کار گروهی، گنجینه‌ای در دل خانواده

کار گروهی یک مهارت مهم در محیط‌های درسی و کاری، همراه با افزایش همدلی و ظرفیت یادگیری است؛ اما کودکانِ تکنولوژی‌محور، به جای تمرکز بر همکاری، بر تلاش فردی تمرکز دارند.

کار گروهی، گنجینه‌ای در دل خانواده

کار گروهی یک مهارت مهم در محیط‌های درسی و کاری، همراه با افزایش همدلی و ظرفیت یادگیری است؛ اما کودکانِ تکنولوژی‌محورِ امروز، به جای تمرکز بر همکاری، بر تلاش فردی تمرکز دارند. کار گروهی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان برای پیشرفت در دنیای امروز به آن نیاز دارند. با 6 تکنیک زیر، والدین می‌توانند کار گروهی را به فرزندان خود آموزش بدهند:

1. ثبت نام در کلاس‌های گروهی

قرار دادن فرزندان در فعالیت‌های فوق برنامه‌ای که شامل همکاری با گروه‌ها می‌شود، خصوصاً برای تک‌فرزندان، راه بسیار مناسبی است تا ارزش کار گروهی را به آن‌ها آموزش دهید. راه‌حل این است که آن‌ها را در کلاس‌های گروهی مثل فوتبال، کارهای داوطلبانه یا کارگاه‌های بازیگری و تئاتر که به آن‌ها علاقه‌مند هستند ثبت ‌نام کنید.

2. پیوستن و عضویت در گروه‌های اجتماعی

بازی‌ها و فعالیت‌های مختلفی وجود دارند که کارهای تیمی را در یک محیط گروهی ایجاد می‌کنند؛ اما روشِ علاقه‌مندی کودکان به حضور در این فعالیت‌ها این است که جالب و سرگرم‌کننده باشند. والدین می‌توانند برخی از بازی‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر کار گروهی را برای تمام گروه‌های سنی سازمان‌دهی کنند. مثلاً مهمانی‌ها، تولدها یا سایر کارهای مشابه که می‌توانند به صورت گروهی و فارغ از گروه سنی هدایت شوند، راهکار مناسبی برای افزایش روحیه‌ی کار گروهی در خانواده هستند.

3. برنامه‌های تلویزیونی مناسب و مرتبط

بچه‌ها اغلب در کودکی قهرمانان و الگوهای خود را از برنامه‌های تلویزیونی پیدا و انتخاب می‌کنند؛ بنابراین این موضوع بسیار مهمی است که برنامه‌هایی را برای آن‌ها انتخاب کنیم که نشان‌دهنده‌ی توانایی قهرمانان داستان در انجام کارهای گروهی باشند. برنامه‌هایی که در آن‌ها کارهای گروهی و اهمیتِ آن‌ها نمایش داده می‌شوند می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

4. آموزشِ تشویقِ دیگران به کودک

به فرزندتان آموزش دهید که بیرون رفتن از فضایِ شخصیِ خود و توجه به نیازهای دیگران، روحیه‌ی کار گروهی را ایجاد می‌کند. او را تشویق کنید تا بتواند مشوقِ هم‌تیمی‌های خود باشد و موفقیت هم‌کلاسی‌های خود را ستایش کند و دوستانش را بابت موفقیت‌هایی که به دست می‌آورند تحسین کند. این کار قرار گرفتن در گروه را برای او ساده‌تر می‌کند.

5. ترویج وحدت و همدلی در خانه

اولیا می‌دانند که بهترین تجربه‌های آموزشی زیر سقف خانه‌ی خودشان اتفاق می‌افتد؛ بنابراین خانواده نیاز به تأکیدِ مثبت بر کار گروهی دارد. به بچه‌ها نشان دهید که یک خانواده‌ی موفق با همکاریِ تک تکِ اعضایش رشد می‌کند. در کارهای دشوار، کوچک‌ترین فرزندتان را یاری کنید و از فرزندانتان بخواهید به سایر اعضای خانواده کمک کنند و لحظاتی که آن‌ها مشغول همکاری هستند، آن‌ها را تشویق کنید.

6. تمرین‌های درسی و گروهی

در کتاب‌های درسی تمرین‌ها و فعالیت‌های گروهیِ دلخواه زیادی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. کودکان را برای انجام این فعالیت‌ها مدیریت کنید و با همکاری سایر اولیا، گروه‌های کلاسی تشکیل دهید و اجازه دهید تا در منزل و به صورت گروهی فعالیت‌ها را به انجام برسانند. در زمان انجام این فعالیت‌ها، بیش از هر چیز، روحیه‌ی کار تیمی را در بچه‌ها تشویق کنید. 


منبع :

Menu