نتیجه‌ی دانش آموزان انگلستان در آخرین نتایج تیمز

متن زیر مقاله ایی درباره نتیجه‌ی دانش آموزان انگلستان در آخرین داده‌های بین المللی آزمون TIMSS است. . این متن انتخاب کاظم قلم چی است که در صفحه‌ی زیر روی وبسایت انگلی

نتیجه‌ی دانش آموزان انگلستان در آخرین نتایج تیمز

متن زیر مقاله ایی درباره نتیجه ی دانش آموزان انگلستان در آخرین داده های بین المللی آزمون  TIMSS است.

. این متن انتخاب کاظم قلم چی است که در صفحه ی زیر روی وبسایت انگلیسی متن انگلیسی آن قرار دارد.

Web Surfing With Us

بر اساس آخرین داده های بین المللی  TIMSS ,انگلستان در رده بندی امسال نیز جایگاه پیشین خود را بعنوان عاملی ثابت قدم در زمینه تدریس ریاضیات و علوم به پایه های پنجم و نهم تحصیلی حفظ کرده است، اما از سال ۲۰۱۱ تا کنون هیچ پیشرفتی مشاهده نشده.

نظام تحلیل بین المللی مطالعات علوم و ریاضیات (TIMSS) که نتایج آن امروز توسط تحلیلگرانش در ماساچوست صادر شده است، بیانگر این است که در این دوره عملکرد ۵۷ کشور از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و الگوی عملکرد طولانی مدت آن ها در بیست سال اخیر بررسی شده است.

داده های TIMSS بیانگر این هستند که محصلین انگلستان به نسبت کشور های اروپایی ،همچون کشورهایی آسیای شرقی  موفقیت های بالایی در زمینه علوم و ریاضیات داشته اند البته روش جمع آوری اطلاعات در این نظام ،حالتی انتزاعی دارد.

محصلین ۹ تا ۱۰ سال و ۱۳ تا ۱۴ سال در زمینه علوم و ریاضیات مورد بررسی قرار گرفتند.

در حالی که محصلین مقطع نهم تحصیلی، امسال پیشرفت چشمگیری داشته اند، اما پیشرفتی در محصلین این گروه سنی از ۲۰ سال قبل تاکنون دیده نشده.

همچنین از لحاظ عملکرد تحصیلی در زمینه ریاضیات بین محصلین دختر و پسر ابتدایی شکاف هشدار دهنده ای بوجود آمده است.

اطلاعات زیر ۶ نکته کلیدی حاصله از داده های بررسی شده از بین  ۶۰۰ هزار محصل را نشان میدهد:


یک

انگلستان کماکان عملکرد خوبی در زمینه ریاضیات دارد ،اما با افزایش سن محصلین و مقطع تحصیلی آن ها ،عملکردشان به نسبت کشورهای شرق آسیا ضعیف تر میشود.

پیش از حکمرانی کشورهای شرق آسیا بر جایگاه های برتر این لیست، انگلستان در گروه ریاضیات مقطع پنجم جایگاه دهم را از آن خود داشت ،این درحالیست که کشور هایی چون ایرلند شمالی، روسیه، نروژ و ایرلند در این زمینه از انگلستان پیشی گرفته اند.

انگلستان به نسبت ایالات متحده در رتبه ۱۴ ،دانمارک در رتبه ۱۵ آلمان در رتبه ۲۴ و اسلوونی در رتبه ۲۵ ،در جایگاه خوبی قرار دارد.

با این حال انگلستان از رقبای آسیایی خود همچون سنگاپور که عملکردی عالی داشته است و دیگر همتایان خود همچون هونگ کنگ، کره، چین تایپه و ژاپن ۷۲ امتیاز عقب است.

این نتایج برای محصلین انگلیسی مقطع نهم نیز با حضور در رتبه دهم صدق می کرد و پنج کشور آسیایی ذکر شده رتبه اول تا پنجم را از آن خود کردند و روسیه با غافلگیری همگان یک پله پایین تر از ژاپن و در رتبه ششم قرار گرفت .


دو

کماکان در علوم جایگاه قابل قبولی داریم اما روند پیشرفت بسیار کند است.

محصلین مقطع پنجم اینبار با شکست خوردن در مقابل همتایان خود فنلاند و روسیه که همچون کشورهای شرقی آسیا  رتبه های برتر را از آن خود کردند ،در زمینه علوم در در رتبه ۱۵ قرار گرفتند .

بر اساس داده های TIMSS ،مجارستان، ایالات متحده، قزاقستان، اسلوونی، سوئد و نروژ همگی در میان کشور های اروپایی از انگلستان پیشی گرفته اند.

محصلین انگلیسی مقطع نهم با ارتقا عملکرد خود در علوم در میان رقیبان خود رتبه هشتم را کسب کردند.

با این حال از نظر پیشرفت مقطع نهم چه در زمینه ریاضیات و چه در زمینه علوم، روندی کند و کاهلانه را پیش گرفته اند. اما در کل از ۲۰ سال قبل تاکنون مقطع پنجم تحصیلی چه در زمینه علوم و چه در زمینه ریاضیات پیشرفت داشته اند.


سه

انگلستان در کل در زمینه پیشرفت طولانی مدت بازدهی مثبت و در زمینه پیشرفت کوتاه مدت بازده منفی داشته است.

بر اساس نتایج بدست آمده ،این تصویر در ذهن ما حاکم است که محصلین انگلستان از ۲۰ سال قبل تاکنون در تمام زمینه ها پیشرفت داشته اند اما،به نسبت ارزیابی TIMSS که جهار سال قبل صورت گرفته است ،هیچ پیشرفتی نداشته اند.

پیشرفت کوتاه مدتی مابین محصلین مقطع پنجم در زمینه ریاضیات وجود نداشته است و این در حالیست که محصلین مقطع نهم در زمینه ریاضیات پیشرفت کوتاه مدت کمی داشته اند.

محصلین مقطع پنجم در زمینه علوم نیز هیچ پیشرفت کوتاه مدتی نداشته اند.

اما محصلین انگلستانی مقطع پنجم چه در زمینه ریاضیات و چه در زمینه علوم پیشرفت بلند مدت داشته اند.

اما محصلین مقطع نهم در زمینه علوم نه پیشرفتی نسبت به ارزیابی برگذار شده ۴ سال قبل داشته اند و نه نسبت به ۲۰ سال قبل پیشرفتی مشاهده شده.

بر اساس گفته های منابع معتبر Schools Week ،پیشرفت بدست آمده در طولانی مدت و عدم پیشرفت در کوتاه مدت نشانگر این است که انگلستان در مواجهه با تغییر سیستم آموزشی دچار "جهش سیستمی "شده یا که تغییر سیاست های گوناگون اخیر ممکن است تاثیرات زیادی داشته باشند.


چهار

فنلاند جایگاه خود را از دست داده است،در حالی که سایر کشور های اروپایی پیشی گرفته اند.

بر اساس داده های بدست آمده در زمینه ریاضیات ،فنلاند با داشتن سیستم آموزشی ستوده شده با فاصله ۷ امتیازی از انگلستان در رتبه ۱۲ ام قرار گرفته است.

با توجه به نتایج بدستآمده محصلین مقطع پنجم در زمینه ریاضیات در کشور های آلمان و هلند نیز به نسبت چهار سال قبل افول داشته اند.

با اینکه محصلین فنلاندی در مقطع پنجم علوم عملکرد خوبی داشتند و رتبه هفتم را کسب کردند اما در مقطع نهم در زمینه علوم و ریاضیات موفق به ورود به لیست ارزیابی نشدند.

بر اساس گفته های بن دوربین رییس بخش تحصیلات بین الملل در بنیاد تحقیقات آموزشی ملی (NFER)؛سیاست های گردشگری تحصیلی در سال های اخیر سایر کشور های اروپایی را نشانه گرفته است.

مطمینا با توجه به خیل کثیر توجه و اهمیت داده شده به فنلاند در سال های قبل،پسرفت و افول فنلاند چشمگیر است و سایر کشور های اروپایی چون لهستان،قزاقستان،جمهوری چک و اسلوونی همگی پیشرفت چشمگیری داشته اند.

با توجه به پیشرفت و پسرفت های دیده شده از فنلاند در سال های اخیر ،بهتر است که در سال های پیش رو ،توجه بیشتری را به سایر کشور های ذکر شده معطوف کنیم.


پنج

شکاف رتبه تحصیلی در بین پسرها و دختر ها در زمینه ریاضیات افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۵، دانش آموزان پسر مقطع پنجم به نسبت دخترها مشخصا عملکرد بهتری داشته اند که این مسیله بیانگر ظهور دوباره شکاف جنسیتی در رتبه تحصیلی است که تقریبا از سال ۲۰۰۷ محو شده بود.

دخترها و پسرها در مقطع نهم در زمینه ریاضیات نتیجه مشابهی داشته اند و در سایر گروه های سنی نیز نتیجه حاصله در علوم نیز مشابه بوده است.

بر اساس گفته کارشناسان نتایج حاصل در اصل مربوط به نتیجه کلی در عرصه بین الملل و موجب غافلگیری بوده است.


شش

با تمام این ها محصلین انگلیسی از یادگیری لذت می برند.

در مقایسه با کشور های شرق آسیا، محصلین انگلیسی توازن آموزشی خوبی را در زمینه دستاورد های آکادمیک تجربه می کنند و متعاقبا از سطح بالای تفریحات درون مدرسه ای برخوردار هستند.

تقریبا همه ی دانش آموزان مقطع پنجم تحصیلی (۹۷ درصد) و ۸۰ درصد دانش آموزان مقطع نهم انگلستان ، معتقدند که آموزش ریاضیات لذت بخش و درگیرکننده بوده است.

در زمینه علوم ،۹۴ درصد دانش آموزان مقطع نهم و ۸۰ درصد دانش آموزان مقطع پنجم انگلیسی ،معتقدند که آموزش فعال بوده است.

اما دانش آموزان مقطع نهم که آموزش های علوم را بسیار فعال می دانستند در مقایسه با ۷۰ درصد محصلین مقطع ابتدایی که نسبت به آموزش های خود علاقمند تر و کنجکاو تر بودند پسرفت ۳۸ درصدی داشته اند.

با این حال دانش آموزان مقطع نهم و پنجم انگلستان در مقایسه با سایر کشور ها چون سنگاپور،هنگ کنگ،کره جنوبی، تایوان و ژاپن که بالاترین عملکرد را داشته اند بیشتر معتقد بوده اند که آموزش دبیران فعال و درگیرکننده است.


مترجم: عطیه جنانی

Menu