خبر بد برای آموزش فنلاند و اوج گرفتن روسیه و قزاقستان

متن زیر مقاله ایی درباره‌ی اوج گرفتن دانش آموزان روسیه و قزاقستان در آزمون بین المللی تیمز از دانش آموزان فنلاند است.

خبر بد برای آموزش فنلاند و اوج گرفتن روسیه و قزاقستان

متن زیر مقاله ایی درباره ی اوج گرفتن دانش آموزان روسیه و قزاقستان در  در آزمون بین المللی تیمز از دانش آموزان فنلاند است. 

. این متن انتخاب کاظم قلم چی است که در صفحه ی زیر روی وبسایت انگلیسی متن انگلیسی آن قرار دارد.

Web Surfing With Us

نویسنده: هلن وارد

  مترجم: شیدا نصیری

این روزها بحث های داغی در حوزه ی مطالعات ریاضیات و علوم در سطح بین المللی در مورد ستاره ی PISA فنلاند، در جریان است. دیری است فنلاند در رتبه بندی جهانی حوزه ی آموزش، به عنوان ستاره ای در اوج جدول می درخشد. اما آخرین نتایج منتشر شده توسط TIMSS  که امروز  انتشار یافت، حاوی خبرهای ناراحت کننده ای برای کشور های شمالی اروپاست.

مطالعات جهانی در حوزه ی ریاضیات و علوم نشان می دهد که فنلاند در امتحانات ریاضیات گروه سنی ده سال از رتبه ی هشتم به رتبه ی هفدهم سقوط کرده است. میانگین نمره ی این کشور نیز از 545 به 535 تنزّل یافته است.

در حوزه ی علوم ابتدایی نیز نمره ی فنلاند از 570 به 554 اُفت کرده است که این منجر شده تا این کشور در میان 57 کشور شرکت کننده در امتحانات، از مقام سوم به هفتم سقوط کند. لازم به ذکر است که دانش آموزان چهارده ساله ی فنلاندی در TIMSS  شرکت داده نشده اند.

وزرای آموزش و پرورش فنلاندی از برنامه ی ارزیابی بین المللی دانش آموزی (PISA) انتظار شنیدن خبرهای بهتری را دارند. نتایج این ارزیابی سه شنبه ی هفته ی آینده منتشر خواهد شد.

PISA در مقابل TIMSS

هفته ی گذشته یکی از موسسات برگزار کننده ی TIMSS اذعان داشت که برخی تفاوت ها در نتایج دانش آموزان در دو آزمون TIMSS و PISA  در مقطع سنی 15 ساله ها، شاید ناشی از نحوه ی برگزاری این دو آزمون باشد.(مقاله برای مشترکین به صورت رایگان قابل دریافت است)

دکتر مایکل مارتین معاون برگزار کننده ی TIMSS به Tes گفت: «عملکرد فنلاند در  TIMSS به دقّت عملکرد این کشور در آزمون PISA نیست و این مطلب شاید در اثر تأکیدی که آزمون TIMSS بر میزان دانسته ها و سواد داوطلب دارد، رخ داده باشد. مقدار مطالب خواندنی در آزمون PISA  بسیار زیاد است و این مطالب نه تنها در حوزه ی ارزیابی مهارت درک مطلب که حتی در دروس علوم و ریاضیات نیز به چشم می خورد بنابراین کشوری که در مهارت درک مطلب توانمندی بهتری داشته باشد در PISA  نتایج بهتری نیز کسب خواهد کرد.»

فنلاند در سال 2000 رتبه ی اول حوزه ی درک مطلب را کسب کرد و در سال 2003 در ریاضیات دوم شد، در سال 2006 در علوم موفق به کسب رتبه ی اول شد و در سال 2009 در مهارت درک مطلب به جایگاه سوم اُفت کرد. اما در سال 2012 نتایج PISA خبر از افت چند پله ای فنلاند به رتبه ی دوازدهم می داد.


فنلاند یک "شاه ماهی قرمز"

این روزها در الگو بودن فنلاند برای کشور های دیگر، در برخی حوزه ها تردید ایجاد شده است و این در حالی است که برای کشوری چون انگلستان فنلاند حکم یک شاه ماهی قرمز را داشته است- الگویی که قابل ستایش و دنباله روی است.

تیم اُتس، رئیس مطالعات و تحقیقات دانشگاه کمبریج، که به برنامه ی تحصیلی جاری در انگلستان نظارت دارد، اذعان داشت که موفقیت اخیر فنلاند حاصل برنامه ریزی های 30 سال گذشته ی این کشور در حوزه ی آموزش است و ربطی به برنامه های امروز آن ندارد.

TIMSS اخیر حاوی خبرهای خوشی برای روسیه است چرا که بر اساس آن روسیه در مطالعات ریاضیات مقطع ابتدایی از جایگاه دهم به جایگاه هفتم ارتقا یافته و در ریاضی مقطع راهنمایی جایگاه ششم خود را حفظ کرده است. در علوم نیز در مقطع ابتدایی از رتبه ی پنجم به چهارم ارتقا یافته و در علوم مقطع راهنمایی رتبه ی هفتم خود را حفظ نموده است.

امسال قزاقستان نیز قلب جدول را نشانه رفته و به هدف زده است چرا که در ریاضی مقطع ابتدایی از جایگاه بیست و هفتم به جایگاه دوازدهم ارتقا یافته و در ریاضی مقطع راهنمایی جایگاه هفدهم خود را حفظ نموده است. در علوم مقطع ابتدایی نیز این کشور رتبه ی خود را از رتبه ی سی و دوم  به رتبه ی هشتم و در علوم مقطع راهنمایی از جایگاه بیستم به جایگاه نهم بهبود بخشیده است.


Menu