پاسخ تشریحی درک عمومی هنر کنکور هنر 94

پاسخ تشریحی درک عمومی هنر کنکور 94

پاسخ تشریحی درک عمومی هنر کنکور هنر 94

پاسخ تشریحی درک عمومی هنر کنکور 94

101- گزینه­ ی 3

«طاق‌بستان» مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره­ی ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است. چند صحنه ی تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج­گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ­ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی در آن کنده‌کاری شده است.

102- گزینه­ ی 2

اصل اساسی معماری آذری، میل به ارتفاع و تأکید بر تناسبات عمودی در بنا است. این مکتب معماری را می­توان با معماری گوتیک مقایسه کرد.

103-گزینه­ ی 2

«محمدی هروی» نگارگر ایرانی سده­ ی دهم هجری است. مشاهده­ ی عینی و ثبت حالت­ها و سکنات واقعی، انتخاب موضوعات مربوط به کار و زندگی آدم­ های عادی و تأکید بر طراحی خطی از مشخصات متمایزکننده­ ی کار او هستند.

104- گزینه­ ی 1

(تاریخ هنر جهان، صفحه­ ی 9)

در دوران نوسنگی در «اریحا»، پرستش جمجمه رایج بود. هنرمندان اریحا، جمجمه را از بقیه­ ی اسکلت جدا می­کردند و با گچ رنگی دوباره آن را به شکل سر آدم در می­ آوردند.

105- گزینه­ ی 4

(آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران، صفحه­ ی 116)

«چوموش» چکمه­ های چرمی و بنددار است که از دوران ماد تاکنون رواج دارد.

106- گزینه­ ی 1

(سیر هنر در تاریخ 2، صفحه­ ی 171)

در کتاب سیر هنر در تاریخ 2، تصویری از یکی از نقاشی­ های دکونینگ با نام «زن شماره­ ی 1» وجود دارد. سلسله پرده­ های دکونینگ با عنوان «زنان» نخستین نشانه­ ی پیکرنمایی جدید در مکتب نیویورک بود. او پس از یک دوره­ ی نقاشی از مناظر به مضمون «زن» بازگشت.

107- گزینه­ ی 1

تأثیرات هنر اورارتو بر گنجینه­ ی زیویه را در استفاده از نقوش حیوانی و سبک جانورنگاری می­توان مشاهده کرد.

108- گزینه­ ی 3

(آشنایی با بناهای تاریخی، صفحه­ ی 29)

در نقش­ برجسته­ های هخامنشی، علاوه بر تغییر در فرم بال­ ها، نیم­ تنه با نمای طبیعی جانبی نشان داده شده است و به همین علت ارتباطشان با سرها و پاها متقاعدکننده­ تر از نمونه­ ی آشوری است.

109- گزینه­ ی 4

در هنر مفهومی، مفهوم اهمیت دارد و نه چگونگی ارائه­ ی آن. هدف رساندن مفهوم یا ایده­ ی معین به مخاطب است، وسیله­ ی بیان هرچه باشد. در نتیجه کاربست قالب­ های هنری متداول نیز امری غیرلازم است. اولین زمینه­ های هنر مفهومی را می­توان در آثار «مارسل دوشان» مشاهده کرد.

110- گزینه­ ی 2

(آشنایی با مکاتب نقاشی، صفحه­ی 16)

 چون نقاشان دربار عباسی اغلب از دیگر سرزمین­ ها آمده بودند به همین جهت سنت­ ها و شیوه­ های مختلفی از جمله بیزانسی یا ایرانی را در نقاشی­ های عهد عباسی می­توان مشاهده کرد. در این مکتب میل به واقع­گرایی نسبی، بیش­تر از سرزمین و و سنت­ های مسیحی و بیزانسی الگوبرداری شده بود. اما گاهی اوقات نشانه­ هایی از پوشاک و موضوعات عربی همراه با ترکیب­ بندی­های مرسوم در عهد ساسانی نیز در آثار این دوره به چشم می­ خورد. در آثار مکتب بغداد چهره ­ی افراد به نژاد سامی (عربی) تعلق دارد، اما نفوذ شایان توجه هنرمندان بیزانسی و روم شرقی را نیز، در این تصاویر می­توان مشاهده کرد. جامه­ها ولباس­های مسیحی را با همان چین­های متعدد و سنگین به شیوه­ی نقاشی­ های بیزانسی و گاهی نیز ترکیب­ بندی پیکره­ ها را می­ توان در آثار مسیحی باز شناخت.

111- گزینه­ ی 3

«کلاس الدنبرگ» در ابتدا به شیوه ­ی اکسپرسیونیسم انتزاعی نقاشی می­ کرد. سپس در ارتباط با پاپ­ آرت دست به ساختن مجسمه­ های گچی و پارچه ای زد که اشیای مورد مصرف عمومی را به یاد می­ آورند

112-گزینه­ ی 3

متن گلیم­ های بختیاری شامل گروهی ترنج است و اطراف آن را تعداد زیادی حاشیه با طرح­ های هندسی فرا گرفته است.

113- گزینه­ ی 2

«رضا صمیمی» در نقاشی تک­ چهره، منظره و طبیعت بی­ جان خبره بود و غالبا به سیاق رامبراند کار می­ کرد.

114-

(سیر هنر در تاریخ 1، صفحه­ی 116)

در گزینه­ ی 1، الگوپذیری از کلیساهای بیزانس درست و معماری آجری نادرست است. در گزینه­2، باززایی سنت مناره­ سازی حلزونی، نادرست است. در گزینه­ ی 3، معماری سنگی درست و شبستان کم ­عمق و ستون­ های اندک نادرست است و در گزینه­ ی 4، سقف­ های شیروانی درست و الهام­ پذیری از نقشه­ ی قلعه­ های نظامی نادرست است. زیرا الهام­ پذیری از نقشه­ ی قلعه­ های نظامی مربوط به کاخ­ های دوره­ ی اموی است و نه مساجد. به نظر می­رسد که هیچ­کدام از گزینه­ ها، کاملا درست نیست.

115-گزینه­ ی 1

(سیر هنر در تاریخ 1، صفحه­ ی 107)

مهم­ترین میراث هنری دوران باستان در ژاپن، ساخت زیارتگاه­ های بودایی و ایجاد کاخ­ های چوبی است که با نقاشی­ های دیواری و پیکره­ های مفرغی بودایی تزیین شده­ اند.

116- گزینه­ ی 3

(عکاسی 1، صفحه­ ی 12)

تصاویر داگرئوتیپ روی صفحات نقره ­ای صیقل­ خورده که با بخار ید حساس شده، ثبت می­ شدند و به همین خاطر مثل این­ که روی آینه عکاسی شده باشند به نظر می­ رسیدند.

117- گزینه­ ی 1

(سیر هنر در تاریخ 1، صفحه­ ی 96)

گوانگ ظروف مفرغین به شکل جانوران است. ریتون نیز، ظرفی است که به شکل جانوران ساخته می­ شد.

118- گزینه­ ی 2

هنرمندان فلورانسی سده­ ی پانزدهم دست به تکمیل و تدوین قواعد ژرفانمایی خطی زدند. این قواعد چگونگی استفاده­ ی صحیح از نقاط گریز (محل تلاقی خطوط همگرا) را معین می­ کنند.

119- گزینه­ ی 3

پیکرتراشان هلنی، با ایجاد نوساناتی در حکاکی سطح، آن را سایه­ دار نشان می­دادند و حتی درجاتی از سایه بر روی آن پدید می­ آوردند.

120- گزینه­ ی 1

(تاریخ هنر جهان، صفحه­ ی 48)

طرح مدور معبد «سیبل» از کلبه­ های گرد روستایی روم و پلکان و نمای زیبای آن از معماری یونان الهام گرفته شده است.

121- گزینه­ ی 4

(کارگاه نقاشی، صفحه­ ی 51)

منظره­ های «ال گرکو» با نگرشی منحصر به فرد و با طرح­ بندی اطوارگرایانه و نقطه­ ی دید بالا (در چشم­ انداز تولدو) نشان­گر روح پرتلاطم و وهم­ انگیز طبیعت است.

122- گزینه­ ی 2

(طراحی 1، صفحه­ ی 32)

گرافیت از قرن شانزدهم میلادی (دوران رنسانس) برای طراحی به کار گرفته شد و مداد معمولی (گرافیتی) فعلی از قرن هجدهم میلادی رواج یافت.

123- گزینه­ ی 1

(کارگاه نگارگری، صفحه­ ی 17)

در نقاشی­ های «بهبهان» هنرمند سعی کرده است که تنها از مناظر طبیعی مانند کوه، درخت، آسمان، گل و گیاه و جویباری که از وسط آن می­ گذرد استفاده کند و به تمام اثر حالتی انتزاعی و تجریدی ببخشد. در تصاویر کتاب گلچین اشعار که مربوط به مکتب بهبهان است، منظره­ ها با تپه­ های گرد، با رنگ­ های غیرطبیعی و نمادین به گونه ای که در همه­ی آن­ ها، جویبار مارپیچ در وسط تابلو دیده می­ شود، نقاشی شده است.

124- گزینه­ ی 2

(سیر هنر در تاریخ 1، صفحه­ ی 80)

در پیکره­ ی استاتیتی «کاهن­ شاه» می ­توان نقش گل سه­ پر را مشاهده کرد.

125- گزینه­ ی 2

تصویر داده شده، بخشی از جام خسرو یکم ساسانی است و در آن می­ توان پوشاک ملازمین را دید.

126- گزینه ­ی 3

سلادن، ظروف لعابدار سبز- خاکستری است که در محیط احیای کوره ساخته می­ شد.

127- گزینه­ ی 1

اصطلاح «پست­ امپرسیونیسم» که نخستین بار توسط «راجر فرای» به کار برده شد، معرف سبک معینی نیست. بلکه شیوه­ های مختلفی را شامل می­ شود که به سبب اهمیت دادن به صراحت فرم و استحکام ساختار یا تأکید بر بیان درونی به مدد رنگ و شکل از طبیعت­ گرایی امپرسیونیسم فراتر رفته و راه­ هایی برای تحول نقاشی در سده­ ی بیستم گشوده­ اند.

128- گزینه­ ی 2

«اسمیتسون» اسکله حلزونی را در سال ۱۹۷۰ ساخت. این اثر در واقع جاده‌ای سنگی است، که از کنار ساحل تپه‌ای حرکت و در کرانه­ ی برکه بزرگ نمک در خلیج یوتا به صورت مارپیچ یک حلزون شکل می­ گیرد، به نحوی که شکل اسپیرال به طور کامل از ارتفاع بالای زمین قابل رویت است. نکته­ ی جالب توجه دراین پروژه، این است که مکان آن تدریجاً در حال حرکت است. چون سطح آب برکه بالا آمده و جاده را در بر می‌گیرد. بنابر این کل اثر در حال حاضر تنها به مدد عکس‌ها قابل شناسایی است و چهره امروزی آن به کلی نسبت به چهره­ ی اولیه دگرگون شده‌است.

129- گزینه­ ی 4

«استراند» در عکس­ هایش مختصات تصویر را پنهان کرده یا آن­ ها را تغییر داده و زمینه ­ی عکس را در سایه فرو برده یا آن را به تمامی مخفی ساخته است. از همان ابتدا تصاویر او در بردارنده­ ی انفصال­ های عجیب و فضاهای تهی میان سطح­ های اصلی بودند. آن­چنان که نیروی تخیل باید فاصله­ های میان آن­ ها را پر می­ ساخت. بدین­سان بود که استراند از بیننده­ ی عکس­ های خود توقع شناخت دقیقی از پدیده­ ی دید را داشت و آن را به عنوان فرآیندی فعال به شمار می­ آورد که برساخته­ ی فرض و درک مستقیم بیننده بود. اودر سراسر زندگی خود مجذوب پدیده ی دید بود و در تنظیم عکس­ های خود، همواره با دشواری­ های فضایی مواجه بود.

130- گزینه ­ی 4

(سیر هنر در تاریخ 1، صفحه­ ی 55)

نوع ترکیب ­بندی عناصر تصویری، حرکت اسب­ ها و شیوه­ ی کمان­گیری ارابه­ ران­ها در تصاویر کاخ­ های نیمرود و نینوا، شباهت بسیاری با آثار مصری دارد و این شباهت بیان­گر رابطه­ی دو تمدن و تأثیر و تأثراتی است که از یکدیگر گرفته ­اند.

Menu