پیوند مهارت‌های شناختی کودک و زمانی که با مادر سپری می‌کند

بر اساس مطالعات انجام شده، گسترش مهدکودک‌های رایگان، الگوهای کاری والدین را تغییر نخواهد داد.

پیوند مهارت‌های شناختی کودک و زمانی که با مادر سپری می‌کند

متن زیر مقاله ایی درباره تاثیر مادران در پرورش مهارت های فراشناختی کودک در سنین ابتدایی رشد است.

. این متن انتخاب پرستو قلم چی است که در صفحه ی زیر روی وبسایت انگلیسی متن انگلیسی آن قرار دارد.

Web Surfing With Us

بر اساس مطالعات انجام شده، گسترش مهدکودک های رایگان، الگوهای کاری والدین را تغییر نخواهد داد.

در طول سال های اخیر پرسشی همواره ذهن والدین را به خود مشغول داشته است و آن پرسش این است که در طول فرآیند رشد کودک، والدین باید چه میزان از وقت خود را به فرزندشان اختصاص دهند؟

تحقیقات تازه ای حاکی از آن است که والدین به خصوص مادر باید تا جایی که برایشان مقدور است وقت خود را با کودکشان سپری کنند. تحقیق فوق با همکاری دو دانشگاه  اسسکس و کالج لندن انجام شده است و این هفته در مجله ی اکونومیک به چاپ رسیده است. بر اساس یافته های این تحقیقات توانایی های شناختی و اجتماعی کودک در سن سه سالگی تا هفت سالگی به شکل قابل توجهی در برقراری رابطه با مادر تکمیل می گردد.

بر اساس این پژوهش، فرزند اول خانواده در مقایسه با خواهر و برادرهای بعدی خود، نیاز بیشتری به بودن در کنار مادر و وقت گذراندن با وی دارد.

این پژوهش در نوع خود در انگلستان یکی از نخستین تحقیقات انجام شده است و چه بسا از نخستین مطالعات های جهانی است که به طور مستقیم رابطه ی میان زمانی که مادر با کودکش سپری می کند و توانایی هایی که کودک به دست می آورد را مورد بررسی قرار داده است. این پروژه داده های خود را از هزاره ی مطالعات کوهورت که در انگلستان انجام شده به دست آورده است- در این پروژه ی ملّی نوزادان انگلیسی که بین سپتامبر 2000 و ژانویه ی 2002 متولد شده اند، مورد مطالعه واقع شده اند.

در این طرح بیش از 8000 کودک به همراه مادرانشان شرکت داده شدند و بر اساس نتایج به دست آمده، بودن مادر در کنار فرزندش تاثیر مثبتی در روند رشد وی ایفا می نماید. این تاثیر مثبت حدود 20 تا 40 درصد برای مادرانی که مدرک دانشگاهی داشتند بیشتر از مادرانی بود که هیچ مدرکی نداشتند.

پروفسور مارکو فرانسیسکنی، یکی از نویسندگان دست اندرکار این پژوهش می گوید: « نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که حضور مادر در کنار فرزند تاثیر به سزایی در روند رشد کودک در سالهای نخست زندگیش دارد.» محققان همچنین دریافتند که میزان تحصیلات مادر نیز نقش مستقیمی در فرآیند رشد کودک ایفا می کند.

هنگامی که یک مادر تحصیل کرده- مادری که سطح تحصیلاتش بالاتر از سطح معمول دبیرستان است- با کودک سه تا پنج ساله ی خود وقت می گذراند و برای او کتاب می خواند، کودک در سن هفت سالگی در مقایسه با کودکی که مادری با تحصیلات پایین تر دارد، از دایره لغات گسترده تری برخوردار می گردد. پژوهشگران اعلام داشتند که در تحقیق خود در مورد نقش پدر مطالعه ای انجام نداده اند. این نقصان به دلیل قلّت حضور پدران در طرح ملی هزاره ی مطالعات کوهورت، صورت گرفته است.

انتشار نتایج این پژوهش بحث ها  در حوزه ی والدین شاغل را به شدت تشدید نموده است. دولت انگلستان تصمیم دارد که برای کودکان سه تا چهارساله ای که والدینشان شاغل هستند هفته ای 15 تا 30 ساعت مهد کودک رایگان در نظر بگیرد.

اما نتایج تازه ای که توسط انستیتو تحقیقاتی فیسکال- دانشگاه های اسسکس و واریک- منتشر شده است، ادعا می کند این اقدام دولت انگلستان تاثیر ناچیزی بر زندگی والدین شاغل دارد. پژوهش این انستیتو که با حمایت مالی مجمع پژوهش های اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است، حاکی از آن است که طرح دولت مبنی بر افزایش ساعات نگهداری رایگان از کودکان از 15 ساعت به 30 الی 35 ساعت در هفته، تاثیر چندانی در زندگی پدران شاغل و مادرانی که فرزند دیگری با سن کمتر از چهار سال دارند، نداشته است.

به گفته ی سارا کاتان، اقتصاددان ارشد IFS، «دولت انتظار دارد که حدود 1 بیلیون پوند صرف نگهداری رایگان از کودکان سه تا چهار سال با اولیای شاغل نماید و این امر اجازه ی نگهداری بیش از 15 تا 30 ساعت در هفته را نمی دهد. بر اساس تحقیقات ما این مبلغ تنها تعداد نسبتاً کمی از مادران را شامل می شود و پدران شاغل را پشتیبانی نمی کند »


مترجم: شیدا نصیری

مترجمان کانون فرهنگی آموزش

Menu