چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟

در اولین قدم، بهتر است به‌جای حفظ کردن درس ریاضی به درک کردن و فهمیدن این درس بپردازید.

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟

معمولاً درس ریاضی در تمامی مقاطع، از ابتدایی تا دانشگاه، یکی از چالش‌های بزرگ دانش‌آموزان و دانش‌آموزان است، چه‌بسا دانشجویانی که به دلیل عدم یادگیری اصول اولیه و پایه‌ای ریاضی در دوران دانش‌آموزی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، چراکه ریاضی درسی است که علاوه بر واحدهای مستقل در دانشگاه در بسیاری دیگر از دروس رشته‌های فنی و مهندسی کاربرد فراوانی دارد.

روش‌ها و نکات زیادی وجود دارد که بدون در نظر گرفتن سن می‌توان مفاهیم ریاضی را از دبستان تا دانشگاه آموخت، پس بهتر است مثبت فکر کنید و به نکات و روش‌های فوق توجه کنید، در اینجاست که متوجه می‌شوید درسی شیرین‌تر از ریاضیات وجود ندارد.

نکته اول:

در اولین قدم، بهتر است به‌جای حفظ کردن درس ریاضی به درک کردن و فهمیدن این درس بپردازید. بسیاری از دانش‌آموز یا دانش جویانی که می‌گویند که در تمرین قبل از امتحان خوب جواب می‌دهند ولی سر امتحان با اندک تغیری در مسئله، برای پاسخ‌دهی به سؤال درمانده می‌شوند. شاید مهم‌ترین دلیل، حفظ کردن راه‌حل‌ها می‌باشد یعنی به‌جای درک کردن و فهمیدن روابط، آن‌ها را حفظ کرده است. مثال بارز این مورد درس مثلثات است که بسیاری بدون توجه به ارتباط منطقی که بین روابط این درس وجود دارد، تنها آن‌ها را حفظ می‌کنند و به همین دلیل در حل مسائل به مشکل عمده برمی‌خورند.

نکته دوم:

برخلاف برخی مباحث آموزشی، ریاضی را نمی‌توان بدون تمرین یاد گرفت. سعی کنید با آن ارتباط برقرار کنید. بسیاری از مفاهیم ریاضی به هم مرتبط هستند،‌ هرچقدر بیشتر این روابط را کشف کنید، ریاضی را بهتر می‌توانید بفهمید. مفاهیم ریاضی درجات سختی متفاوتی دارند، از سطحی که شما در آن هستید شروع می‌شود و به سطوح سخت‌تر می‌رسد.

نکته سوم:

اگر می‌خواهید بدانید چطور ریاضی خود را قوی کنید جواب این سؤال فقط یک کلمه است: تمرین، تمرین و تمرین.

اصل اولیه در درک مفاهیم ریاضی، یادگیری آن است و این امر جز با تمرین بسیار امکان‌پذیر نیست. یک مفهوم را آن‌قدر تمرین کنید تا به‌خوبی درکش کنید و بتوانید به‌راحتی و به‌سرعت، راه‌حل مسائل مختلف آن را بیابید. نیاز افراد به تمرین برای درک مطلب متفاوت است، پس ناامید نباشید و همواره تمرین کنید. زمانی می‌توانید مدعی درک و فهمیدن یک مطلب در ریاضی باشید که بتوانید حداقل 7 تمرین متفاوت در یک مبحث را حل کنید و یا اینکه پس از گذشت چند ماه اگر آن مطلب را دیدید به‌راحتی از پس حل آن بربیایید.

«حل کردن مسائل و تمرین‌های زیاد،‌ کلید درک یک مفهوم ریاضی است.»

حرف آخر:

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گویند: هر سری یک عقلی دارد. پس تمرین کردن با دوستانتان را فراموش نکنید، سعی کنید روحیه کار دسته‌جمعی را در خود پرورش دهید. بعضی‌اوقات کار جمعی و بررسی یک مفهوم از دیدگاه‌های مختلف به شفاف‌سازی و درک آن مفهوم کمک می‌کند. شما در یک گروه فرصت دارید تا به بحث درباره‌ی چگونگی حل مسئله بپردازید و در ادامه خواهید دید که بحث کردن در مورد مسائل ریاضی منجر به درک دائمی این مسائل می‌شود و درک کردن در یادگیری بسیار مهم است.

Menu