مهارت‌های شناختی کودک و زمانی که با مادر سپری می‌کند

نتایج تحقیقات نشان می‌‌دهد که حضور مادر در کنار فرزند تأثیر به‌‌سزایی در روندرشد کودک در سال‌های نخست زندگیش دارد.

مهارت‌های شناختی کودک و زمانی که با مادر سپری می‌کند

نویسندگان : Emilia Del Bono, Marco Francesconi, Yvonne Kelly, Amanda Sacker

مترجم : شیدا نصیری

پروفسور مارکو فرانچسکنی، یکی از دست‌‌اندرکاران این پژوهش می‌‌گوید: "نتایج تحقیقات نشان می ‌دهد که حضور مادر در کنار فرزند تأثیر به‌‌سزایی در روندرشد کودک در سال‌های نخست زندگیش دارد."

در سال‌های اخیر این پرسش همواره ذهن والدین را به خود مشغول داشته است که در طول فرآیند رشد کودک، چه میزان از وقت خود را باید به فرزندشان اختصاص دهند؟

تحقیقات اخیر حاکی از این است که والدین، به‌خصوص مادران، باید تا حد ممکن، وقت خود را با کودکشان سپری کنند. تحقیق فوق با همکاری دانشگاه اسسکس و کالج لندن انجام شده و در مجله‌ی اکونومیک ژورنال به چاپ رسیده است. بر‌اساس این تحقیقات، توانایی‌های شناختی و اجتماعی کودک از سه سالگی تا هفت سالگی، به هنگام برقراری رابطه با مادر، به شکل قابل توجهی رشد می‌ کند.

بر اساس این پژوهش، فرزند اول خانواده، در مقایسه با فرزندان بعدی، تمایل بیش‌تری به بودن در کنار مادر و وقت گذراندن با او را دارد.

این پژوهش‌، اولین در نوع خود در انگلستان، و یکی از اولین‌ها در جهان به‌شمار می‌آید که به‌طور مستقیم به رابطه‌ی زمانی که مادر با کودکش سپری می‌کند و توانایی‌هایی که کودک به دست می‌آورد، توجه دارد. این پژوهش از داده‌های مؤسسه‌ی هزاره‌ی مطالعات کوهورت بریتانیا بهره گرفته است و در آن، نوزادان انگلیسی که بین سپتامبر 2000 و ژانویه‌ی 2002 متولد شده اند، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

در این پژوهش، اطلاعات بیش از 8000 کودک و مادرانشان تجزیه و تحلیل شده و بر اساس نتایج به دست آمده، بودن مادر در کنار فرزند، تأثیر مثبت قابل توجهی در روند رشد کودک ایفا می‌کند. این تأثیر حدود 20 تا 40 درصد در کودکانی که مادرانشان تحصیلات دانشگاهی داشته اند، بیش‌تر از مادرانی بوده که فاقد تحصیلات عالی بوده اند.

پروفسور مارکو فرانچسکنی، یکی از دست‌اندرکاران این پژوهش می‌گوید: "نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که حضور مادر در کنار فرزند تأثیر به‌سزایی در روند رشد کودک در سال‌های نخست زندگی او دارد." محققان هم‌چنین دریافته‌اند که میزان تحصیلات مادر نیز در فرآیند رشد کودک نقش دارد.

کودکان مادران تحصیل‌کرده ـ مادرانی که تحصیلاتشان از سطح معمول دبیرستان بالاتر است و با کودک سه تا پنج ساله‌شان وقت می‌گذراند و برای او کتاب می‌خوانند، در هفت سالگی، در مقایسه با کودکانی که مادری با تحصیلات پایین‌تر دارند، از دایره‌‌ی لغات گسترده‌تری برخوردارند. پژوهشگران اعلام کرده‌اند که در این تحقیق نقش پدر مورد مطالعه قرار نگرفته و این به دلیل حضور اندک پدران در طرح ملی هزاره‌ی مطالعات کوهورت بوده است.

انتشار نتایج این پژوهش بحث‌هایی را در مورد والدین شاغل تشدید کرده است و دولت انگلستان قصد دارد برای والدین شاغلی که کودک سه تا چهارساله دارند، هفته‌ای 15 تا 30 ساعت فراقت از کار در نظر بگیرد.

با این حال، نتایج تحقیقات تازه‌ای که توسط انستیتو تحقیقاتی فیسکال - دانشگاه‌های اسکس و وارویک - منتشر شده است، نشان می دهد که این اقدام تأثیر ناچیزی بر زندگی والدین شاغل دارد. پژوهش این انستیتو که با حمایت مالی مجمع پژوهش‌های اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته، حاکی است که طرح دولت مبنی بر افزایش ساعات فراغت والدین در این خصوص، تا 30 الی 35 ساعت در هفته، تأثیر چندانی بر زندگی و کار پدران شاغل و مادرانی که فرزند دیگری با سن کم‌تر از چهار سال دارند، نخواهد داشت.

به گفته‌ی سارا کاتان، اقتصاددان ارشد IFS، "دولت در نظر دارد حدود 1 میلیارد پوند صرف اوقات فراغت 15 تا 30 ساعت در هفته‌ی مادران شاغلی کند که فرزندان سه تا چهار ساله دارند. بر اساس تحقیقات ما این مبلغ تعداد نسبتاً کمی از مادران را شامل می شود و از پدران شاغل پشتیبانی نمی‌کند."


https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/dec/03/childs-cognitive-skills-linked-time-with-mother



برای مطالب بیشتر رجوع کنید به : کانال "ترجمه های کانون فرهنگی آموزش (قلم چی)

https://telegram.me/MotarjemaneGhalamchi



منبع :

Menu