من داشتن ذهن شفاف درباره‌ی مطالب درسی و کنکور بود. می‌دانستم که هر درسی را تا کی باید بخوانم و چه مقدار تست باید تمرین کنم.


آیا فکر می‌کردی به این رتبه دست پیدا کنی؟

من انتظار رتبه‌ی حدود 500 داشتم و با دیدن این نتیجه خیلی خوشحال شدم.

قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی


چه درس‌هایی تو را به چالش می‌کشید؟

درس شیمی همیشه نگرانم می‌کرد و در کنکور هم کم‌ترین نمره‌ام بود.


کانون چه دستاورد مهمی برایت داشت؟

سؤالات آزمون‌های کانون و نتایج آن‌ها بهترین دستارود من بود. سؤالات در سطح کنکور و حتی گاهی بالاتر از سطح کنکور بود و دقت زیادی داشت. آزمون‌ها باعث شد شناخت خوبی از خودم و کنکور پیدا کنم و در روز کنکور اصلی غافل‌گیر نشوم. همه‌ی سؤالات برایم آشنا بود؛ زیرا یا سخت‌تر از آن‌ها را حل کرده بودم یا چندین بار نمونه‌ی آن‌ها را در آزمون‌ها دیده بودم.


از کدام کتاب کانون استفاده می‌کردی؟

وقتی مطلبی را یاد می‌گرفتم از کتاب آبی استفاده می‌کردم تا تثبیت شود. از کتاب‌های سه‌سطحی هم در هفته‌ی دوم، قبل از آزمون‌ها برای جمع‌بندی استفاده می‌کردم. کتاب‌های سه‌سطحی برای تمام درس‌های اختصاصی به‌خصوص کتاب سه‌سطحی زیست‌شناسی و کتاب‌های آبی ریاضی و فیزیک از منابع اصلی من بودند.


نکته‌ای داری که بخواهی به دیگران بگویی؟

برخی معتقدند پشت کنکور ماندن باعث بدتر شدن نتیجه می‌شود. من با این نظر مخالفم؛ اما چیزی که می‌تواند به فارغ‌التحصیلان آسیب بزند وقت زیاد است. ممکن است این وقت را هدر دهند؛ در حالی که می‌توانند از آن برای تست زدن و کامل کردن یادگیری استفاده کنند.


چرا با کانون همکاری می‌کنی؟

حدود یک ماه است که پشتیبان هستم و دوست دارم با توجه به بهر‌ه‌ای که از برنامه‌ی کانون داشتم و تجربیاتی که در این دو سال به دست آوردم به دانش‌آموزان دیگر هم کمک کنم.

قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی

قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی


فایل های ضمیمه

قهرمان پیشرفت: سیما رفیعی، از رتبه‌ی 1761 تا 221 تجربی
Menu