چگونه فیزیک بخوانیم؟

برای شروع مطالعه‌ی فیزیک اولین و مهم‌ترین کار، مطالعه‌ی جزوه‌ی دبیر (که دانش‌آموز با آن احساس نزدیکی می‌کند) و کتاب درسی است.

چگونه فیزیک بخوانیم؟

برای شروع مطالعه‌ی فیزیک اولین و مهم‌ترین کار، مطالعه‌ی جزوه‌ی دبیر (که دانش‌آموز با آن احساس نزدیکی می‌کند) و کتاب درسی است. این مطالعه باید در چند مرحله انجام شود.

مرحله‌ی اول: مطالعه‌ی سریع یا اصطلاحاً همان مطالعه‌ی روزنامه‌ای از روی جزوه‌ی دبیر و بعد کتاب درسی

مرحله‌ی دوم: بعد از مطالعه‌ی روزنامه‌ای که مدت‌زمان زیادی لازم ندارد (معمولاً ۵ تا ۱۵ دقیقه)، مطالعه‌ی عمقی مطالب آغاز می‌شود. در این قسمت باید مثال‌های حل‌شده در جزوه‌ی دبیر و کتاب درسی به طور کامل بررسی شده و سپس مجدداً حل شوند.

اثبات فرمول‌ها به درک بهتر و تجزیه و تحلیل راحت‌تر مسائل کمک می‌کند (یکاها و تبدیل واحدها اصل غیر قابل انکار در این مرحله است).

مرحله‌ی سوم: حالا باید یک بار دیگر متن و کتاب و جزوه‌ مطالعه شود و زیر نکات مهم خط کشیده شود و خلاصه‌نویسی انجام شود (برخی به‌اشتباه همان دفعه‌ی اول اقدام به خط کشیدن و… می‌کنند که به این دسته از دوستان باید بگویم شما که هنوز به مطلب تسلط ندارید از کجا می‌دانید این قسمت مهم است یا نه؟)

در این مرحله توجه به تضادها و تشابه‌ها، دسته‌‌بندی موضوعی، رسم شکل و نمودار، درخت دانش و... درک مطلب را کامل و ماندگاری آن را بیش‌تر می‌کند.

مرحله‌ی چهارم: دانش‌آموزان کنکوری باید به سراغ تست‌های کنکور ۱۰ سال اخیر و دانش‌آموزان دبیرستانی به سراغ سؤال‌های امتحانی سال‌های قبل بروند (با این کار تسلط روی مطالب بیش‌تر می‌شود). در مرحله‌ی حل تست بهتر است همه‌ی تست‌های یک موضوع را یک‌جا حل نکنید و این کار را در دو یا چند مرحله انجام دهید.

Menu