وضعیت دانش آموزان ایالات متحده در آزمون‌های بین المللی ریاضی

دانش آموزان ایالات متحده کماکان از بسیاری از همتایان آسیایی خود در آزمون بین المللی ریاضیات و علوم عقب مانده می‌مانند.

وضعیت دانش آموزان ایالات متحده در آزمون‌های بین المللی ریاضی

متن زیر مقاله ایی درباره وضعیت دانش آموزان ایالات متحده در آزمون بین المللی ریاضیات و علوم است و نشان می دهد کماکان از بسیاری از همتایان آسیایی خود  عقب مانده اند.

. این متن انتخاب کاظم قلم چی است که در صفحه ی زیر روی وبسایت انگلیسی متن انگلیسی آن قرار دارد.

Web Surfing WIth Us


بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون بین المللی ریاضیات که روز سه شنبه منتشر شد؛ طی چهار سال گذشته دانش آموزان مقطع هشتم سرتاسر ایالات متحده آمریکا در زمینه ریاضیات و علوم پیشرفت کرده اند. اما پیشرفتی مابین دانش آموزان مقطع چهارم مشاهده نشده و هر دو گروه تحصیلی مسیر همتایان آسیایی خود را طی میکنند.



نظام تحلیل بین المللی مطالعات علوم و ریاضیات  TIMSS در سال ۲۰۱۵ قریب به ۶۰۰ هزار دانش آموز را از سرتاسر جهان که تحت صدها سیستم آموزشی مختلف آموزش دیده بودند مورد بررسی قرار داد. نتایج بررسی های بدست آمده ایالات متحده ،دوباره تب این بحث را بین سیاستمداران و فرهیختگان و بازرگانان شعله ور کرده است که چرا نتایج بدست آمده ریاضیات و علوم ،به نسبت سایر ملت ها زودتر ارتقا نیافته است.

برای مثال ،دانش آموزان مقطع چهارم ایالات متحده ،بطور میانگین ۵۳۹ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز درس ریاضیات را کسب کرده اند که طبق این نتیجه ،دو امتیاز از میانگین بدست آمده در سال ۲۰۱۱ پایین تر است.

به نسبت نتایج  دوره اول TIMSS در ۱۹۹۵ ، امتیازات هر دو گروه تحصیلی هم در زمینه ریاضیات و هم در زمینه علوم ارتقا یافته است. بر اساس نقطه نظرات مت لارسون، رییس شورای ملی دبیران ریاضیات، برگزاری ارزیابی های طولانی مدت امید بخش است و تنها نتیجه ی یک ارزیابی از تغییرات چهارساله را بیان نمی کند.

لارسون گفت؛ بالطبع هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و نتایج بدست آمده در حد انتظارمان نبوده است، اما خط سیر مثبتی را طی میک نیم و این نشان می دهد زحماتی که در دو دهه و نیم قبل طی کرده ایم تغییراتی ایجاد کرده است.

میانگین امتیازات دانش آموزان مقطع هشتم ایالات متحده، از ۵۰۹ امتیاز در سال ۲۰۱۱ به ۵۱۸ امتیاز در سال ۲۰۱۵ ارتقا یافته است و نمودار صعودی ترسیم شده در اصل با نتایج ارزیابی مهم دیگری که آن را کارت گذارش ملی میخوانند مغایرت داد. بر اساس نتایج حاصله از این ارزیابی، محصلین مقطع هشتم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ پسرفت داشته اند.

پگی کار، نماینده فعال مرکز ملی آمارهای تحصیلی  اذعان دارد که دلیل تناقض نتایج ثبت شده از این دو ارزیابی مشخص نیست اما این نکته لازم به ذکر است که سوالات آزمون گذارش ملی از از سوالات  TIMSS پیچیده تر است.

میانگین نتایج ثبت شده از محصلین مقطع چهارم ایالات متحده در زمینه ریاضیات حاکی از آن است که از ۱۰ کشور از همتایان خود چون سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، روسیه، ایرلند شمالی، ایرلند، نروژ و بخشی از بلژیک عقب افتاده اند.

برای مثال، در مقایسه با ایالات متحده که تنها ۱۴ درصد از محصلینش در زمینه ریاضیات موفق به کسب رتبه برتر شده اند، ۵۰ درصد محصلین سنگاپوری، امتیازی را کسب کرده اند که بتوان آن هارا بعنوان محصلین سطح پیشرفته در نظر گرفت.

میانگین امتیازات مقطع چهارم نسبت به نه کشور دیگر غیر قابل تشخیص و بالاتر از ۳۴ تن از همتایان خود بود. در زمینه علوم، محصلین ایالات متحده نتایج قابل مقایسه ای را کسب کردند.

به گفته دیوید اوانز "مدیر اجرایی انجمن ملی دبیران علوم" سیر کند پیشرفت دانش آموزان امری نگران کننده است، ولی باتوجه به این مسئله که آمریکایی ها به نسبت دروسی چون خواندن و نوشتن اغلب با دروس ریاضیات و علوم بعنوان دروس غیر ضروری برخورد میکنند، این رویداد اصلا غافلگیر کننده نیست.

به گفته اوانز ،در طی دو دهه ای که که ارزیابی TIMSS برگذار می شود، مدارسی که به منظور ارتقا حد استاندارد امتیازات ارزیابی، تحت فشار هستند؛ زمان مختص به علوم را کاهش داده و بیشتر برخواندن و ریاضیات متمرکز شده‌اند. اما در روند تدریس علوم در ایالات متحده، تغییر چندانی روی نداده است.

اوانز میگوید که باتوجه به متدهای جدید پذیرفته شده در زمینه تدریس علوم از تعداد فزاینده ای از ایالت ها که دانش آموزان را به سمت حل مسایل و یادگیری علوم سوق میدهد،امیدوار است که در سال های پیشرو تغییراتی ایجاد شده و دستاورد های بزرگتری حاصل شود.

اوانز میگوید گمان می کنم که ما در واقع در ابتدای مسیری هستیم که می تواند تغییر عمده ای در روش تدریس علوم ما ایجاد کند.

نتایج ارزیابی پیشرفته TIMSS نیز در روز سه شنبه منتشر شده است که در اصل مطالعه انجام شده بر روی دانش آموزان سال آخر دبیرستان که دروس ریاضیات و فیزیک را بطور پیشرفته می آموزند را تشریح می کند. دستاوردهای دانش آموزان از سال ۱۹۹۵ هیچ تغییری نکرده است .البته لازم به ذکر است که ایالات متحده تنها در سال ۱۹۹۵ در آزمون TIMSS پیشرفته شرکت کرده بوده است.

براساس نتایج TIMSS ،شکاف جنسیتی دانش آموزان مقطع هشتم و چهارم در زمینه علوم و ریاضیات ،کم و از بین رفته است.اما هنوز شکاف جنسیتی کمی بین دانش آموزان در ارزیابی پیشرفته وجود دارد ،به نوعی که دانش آموزان پسر در درس فیزیک ۴۶ امتیاز و در درس ریاضی ۳۰ امتیاز بیشتر نسبت به دانش آموزان دختر کسب کرده اند.

مترجم:عطیه جنانی

Menu