به شهر ما بیایید - منار فیروزآباد

به خراسان که رفتید علاوه بر تمام جاذبه‌های زیبا و چشم‌نوازش سراغی هم از شهر بردسکن و منار زیبای فیروزآباد بگیرید.

به شهر ما بیایید - منار فیروزآباد

به خراسان که رفتید علاوه بر تمام جاذبه‌های زیبا و چشم‌نوازش سراغی هم از شهر بردسکن و منار زیبای فیروزآباد بگیرید. منار فیروزآباد یکی از آثار تاریخی استان خراسان رضوی است که در روستای فیروزآباد از توابع دهستان جلگه‌ بخش شهرآباد شهرستان بردسکن قرار دارد.

این مناره‌ی استوانه‌ای‌شکل از آجر به صورت دولایه ساخته شده است. ارتفاع اولیه‌ی آن 24 متر بوده اما در نتیجه‌ی فرسایش در طول زمان، در حال حاضر فقط 18 متر آن باقی مانده است. این مناره از چهار جهت و از همه‌ی جهات، دارای ستون‌های زیرزمینی است که از این بنا در مقابل باد و طوفان محافظت می‌کند.

به شهر ما بیایید


مناره‌ی فیروزآباد دارای دو کتیبه در بالا و پایین به خط کوفی با مضامین آیات قرآنی، تاریخ بنیان و بانی اثر است که به دلیل مخدوش بودن، قرائت این خطوط مقدور نیست؛ اما بر اساس آثار موجود، این بنا متعلق به قرن پنجم هجری قمری (اوایل دوره‌ی سلجوقیان) است. در داخل مناره، پلکانی به صورت مارپیچ تعبیه شده که دسترسی به بام را امکان‌پذیر می‌سازد اما پله‌ها تا حدودی تخریب شده‌اند.

به شهر ما بیایید


عناصر تزیینی به‌کاررفته در بنا و نحوه‌ی آجرچینی، نشان‌دهنده‌ی معماری به سبک و شیوه‌ی رازی است. شیوه‌ی رازی نوعی سبک در معماری ایرانی است که مربوط به سده‌ی پنجم تا آغاز سده‌ی هفتم هجری قمری است و دوره‌هایی چون سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را دربرمی‌گیرد. معماری این دوره مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته‌ی ایران است که با نغزکاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی (اشکانی) و ریزه‌کاری خراسانی همراه بوده است. برج یا مناره‌ی فیروزآباد به منظور دیده‌بانی ساخته شده است.

به شهر ما بیایید


روستای فیروزآباد که نام خود را از نام فیروز پادشاه ساسانی گرفته، پایتخت این پادشاه ساسانی در آن زمان بوده است. روستای فیروزآباد هم‌چنین در زمان‌های گذشته مرکز جاده‌ی طبس- نیشابور بوده که به گفته‌های پیشینیان، امام رضا (ع) برای رسیدن به مرو، از این مسیر گذشته است.

به شهر ما بیایید


Menu