نحوه‌ی درس خواندن دانش‌آموزان برتر کنکور در تابستان (8)

بسیاری دوره‌ی تابستان را در کنار عید نوروز، دوره‌ی طلایی می‌دانند. این نام‌گذاری به دلیل شباهت شیوه‌ی مطالعه در این دو دوره است.

نحوه‌ی درس خواندن دانش‌آموزان برتر کنکور در تابستان (8)

مرتضی خواجه‌ایم، رتبه‌ی 10 انسانی منطقه‌ی 1 از مشهد

بسیاری دوره‌ی تابستان را در کنار عید نوروز، دوره‌ی طلایی می‌دانند. این نام‌گذاری به دلیل شباهت شیوه‌ی مطالعه در این دو دوره است؛ یعنی، تکمیل، تعمیق و رفع نواقص یادگیری‌های گذشته. به دلیل این‌که بسیاری از دانش‌آموزان از مطالعه در تابستان غفلت می‌کنند، این دوره اهمیت دوچندان می‌یابد.

تا پیش از تابستان، شیوه‌ی مطالعه من عموماً تشریحی بود، خصوصاً به دلیل وجود امتحانات نهایی در پایان سال سوم. به این دلیل که در تابستان شیوه‌ی مطالعه به تستی خواندن تغییر می‌یابد، نیاز به آشنایی با شکل سؤالات کنکور و ذهن طراحان و هم‌چنین مفهومی خواندن بسیار بیش‌تر خواهد شد. تمرکز مطالعه‌ی من در این دوره بیش‌تر روی درس‌های مفهومی بود. از این منظر اعتماد به برنامه‌ی راهبردی برای انتخاب در‌س‌هایی که می‌خواهیم در تابستان مطالعه کنیم، بهترین راهگشاست.

تک‌کتاب‌ها مانند روان‌شناسی و منطق و هم‌چنین در‌س‌هایی که نیاز به تسلط بیش‌تر و تمرین طولانی‌‌مدت‌ دارند (مانند عربی، زبان و ریاضی) اهمیت زیادی دارند. به‌خصوص زبان و ریاضی که دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی در این دو درس معمولاً ضعیف هستند.

هم‌چنین پیش‌خوانی برخی درس‌های پیش‌دانشگاهی 1، جزئی از برنامه‌ی تابستان است که علت آن اهمیت بالای درس‌های پیش‌دانشگاهی 1 است؛ به‌ویژه مبحث عروض که نیاز به تمرین و تکرار زیادی دارد. اگر بتوانیم در تابستان به توانایی تشخیص سماعی وزن شعر برسیم، در این مبحث از سایر دانش‌آموزان پیش خواهیم بود.

پیش از این گفتیم که در این دوره، اولویت با تکمیل یادگیری‌های ناقص گذشته و رفع اشکالات است. در این زمینه مهم‌ترین نقش را آزمون‌های برنامه‌ای ایفا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نکات در تابستان پیش رفتن با برنامه‌ی مشخص است. به نظر من مهم‌ترین رمز موفقیت در این دوره، جلوگیری از بی‌برنامگی و پراکنده‌خوانی با در پیش گرفتن برنامه‌ی واحد یعنی برنامه‌ی راهبردی است. این برنامه‌ی مشخص باعث جلوگیری از سردرگمی و آشفتگی می‌شود و به مطالعه نظم می‌بخشد.

از نظر من ساعات مطالعه در دوره‌ی تابستان نه باید آن‌چنان زیاد باشد که باعث خستگی و دلزدگی شود، نه آن‌چنان کم باشد که باعث عقب ماندن از برنامه و عدم یادگیری کامل مباحث باشد. ساعت مطالعه کاملاً بستگی به نیاز آن درس دارد؛ بنابراین کاملاً شخصی است و نسخه پیچیدن برای کم یا زیاد خواندن از سوی دیگران بی‌فایده است.

دوره‌ی تابستان دوران خوبی است که به شیوه‌ی مطالعه‌ی متناسب با نیازها، توانایی‌ها و به طور کلی شخصیت خودمان برسیم. برخلاف تصور برخی، نقطه‌ی قوت دانش‌آموزان برتر در ساعات مطالعه‌ی زیاد نیست، بلکه در شیوه‌ی صحیح درس خواندن، برنامه‌ریزی و مدیریت خود و به طور کلی داشتن استراتژی است.

در این دوره ما فرصت داریم تا با بررسی شیوه‌های مطالعه‌ی خودمان به بهترین شیوه که متناسب با ویژگی‌های خودمان است برسیم تا با شروع سال تحصیلی بتوانیم بهتر و با بازدهی بالاتری به درس‌ خواندن ادامه دهیم.

Menu