پرورش مهارتِ ارتباط در کودکان

کودکی، دوران زیبای رشد و تکامل است. در این دوران، انسان بالاترین سرعت رشد را تجربه می‌کند و تقریباً تمام جنبه‌های تعامل و ارتباط برای او تازه است.

پرورش مهارتِ ارتباط در کودکان

کودکی، دوران زیبای رشد و تکامل است. در این دوران، انسان بالاترین سرعت رشد را تجربه می‌کند و تقریباً تمام جنبه‌های تعامل و ارتباط برای او تازه است. برای‌ این‌که کودک دبستانی بتواند با اطرافیانش ارتباط مؤثر و خوبی برقرار کند، بهتر است والدین برنامه‌ی منظمی ترتیب دهند و با تمرین‌های مناسبی، این موضوع را برای کودک به یک تجربه‌ی جذاب و دلنشین تبدیل کنند.

1. روزهای تعطیل را دریابید

روزهای تعطیل روزهایی هستند که تمام اعضای خانواده با آرامش‌ خاطر بیش‌تر و در ساعات طولانی‌تری در کنار هم هستند. این روزها بهترین فرصت برای گفت‌و‌گو است؛ بنابراین بهتر است هر چند ‌وقت یک‌بار یک جمع خانوادگی داشته ‌باشید که در آن در مورد مسائل خانواده صحبت کنید. سپس در این‌ گونه جلسات خانوادگی به کودکتان فرصت اظهار‌نظر بدهید. نظراتش را مستقیماً بپرسید و از صحبت‌هایش در جمع خانواده استقبال کنید. این کار باعث می‌شود زمینه‌ی حضور پررنگ کودک در جامعه فراهم شود.

2. به نظرات کودکتان احترام بگذارید

کودک برای برقراری ارتباط با دیگران، نخست به اعتماد‌به‌نفس نیاز دارد و هر چه‌قدر والدین بتوانند حق انتخاب‌های بیش‌تری به او بدهند و به نظراتش اهمیت بدهند، اعتماد‌به‌نفس او بیش‌تر خواهد شد. بهتر است اولیا در مواردی که خودشان تشخیص می‌دهند، مثلاً برای انتخاب نوع جایزه، تفریح و...، به او حق انتخاب بدهند و از نظراتش استقبال کنند.

3. اشتباهات جزئی را نادیده بگیرید

دایره‌ی واژگان یک کودک دبستانی قطعاً به اندازه‌ی یک نوجوان نیست. زمانی که فرزندتان در حال صحبت کردن است، آموزش را فراموش کنید و حتی اگر جمله یا واژه‌ای را اشتباه گفت، نادیده بگیرید و اشتباهش را به‌خصوص در جمع تصحیح نکنید. می‌توانید در یک فرصت مناسب‌تر راجع به لغات و جملاتش با او گفت‌وگو کنید. اجازه بدهید منظورش را با دنیای واژگانِ خودش منتقل کند.

4. تشویق را فراموش نکنید

بهترین راه برای تقویت مهارت‌های کلامی و ارتباطیِ کودک، تشویق و دلگرمی خانواده است. هر چه با صبر و حوصله به صحبت‌های کودکتان گوش بدهید و او را برای نحوه‌ی بیانش و نیز ارتباط دوستانه‌ای که می‌تواند با دیگران برقرار کند تشویق کنید، در این زمینه رشد و پیشرفت بهتری خواهد داشت.


منبع :

Menu