گفت‌وگو با یاسین علی‌پور، دانش‌آموز برتر تجربی با تراز 7756

یاسین اهل نقده است و از دوم بیرستان در آزمون‌ها شرکت کرده است. برادرش هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد و در حال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز است.

گفت‌وگو با یاسین علی‌پور، دانش‌آموز برتر تجربی با تراز 7756

با حضور در آزمون‌ها دید روشنی پیدا می‌کنم

یاسین اهل نقده است و از دوم بیرستان در آزمون‌ها شرکت کرده است. برادرش هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد و در حال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز است.


از چه سالی به کانون آمدید؟ کلاس چندم بودید؟

من از دوم دبیرستان یعنی سال 93 به کانون آمدم.

چند سال است که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنید؟

به مدت 3 سال

دلیل حضور مداوم شما از سال‌های پایه در آزمون‌های برنامه‌ای چه بود؟

آزمون‌های کانون دید روشنی درباره‌ی وضعیت درسی‌ام به من می‌دهد. ازطرفی فضای رقابتی و جامعه‌ی آماری بالایی که در کانون وجود دارد به من انگیزه می‌دهد.

در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردید؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌اید، دلیل این پیشرفت چه بوده است؟

ترازم در اولین آزمون در سال دوم دبیرستان 6800 بو و بهترین نتیجه‌ام در دوم رتبه‌ی 10 بود اما سال سوم تلاشم را بیش‌تر کردم و بهترین نتیجه‌ام تراز 8000 و میانگین تراز 7700 بود.

مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را چه می‌دانید؟

داشتن برنامه‌ی منظم و منسجم و سؤالات استاندارد و چالش‌برانگیز برای آمادگی بهتر در کنکور

چگونه بین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه هماهنگی ایجاد می‌کنید؟ برنامه‌ی راهبردی را چگونه برای خود شخصی‌سازی می‌کنید؟

برنامه‌ی کانون به گونه‌ای طراحی شده است که متناسب با برنامه‌ی مدرسه است. دبیرانمان نیز بنا به درخواست ما درس‌ها را مطابق با کانون پیش می‌برند. با این حال برنامه‌ی کانون برای من اولویت دارد و بر اساس آن تست می‌زنم.


کدام درس‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نقطه‌ی قوت شما هستند؟ روش شما در مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

زیست‌شناسی نقطه‌ی قوت من است اما  تقریباً در همه‌ی درس‌های اختصاصی خوب هستم. روشم در زیست به این صورت است که پس از خواندن دقیق کتاب درسی و به خاطر سپردن تصاویر از آن تست می‌زنم و نکات را در دفتر جداگانه‌ای می‌نویسم. حتی گاهی گزینه‌های چالش‌برانگیز را می‌نویسم و آن‌ها را مرور می‌کنم.

آیا درسی بوده که برای‌تان چالشی باشد یا نمره‌ی پایین‌تری در آن‌ها داشته باشید و مجبور شوید که روش مطالعه‌تان را در آن تغییر دهید؟

من در ادبیات چالش داشته‌ام و هنوز به موفقیت چشمگیر در این درس نرسیده‌ام. از کلکسیون روش مطالعه در سایت استفاده کرده‌ام و باید تلاشم را بیش‌تر کنم و تست بیش‌تری کار کنم.

آیا از کلاسور ارزیابی در صفحه‌ی شخصی‌تان در سایت کانون استفاده می‌کنید؟ چرا؟

من از کلاسور ارزیابی صفحه‌ی شخصی‌ام استفاده می‌کنم و سؤالاتی که در آزمون اشتباه پاسخ داده‌ام می‌نویسم. این کلاسور منبع خیلی خوبی برای دوران جمع‌بندی است.

بهترین کتاب از نظر شما کدام کتاب است؟

کتاب آبی زیست به نظرم بهترین است. نکات خاصی در پاسخ‌نامه‌ی تشریحی آن وجود دارد و تست‌های کانونی‌اش عالی است.

از کدام‌یک از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنید؟ مهم‌ترین ویژگی کتاب‌های سه‌سطحی از نظر شما چیست؟

من از ریاضی و فیزیک استفاده می‌کنم. این کتاب‌ها سؤالات چالش‌برانگیز دارد و حجم کم آن هم مزیت این کتاب محسوب می‌شود. بدون تمرین این کتاب‌ها مطالعه‌ام را ناقص می‌دانم. از این کتاب‌ها در جمع‌بندی نیم‌سال اول استفاده خواهم کرد.


بین سخت‌کوشی و استعداد، سهم کدام‌یک در موفقیت شما بیش‌تر است؟

نمی‌توان گفت که استعداد نقش ندارد اما سخت‌کوشی به‌مراتب مهم‌تر است.

معمولاً در آزمون‌ها چند سؤال را پاسخ نمی‌دهید؟ چه‌قدر می‌توانید خودتان را در جلسه‌ی آزمون مدیریت کنید تا سؤالات دشوار و وقت‌گیر را برای آخر آزمون بگذارید؟

من معمولاً بین 10 تا 20 سؤال نزده دارم. چون ارزش تمام سؤالات یکسان است با استفاده از تکنیک ضربدر و منها زمان را مدیریت می‌کنم.

شغل و تحصیلات پدر و مادر شما چیست؟

هر دو لیسانس دارند و کارمند هستند.

پدر و مادرتان چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

پدر و مادرم مشوق اصلی من برای درس خواندن هستند. محیط آرام و مناسبی را برای درس خواندن من فراهم می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی آموزشی (شخصیت آموزشی) شما چیست؟

سعی می‌کنم آرامش خود را حفظ کنم. حتی اگر نتیجه‌ی خوبی به دست نیاورم آن را مقدمه‌ای برای تلاش بیش‌تر می‌دانم. هیچ گاه شکست را قبول نمی‌کنم و برای رسیدن به هدفم تا آخرین لحظه می‌جنگم.

آیا در میان اقوام و نزدیکان شما افراد دیگری هم بوده‌اند که در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کرده باشند یا در حال حاضر آزمون بدهند؟

بله؛ برادرم هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند و در حال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز هستند.


Menu